reverto Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hva er egentlig den store forskjellen mellom disse objektiva? Canon EF 50mm f/1.8 II og Canon EF 50mm f/1.2L USM Bortsett fra prislappen da, selvfølgelig. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Byggekvalitet, blenderåpning, optisk kvalitet, vekt, størrelse Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) hurtighet.... Men er det vert det Endret 22. desember 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvorfor ikke samtidig ta med EF 50mm 1.4, til 2850 i samme sjappa: http://www.japanphoto.no/product/objektive...-50mm-f-1-4-usm Går såvidt meg kjent for å være nærmere 1.2 enn 1.8 hva gjelder optisk kvalitet, og du taper kun 1/2 (eller 1/3) EV på blenderen. Vil nok ikke kunne sammenlignes med L-kvaliteten på 1.2 versjonen, men tviler på at mange vil regne den som verdt 9 000 ekstra av den grunn Lenke til kommentar
reverto Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Takk, mixy - skal ta med den i betraktninga. Jeg prøvde å sammenligne dem litt i butikken i dag, men merket ikke noe vesentlig større forskjell mellom dem enn at l-en virket å gi lysere bilde når jeg sjekket skjermen etterpå. Kan det stemme? Får man lysere (og derfor kanskje finere) bilder med l-en? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Fotografi er jo i mange tilfeller jakten på nok lys, derfor kan det være en fordel med L-versjonen ja. Hvis du har tatt i disse objektivene burde 1.2 versjonen ha kjentes bedre ut hva gjelder kvalitet. Derimot hvis du ikke merket noen forskjell på skarpheten begynner jeg å lure litt, var bildene sammenligningsvennlige? Optisk sett skal L-versjonen være overlegen slik jeg har skjønt det, men hvis du merket kun at bildene ble litt lysere har du nok ikke bruk for den til 11 500 Uansett, hvilket kamerahus satt disse på? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Testa de på Canons 50D. Hvor sammenligningsvennlige de bildene jeg tok var, vet jeg egentlig ikke, men de burde jo være det i og med at jeg sto mer eller mindre på den samme plass og tok bilde av det samme skiltet. Var vel kanskje for opptatt av sammenligne bokeheffekten mellom objektiva til å legge merke til noe annet. Lar meg lett imponere av bokeh, serru. edit; Og joa, l-objektivet holdt en helt annen standard, både hva gjelder byggekvalitet og bildekvalitet, så spørs om jeg ikke blir nødt til å finne meg noe i midten. Endret 22. desember 2008 av reverto Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Den største praktiske betydningen er område i fokus (dybdeskarphet). Med blender f/1.2 kan du fokusere på et øye, mens motivets andre øye kan være uskarpt (hvis motivet står litt på skrått). Det er mye vanskeligere å fotografere slik, men resultatene kan bli enestående. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Joda dybdeskarphet følger jo stor blenderåpning. Men hva er den praktiske forskjellen her mellom 1.2 og 1.8? I JEg tror at man for å i det hele tatt skal kunne merke noen forskjell må objektivet være på tilnærmet minimum fokusavstand. Utenfor dette vil det være lysstyrken man vil kunne merke forskjell på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå