Gå til innhold

Guide for konvertering fra HD til SD?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tar opp/filmer video i HD-format og editerer i HD både i Studio 12 og i Sony Vegas. Direkte fra kamera/PC til større TV er HD-kvaliteten SUPERB. Men i begge disse programmene er det vanskelig å få skarp video/høy kvalitet ut i SD-format til DVD. De ferdige videoene blir veldig "soft", mer tilnærmet dårlig DV-kvalitet på større TV.

Har prøvd både Virtualdug/TMPGenc etc. uten at kvaliteten ble nevneverdig bedre. Derfor håper jeg noen som kan HD til SD-konvertering med godt resultat kan lage en guide. Tror det vil bli flere og flere som vil etterspørre en slik fremover. Det er også viktig at programmene som det vises til i en evt. slik guide ikke koster skjorta....

Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg tar opp/filmer video i HD-format og editerer i HD både i Studio 12 og i Sony Vegas. Direkte fra kamera/PC til større TV er HD-kvaliteten SUPERB. Men i begge disse programmene er det vanskelig å få skarp video/høy kvalitet ut i SD-format til DVD. De ferdige videoene blir veldig "soft", mer tilnærmet dårlig DV-kvalitet på større TV.

Har prøvd både Virtualdug/TMPGenc etc. uten at kvaliteten ble nevneverdig bedre. Derfor håper jeg noen som kan HD til SD-konvertering med godt resultat kan lage en guide. Tror det vil bli flere og flere som vil etterspørre en slik fremover. Det er også viktig at programmene som det vises til i en evt. slik guide ikke koster skjorta....

Leif

Hvilke innstillinger bruker du på rendering i Vegas?

Lenke til kommentar

Jeg har brukte flere innstillinger, med i hovedsak MainConcept MPEG2 for DV. Deretter brukt bl.a Architect Studio (og andre programmer) for DVD-laging, for vanlig DVD-spiller.

Har også prøvd *.AVI for DV , og deretter tatt AVI-fila inn i bl.a.Studio 12(Pinnacle) for å lage DVD derfra. Men disse ulike innstillingen gir alle en svært "soft" video/dårlig kvalitet på TV-skjermen. For ordens skyld , jeg bruker Søny Vegas Movie Studio Platinum 9.

Tror at kvaliteten ville blitt svært bra om jeg laget Blu-Ray/HD-DVD-disk, men dette er ikke aktuelt da svært få har slike spillere i dag. Det er nedkonverteringen fra HD tl SD som er problemet.

Leif

Lenke til kommentar
Jeg har brukte flere innstillinger, med i hovedsak MainConcept MPEG2 for DV. Deretter brukt bl.a Architect Studio (og andre programmer) for DVD-laging, for vanlig DVD-spiller.

Har også prøvd *.AVI for DV , og deretter tatt AVI-fila inn i bl.a.Studio 12(Pinnacle) for å lage DVD derfra. Men disse ulike innstillingen gir alle en svært "soft" video/dårlig kvalitet på TV-skjermen. For ordens skyld , jeg bruker Søny Vegas Movie Studio Platinum 9.

Tror at kvaliteten ville blitt svært bra om jeg laget Blu-Ray/HD-DVD-disk, men dette er ikke aktuelt da svært få har slike spillere i dag. Det er nedkonverteringen fra HD tl SD som er problemet.

Leif

Fil - egenskaper - 32 bits

render MainConcept MPEG2 - DVArchitect Widescreen 25.000

+

render .aac

Lenke til kommentar

Takk for respons.

Har forsøkt rendering med ovennevnte innstillinger, men jeg synes fotstatt ikke kvaliteten blir slik den bør være på den ferdige DVD-en. Det er utrolig forskjell på HD-kvalitet gjennom kameraet til TV-en og via konvertering til SD og brent på DVD. Har også forsøkt ulike DVD-spillere for å eliminere svakheter her.

Leif

Endret av lesko
Lenke til kommentar
Takk for respons.

Har forsøkt rendering med ovennevnte innstillinger, men jeg synes fotstatt ikke kvaliteten blir slik den bør være på den ferdige DVD-en. Det er utrolig forskjell på HD-kvalitet gjennom kameraet til TV-en og via konvertering til SD og brent på DVD. Har også forsøkt ulike DVD-spillere for å eliminere svakheter her.

Leif

"Upper field"

CBR: 9300000

Lenke til kommentar
Er kilden interlaced eller progressiv?

Når du encoder mpeg2, hva for bitrate bruker du?

Dårlig kvalitet ut til en SD tv eller HD tv?

Hei igjen.

Jeg tar opp video interlaced. Finner ikke noen innstillinger for bitrate i Sony Vegas Movie Studio Platinum 9.

På min største dataskjerm på 24" er kvaliteten på de renderte filene SVÆRT bra.

Den dårlige kvaliteten vises på HD-TV fra DVD. Men når jeg har laget ferdig DVD til avspilling i DVD-spiller er kvaliteten elendig for å si det mildt. På en 42" skjerm er det så dårlig at dette vises som "firkanter" på 3-4 mm i størrelse. På en 32" HD-tv vises filmen til tider som en 3D-film. Det gir seg utslag i ujevn bevegelse mellom ulike deler av skjermen.

Lager DVD fra rendrerte filer(fra mpeg2-720x576) både i Pinnacle Studio 12/DVD Architect og Ulead DVD Movie Factory. Alle blir like elendige, og dårligere enn gamle opptak i VHS.....

Avspilling av råfilm fra kamera på TV gir topp kvalitet, det samme med rendrerte filer direkte via kabel fra PC til TV. Det samme med ferdig rendrert film spilt tilbake til kamera for så å vise på TV. Her må skje noe i prosessen fra ferdig rendrering til ferdig DVD. Skjønner ikke noe av dette, bare at jeg ikke får fikset dette nå..

Leif

Endret av lesko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...