Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spylevæske i beholder for bremsevæske

ovo

Anbefalte innlegg

Dette er forferdelig flaut, men i julestresset klarte jeg faktisk å fylle spylevæske i beholderen for bremsevæske. Det var ikke så mye som rant oppi før jeg oppdaget flausen - men nå tør jeg ikke å kjøre i frykt for å miste bremsene. Hva gjør jeg nå? Takknemlig for hjelp... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Dette er forferdelig flaut, men i julestresset klarte jeg faktisk å fylle spylevæske i beholderen for bremsevæske. Det var ikke så mye som rant oppi før jeg oppdaget flausen - men nå tør jeg ikke å kjøre i frykt for å miste bremsene. Hva gjør jeg nå? Takknemlig for hjelp... :blush:

Skift bremsevæske, er du uheldig kan tettninger i hovedsylindre og calipre og hjulsylindre ta skade.

Lenke til kommentar

Skifte bremsevæske vil si å tømme systemet og så fylle på mens alle hjulene luftes til det ikke er mer luft/spylevæske igjen i systemet. Sitter somregel tilbakeslagsventil i luftehullet, så man trenger ikke å være to, bare å skru opp skruen og pumpebremse og skylle igjennom, og hele tiden sørge for at det er bremsevæske i beholderen.

Spylevæske er uheldig fordi det kan skade tetninger osv... og fordi det er komprimerbar væske som kan gi svekket bremseeffekt.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Spyleveske er ikke skadelig for pakninger, er alt for lite sprit. Men det som er farlig er at det er mye vann. Den langsiktige skaden er korrosjon, men en annen ting er kokende bremseveske som gjør at vann går over til damp og bremsene dermed vil gå på.

Om du ikke har starta opp eller noe, så er det ikke værre enn å tømme beholdern helt først med en liten pumpe. Fylle på ny veske. Sjansen for luft i systemet da er ikke spesielt stor, men kan komme. Test bremsene skikkelig noen ganger på egnet sted etter dette.

Det beste å gjøre er å tømme beholdern helt for å dra minst mulig gjennom bremsesystemet. Deretter bør hele systemet pumpes igjennom med ny bremseveske. Har du ikke peiling selv er det ikke allverdens på et verksted å få fikset dette. Går fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...