Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt anlegg fungere ikke, bare bass lyd! (Stort gjennombrudd!)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i løpet av uka fiksa anlegg i bilen, som består av:

- 1x Pioneer DEH-4000UB

- 2x JLB 5.1/4" høyttalere bak.

- 1x Forsterker 4x80W

(strømkabel (35mm, men måtte kuttes litt når kabelskoene skulle på))

Nå lånes forsterkeren av en kamerat, og det er han som har fiksa det i bilen...

Problemet er når jeg slår på spilleren og spiller enten fra cden eller via usb, så kommer det bare bass lyd fra høyttalerene...også svak skurring, og kanskje minimalt med 'synging'.

Noen som vet hva problemet kan være?

Mvh Singh

edit: høyttalerene er koblet til forsterkeren...

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt det der, når en ser på hjemmesiden, så står det AUX-utgang. Da skal jo den gi en lyd som ikke kun består av lavfrekvente lyder.

- Using subwoofer output.

Den er litt villedende. Når en leser det, skulle en tro at den utgangen var kun for sub. Merkelig.

Ah!

Når en ser på bildet, og i bruksanvisningen her, så ser en at.. Nei, bare glem det. Men det er noe greier der med fulltoneutgang osv..

Lenke til kommentar

Din spiller har bare 1 linjeutgang. På spilleren kan du velge om signalet skal være til sub eller rear.

Fra Pioneer,no:

RCA Preout (+) 1 (R or S/W)

Så regner med han som har montert dette har brukt y-ledd for å få 2 utganger.

Så om du setter utgangen til å spille som "rear" skulle alt være i orden.

På min gamle DEH-P6800MP så måtte man skru av spilleren og holde inne "func" knappen for å komme til den skjulte menyen.

Lenke til kommentar

det var riktig det dere sa! nå fikk jeg lyd i høyttalerene, som det skulle være.

MEN har fått et nytt problem, jeg må gjøre den samme instillingen hver gang jeg slår på bilen... ganske kjipt :/

men lyd i høyttalerene er den beste julegaven ever! takker og bukker for svar!

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
det var riktig det dere sa! nå fikk jeg lyd i høyttalerene, som du skulle være.

MEN har fått et nytt problem, jeg må gjøre den samme instillingen hver gang jeg slår på bilen... ganske kjipt :/

men lyd i høyttalerene er den beste julegaven ever! takker og bukker for svar!

Flott!

Da er det mest sannsynlig noe med ISO koblingen, er memoryen koblet riktig? Tror den skal være gul om jeg ikke husker helt feil. Husker den radio kanaler og andre innstillinger?

Lenke til kommentar

Den pluggen du kobler fra bilens ledningsnett og inn i spilleren din, den kalles for en ISO-kobling/plugg/whatever. Av alle disse ledningene som går inn i denne pluggen er det en av dem som skal være gul, som skal ha konstantstrøm 12V fra batteri. Sannsynligvis får den ikke det nå, for eksempel om den er utelatt, eller koblet sammen med den røde som er 12V som du får når du skrur på tenningen (ACC).

Om du ønsker at spilleren må skrus av manuelt, uavhengig av bilens tenning, så kan du koble den røde til konstantstrøm den også (men det er litt dumt om du glemmer å skru av anlegget en gang).

Lenke til kommentar

Da må den røde kobles til ACC-delen av tenningslåsen, og gul til konstantstrøm. Kan være litt problematisk å finne ut hvilke ledninger som er hva hvis ikke det er ISO i bilen fra før. Mulig du må finne frem et multimeter og måle deg frem på bilens ledningsnett. Men om spilleren fungerer som den skal nå, med at den får strøm osv, så er det bare å finne konstant 12V til den gule. I verste fall bare strekke en ny ledning fra batteri.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Var ikke ISO i bilen fra før av :/

Men tok ut CD-spilleren. Der var det 1 gul ledning(BATTERY) som etter 10cm blir splittet til 2 ledninger, den ene er koblet til en annen ledningen, mens den andre ikke er koblet ti noel. Da er det vel den ledningen som skal kobles opp...

Problemet nå, er den andre ledningen fra bilen :S Hva skjer hvis jeg kobler opp feil ledninger, kan noe ryke da?

Ellers så har kameraten min multimeter. Så det eneste han trenger å finne er konstant 12V? Det kan ikke være 2 ledninger med 12V f.eks.?

Takk for svar alle sammen!

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...