Papirkurven Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Jeg har nå i en liten stund hatt problemer med og starte bilen. Dette skjer vell annen hver mandag, visst bilen har stått iro hele søndagen. Å siden jeg bor i en bakke, har jeg bare trillstartet den og ikke brydd meg så mye om problemet. Men idag ville den ikke starte i heletatt. Det var strøm igjen på batteriet, men tydeligvis ikke nokk til å få starta den. Jeg parkerte bilen til siden og tok fattern sin til jobb. Når jeg kom hjem fra arbeid, fikk jeg starta den med start-kabel og parkerte bilen i garagen. Da kom jeg på at jeg skulle måle batteriet med multimeter. Resultate ble; Når bilen står og går, målte jeg 29,3V Vekselspenning (Noe som er ganske høyt?!) Og når bilen står stille, målte jeg 12.4V Likespenning Kan og nevne at jeg måtte fylle i vann i batterie for rund 1,5 - 2 måneder siden. edit: Vanne jeg fylte i var rent vann. Er det skadelig for batteriet? Er dette en dynamo feil eller batteri? Dynamoen skal være ganske ny, ble kjøpt i sommer. Takker for hjelp Endret 22. desember 2008 av Papirkurrv Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Jeg har nå i en liten stund hatt problemer med og starte bilen. Dette skjer vell annen hver mandag, visst bilen har stått iro hele søndagen.Å siden jeg bor i en bakke, har jeg bare trillstartet den og ikke brydd meg så mye om problemet. Men idag ville den ikke starte i heletatt. Det var strøm igjen på batteriet, men tydeligvis ikke nokk til å få starta den. Jeg parkerte bilen til siden og tok fattern sin til jobb. Når jeg kom hjem fra arbeid, fikk jeg starta den med start-kabel og parkerte bilen i garagen. Da kom jeg på at jeg skulle måle batteriet med multimeter. Resultate ble; Når bilen står og går, målte jeg 29,3V Vekselspenning (Noe som er ganske høyt?!) Og når bilen står stille, målte jeg 12.4V Likespenning Kan og nevne at jeg måtte fylle i vann i batterie for rund 1,5 - 2 måneder siden. edit: Vanne jeg fylte i var rent vann. Er det skadelig for batteriet? Er dette en dynamo feil eller batteri? Dynamoen skal være ganske ny, ble kjøpt i sommer. Takker for hjelp 29,3 volt er totalt feil. Ikke rart batteriet ditt har tatt kvelden. Ville sjekka dynamoen så fort som mulig, evt. bare bytte dynamo. Man får kjøpt batterivann som skal brukes, vanlig vann er ikke bra i lengden, da det ikke er 100% rent. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Tenkte meg det ikke var noe bra nei Får se om jeg får sett på dynamoen. Er jo et hælvette og komme til Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Tenkte meg det ikke var noe bra nei Får se om jeg får sett på dynamoen. Er jo et hælvette og komme til Lykke til Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Mål på likespenning når bilen står å går. Du skal ha omtrent 14V likespenning. Og omtrent 12.4V likespenning når bilen ikke går. Tror du kan måle mye rart om du måler på vekselspenning, forstyrrelser osv... Hvis du måler mye mer, eller du får bare brukbare måler på vekselspenning, så er laderegulatoren din gåen. Er det i orden, så kjøp et nytt batteri. Du får også vedlikeholdsfrie gelebatterier som er uten batterivann, som er greiere å ha med å gjøre. De er nesten like bra som syrebatterier, har aldri hatt problemer med mitt fra Biltema. Du bør fylle på Batterivann som fåes kjøpt i litersflasker til ca 10-15 kroner på bensinstasjoner istedenfor springvann. Det er uten mineraler og andre urenheter som det er i vann fra springen, som vil over tid ødelegge batteriet. Endret 22. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Mente jeg målte likespenningen mens motoren gikk. Tror jeg fikk 4V ellernoe. Husker ikke helt, men mener det var noe der vertfall. Og 12,ettelleranna når bilen går. Men det må jo være noe feil med dynamoen iom. at det er 29V på vekselspenning? Får kjøpe batterivann i morgen edit: Det går jo ikke ann og måle likespenning når bilen går, siden dynamoen går? Endret 22. desember 2008 av Papirkurrv Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Mente jeg målte likespenningen mens motoren gikk. Tror jeg fikk 4V ellernoe. Husker ikke helt, men mener det var noe der vertfall. Og 12,ettelleranna når bilen går.Men det må jo være noe feil med dynamoen iom. at det er 29V på vekselspenning? Får kjøpe batterivann i morgen Kan være enig med vedkommende over her som nevner laderegulatoren. Ville nok sjekket denne også. Du skal måle ca 14V ved optimal lading(13,7V) Sjekk også at måleinstrumentet ditt står på likespenning. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Jeg får stikke innom et verksted i morra, å få de til å måle det. Så jeg er sikker . Bruker et billigt instrument som jeg ikke stoler så mye på Takker for all hjelpa ihvertfall Endret 22. desember 2008 av Papirkurrv Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Jeg får stikke innom et verksted i morra, å få de til å måle det. Så jeg er sikker . Bruker et billigt instrument som jeg ikke stoler så mye på Takker for all hjelpa ihvertfall Bare hyggelig Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Du kan ikke måle vekselspenning på et likestrømsanlegg, det sier seg vel litt selv? Verdien du får ut er selvsagt ubrukelig og kan ikke brukes til noe som helst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Hehe, tror trådstarter er litt forvirret siden dynamoen er en vekselstrømsdynamo.. Dette skal du ikke tenke på siden strømmen blir likerettet før den går ut av dynamo. Det gjørest slik for å få mest mulig effekt ut av fysisk størrelse på dynamo. Det er meget skjeldent man måler vekselstrøm på en bil, det er kun i tilfeller som test av veivaksel følere og lignende. Med andre ord, sett multimeteret ditt på DC og mål spenningen på batteriet. Ved 3000 o/min bør du ligge rundt 14,5-14,7. EDIT: 3000 o/min ikke 300... Endret 22. desember 2008 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Du kan ikke måle vekselspenning på et likestrømsanlegg, det sier seg vel litt selv? Noen tror at dynamoen/vekselstrømsgeneratoren leverer vekselstrøm, noe som er fullt forståelig ut fra navnet. Alle moderne "dynamoer" er vekselstrømsgeneratorer med innebygd likeretter, noe som altså betyr at den leverer likestrøm. Gamle likestrømsdynamoer er vel knapt mulig å få tak i som reservedeler lenger.. Edit: flere likelydende svar på omtrent samme tid. Endret 22. desember 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Hehe, tror trådstarter er litt forvirret siden dynamoen er en vekselstrømsdynamo.. Dette skal du ikke tenke på siden strømmen blir likerettet før den går ut av dynamo. Det gjørest slik for å få mest mulig effekt ut av fysisk størrelse på dynamo. Det er meget skjeldent man måler vekselstrøm på en bil, det er kun i tilfeller som test av veivaksel følere og lignende. Med andre ord, sett multimeteret ditt på DC og mål spenningen på batteriet. Ved 3000 o/min bør du ligge rundt 14,5-14,7. EDIT: 3000 o/min ikke 300... I en annen tråd viser jeg ladespenning i forhold til batteritemperatur, og forklarer hvorfor de fleste biler lader på 14,1 V. Med mindre du har en regulator med temp.-sensor på batteriet, bør ikke spenningen være særlig over 14,1 V. Se her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12600224 Endret 22. desember 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Kan vell bare informere om at det var batteriet som var fucked Ladingen var helt i orden Dette angående gele-batteri. Er de my dyrere enn vanlig? Er de bedre, dårligere? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Koster rundt 600-700 kroner på Biltema for et på 63Ah (den som passer Volvo 940 hvertfall). Funker fint til normalt bruk sålenge du ikke har et heftig anlegg som trekker mye strøm. Aldri vært noe problem med mitt på vintern, men nå skal det nevnes at jeg bare har hatt det i 1 år. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Hadde biltema batteri i bmwn jeg hadde. Både batteriet og dynomoen fikk kjørt seg tror jeg, hadde nemlig kun et 45Ah batteri- samt et svært annlegg med dvd spiller, 2x rockford fosgate elementer, svær forsterker,masse høytalere. Men det fungerte smertefritt i 2 år Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Bumper denne jeg for jeg må spørre om noe Er det noen måter jeg kan finne ut av hvor mye Ah det er på batteriet? Sto ingenting på batteriet, me mindre det står under det Skal kjøpe meg nytt no, når butikkene åpner. Og vil vite hvor mye jeg skal ha Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Bumper denne jeg for jeg må spørre om noe Er det noen måter jeg kan finne ut av hvor mye Ah det er på batteriet? Sto ingenting på batteriet, me mindre det står under det Skal kjøpe meg nytt no, når butikkene åpner. Og vil vite hvor mye jeg skal ha Du kjøper et batteri med så mange Ah (Amperetimer) du har råd/plass til. Jo høyere tall, jo bedre kapasitet har batteriet. Butikker som selger bilbatterier har gjerne en katalog hvor det står hvilke batterier som passer i hvilke biler (det går på fysisk størrelse og at den skal være 12V). Da finnes det gjerne flere typer i flere prisklasser. Endret 26. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå