Gå til innhold

kjapt spm om swap

Anbefalte innlegg

Skal installere red hat 9 på en maskin som kun brukes til server. Diskplassen er knappe 1,2GB. Er det da nødvendig å ha swap partisjon? Jeg har 128MB minne, og har lite lyst å bruke 128MB av den allerede minimale diskplassen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det spørs litt hva du skal bruke den til, har selv en server med 1,2gb, den har nå bare en partisjon, men med en swapfil Så om du prøver uten swap og du får for lite ram, kan du alltids legge til en swapfil :) (det er litt dårlige ytelse, men det er bedre enn ingenting :))

Lenke til kommentar
Jeg ville ALDRI ha installert uten like mye swap som du har minne.

Selv om jeg har 512 mb minne saa bruker den av swap minne uansett.

Liunux bruker swap minne paa en helt annen maate enn hva Windows gjoer.

Det stemmer jo at Linux swapper på en helt annen måte enn Windows, men i positiv forstand. Har selv også 512MB RAM og jeg har ennå til gode å oppleve swapping i Linux (har ikke bevisst gått inn for å fylle minne da). Windows er en annen historie.

Har også en server som bruker vel noe slik som 20 MB RAM eller rundt der, når den kjører SSH, FTP og webserver :) Ikke verdens mest belasta server men det er en annen sak.

Så det er slett ikke sikkert man trenger swap selv om man har lite ram. Men har man diskplass til overs så skader det jo aldri å ha litt swap-plass i tilfelle behovet skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

Linux forsetter aa fylle opp minne helt til det er fylt helt opp, og naar det er fylt opp saa begynner den aa dumpe ting den ikke trenger i minne lenger.

Selv om det staar at Linux har brukt opp alt minne saa er det ikke sikkert den bruker mer enn 10 % av det aktivt, den bare holder det i minne i tilfelle den skulle trenge det senere og dermed hente det ut mye raskere enn visst den maa hente det fra harddisk og inn i minnet igjen.

Huff det var daarlig forklart, men Linux bruker minne/swap paa en genial maate.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke swap.. Ganske unødvendig på RH med 128 MB minne hvis du begrenser deg til å start opp programmer som du trenger og ikke bruker X.

Hvorfor? Jo, det er fordi linux vil spørre programmene om å frigjøre noe av minnet de bruker når det er fullt.. Men om du får bootet uten swap, det er jeg usikker på..

Lenke til kommentar
Men om du får bootet uten swap, det er jeg usikker på..

Burde ikke være noe prob å boote uten swap, men et større problem kan være å få installert uten swap.

Skulle nemlig selv legge inn nyeste SuSE på en litt daff pc, og selv om jeg valgte tekst-basert installasjon brukte den så mye RAM at den gikk tom for minne sånn cirka halvveis i installasjonen. Jeg hadde dessverre ikke opprettet swap-partisjon og måtte derfor starte installasjonen forfra MED swap :evil: Er jo ikke sikkert Redhat bruker så mye minne under installsjon da, og i tillegg hadde jeg valgt ftp-installasjon.

At SuSE kanskje ikke var rett distro for den slappfisken av en pc får bli en annen diskusjon. Alt fungerte imidlertidig ypperlig når jeg først hadde kommet igjennom installsjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...