Dorian Gray Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så definisjonen på "din neste" er faktisk ikke alle som er rundt deg, men den som du selv oppfatter gjør godt i verden? Og hvis man er av den oppfatningen at de som ikke er kristne ikke gjør godt, noe som ikke er det minst realistiske i verden at noen tror, så er det faktisk helt streit å ikke være hyggelig mot ham? Det er svakt. Rimelig svakt. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så du skal kun elske de som er kristne eller som kan bli det i fremtiden? Lenke til kommentar
Knast Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så definisjonen på "din neste" er faktisk ikke alle som er rundt deg, men den som du selv oppfatter gjør godt i verden? Og hvis man er av den oppfatningen at de som ikke er kristne ikke gjør godt, noe som ikke er det minst realistiske i verden at noen tror, så er det faktisk helt streit å ikke være hyggelig mot ham? Det er svakt. Rimelig svakt. Nei, du misforstår. Du kan godt si det er alle som er rundt deg, men en random person på new zealand jeg aldri kommer til å møte, ha noe med å gjøre eller påvirke i noen betydelig grad ville jeg ikke kalt min neste.. Fra historien i spoilertaggen lurer mannen på hvem som er hans neste. Han tror kanskje det er alle som har noe til felles med han, men finner ut ved Jesu liknelse at det også kan være en fra et fiendtlig folkeslag. Samaritaneren var mannens neste i akkurat det eksempelet. Poenget med historien enkelt fortalt er at din neste kan være en du ikke venter deg. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så du skal kun elske de som er kristne eller som kan bli det i fremtiden? Jeg forklarte tydeligvis "neste" litt dårlig. Tror kanskje at "alle medmennesker" vi være dekkende. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så definisjonen på "din neste" er faktisk ikke alle som er rundt deg, men den som du selv oppfatter gjør godt i verden? Og hvis man er av den oppfatningen at de som ikke er kristne ikke gjør godt, noe som ikke er det minst realistiske i verden at noen tror, så er det faktisk helt streit å ikke være hyggelig mot ham? Det er svakt. Rimelig svakt. Nei, du misforstår. Du kan godt si det er alle som er rundt deg, men en random person på new zealand jeg aldri kommer til å møte, ha noe med å gjøre eller påvirke i noen betydelig grad ville jeg ikke kalt min neste.. Fra historien i spoilertaggen lurer mannen på hvem som er hans neste. Han tror kanskje det er alle som har noe til felles med han, men finner ut ved Jesu liknelse at det også kan være en fra et fiendtlig folkeslag. Samaritaneren var mannens neste i akkurat det eksempelet. Poenget med historien enkelt fortalt er at din neste kan være en du ikke venter deg. Jeg reagerer på at Jesus mente at de som ikke hjalp ham, men fortsatt kom i kontakt med ham, ikke var "hans neste". Det får meg til å tro at det settes krav til hvem som er "ens neste", og de er det opp til den enkelte å bestemme. Slik kommer det frem av historien, og hadde "din neste" betydd alle mennesker så kunne historien blitt fortalt på en mye bedre måte. Hadde Jesus vært like god som han ryktes å være så hadde han sagt "Feil, alle er dine neste. Og uansett hva de har gjort mot deg så skal du behandle dem som du ville behandlet han som oppførte seg best." Det er ekte godhet, men det finnes ingen måte å vri den historien til å få den betydningen. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Så du skal kun elske de som er kristne eller som kan bli det i fremtiden? Jeg forklarte tydeligvis "neste" litt dårlig. Tror kanskje at "alle medmennesker" vi være dekkende. Jeg vil ikke si at "din neste" er det samme som alle medmennesker. For meg høres "din neste" mer personlig. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 knast, er du kristen? Ja. hvorfor det? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jesus har ingen bud. Tenker du på de såkalte 10 bud som ble rippet fra Maat?Jesus har kommet for å oppfylle moselovene. Les bibelen din gutt! Jeg siktet til Matteus, kap 22: 34 Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. 35 Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: 'Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» Hørt om jesu lidelse? Det er nok liten tvil om at en av lidelsene var av psykisk art Lest disse? "34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd." "37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd." "17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Om altså noen opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene dette, skal han regnes for den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre dette, han skal være stor i himmelriket." Så jeg kan ikke se noe annet enn at du dyrker en hypotetisk paranoid jøde som ble offret til gud (aten) grunnet blasfemi og fordi han var en potensiel trussel for jødedommen. NB: ved korsfestelse er det (Aten/skaperguden/solen) som dreper vedkommende ved dehydrere de. Aten er en av de mange gudene som i dag går under navnet gud/jehova/elohim i abrehamittisk mytologi. Javell? Du ser ikke at kirkens overordnede mål er å ha mest mulig medlemmer?Hvis du tenker at misjonering er det samme som verving så skjønner jeg påstanden, men jeg mener ikke at det er det samme. Mange mennesker har ikke skjønt misjonering. Da snakker jeg om de som varsler undergangen på gata, forbanner folk, og prakker seg på folk på usmakelig vis. Flott du er oppservang på ekstremister, men jeg tenker generelt på kristne som forsøker å tilkludre folks virkelighetsoppfattelse. DVS de fleste i grunn. Les denne:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;hl=kirkebrann Det er forskjell på å brenne kirker og å myrde kristne. Jau, men nå sa jeg "dersom en fullsatt kirke tilfeldigvis tar fyr" og ikke påsatt mordbrann. Massebord og kvinnebrenning er de kristne sitt bord. De fleste kirkebranner skyldes uforsiktighet med åpen flamme og ikke påsatt brannstifting Tror ikke disse gutta her er skikket til å ha noe lysmesse for å si det slik Så om lys fyker i veggen og de brenner inne fordi de er mere opptatt med å leke "besatt" enn å se hva som foregår rundt de så er det helt greit for meg. En slik tilstand unner jeg ingen og da er deres liv intet tap da deres eksistense fører denne sinnslidelsen videre til neste generasjon. Satt på spissen, -Ja, men jeg tror det er nødvendig for at du skal våkne litt. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 La oss ikke glemme at kun religion har en spesiell evne til å ødelegge barn på massiv skala. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 La oss ikke glemme at kun religion har en spesiell evne til å ødelegge barn på massiv skala. Det er rett og slett bare trist. Faen for en syk verden vi lever i Lenke til kommentar
Genuine Genes Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 La oss ikke glemme at kun religion har en spesiell evne til å ødelegge barn på massiv skala. Jeg blir nesten lei meg når jeg ser på... Disse voksne er hjernevaskede til et punkt det ikke er mulig for dem å snu rundt vil jeg påstå. HOLD DERE UNDA BARNA. Synes synd på disse barna, de blir jo hjernevasket fra ung alder.... Dette er jo nesten sånn sektsgreier JESUS, I BLEED YOUR BLOOD OVER MY SINS, AND THE SINS OF MY NATION. COME ON KIDS, LAODER! Folkens, se på han gutten med blondt hår og pottesveis, dette går virkelig inn på han.. Se på 1:10 f.eks. Han er kanskje ødelagt for livet. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Folkens, se på han gutten med blondt hår og pottesveis, dette går virkelig inn på han.. Se på 1:10 f.eks. Han er kanskje ødelagt for livet. For de som lurer på hva disse barna kommer til å bli, her er fasitsvaret: Se filmen hos Youtube "Because we can't have phonies in the army of God" Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Er såvidt jeg klarer å se på. Sånne personer har jeg 0 respekt for Lenke til kommentar
ThePerfectTool Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Jeg blir ikke sint når jeg snakker om religion med en kristen, jeg føler heller en trang til å le av at en tilsynelatende intelligent person kan lure seg selv til å tro på alt det vanvittige fenomenet religion. Har selv blitt oppdratt i en kristen familie, og såvidt jeg vet så er de aller fleste i familien min nokså godtroende om kristendommen, noe som har ført til at de har hjernevasket min bror til å tro på det, men meg klarte de ikkje å ta Måtte dessverre gå i kirken i dag på julaften, men var vanskelig å holde seg alvorlig under alt tullpratet fra presten. Folk kan ha den oppfatningen de vil av religion, men sånn som i usa at politikere mister velgere for å være atheist er ihvertfall helt på jorde. Endret 24. desember 2008 av ThePerfectTool Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg blir ikke lenger overrasket over hvor ekstreme smågutter i kjelleren kan være når de langer ut mot religion på forum. Hvorfor er dere så sikre? Hvorfor hevder dere at dere vet? Altså, ingen har kommet med bevis mot at det finnes en gud, og forresten, er det guden eller religionen dere langer ut på? Er det alt som religion har blitt brukt til, eller er det tanken om at det finnes et allmektig vesen? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Det er da klart at det er religionen og ikke guden vi langer ut på da vi ikke tror på gudens eksistens. Uansett, er det noen her som hevder å vite? Jeg mener at det ikke er noen kristen gud til stede da det ikke foreligger et eneste fnugg av bevis eller noe annet som måtte hinte at det er noen som helst mulighet for at den kristne guds eksistens er virkelig. Det er som å stille i en rettssak og forsvare seg med at ingen så forbrytelsen, selv om det er ingen bevis til å forsvare deg med, og stinn med bevis som arbeider imot deg. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 får lyst til å avlive sånne folk som hu dama der. makan ass Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) får lyst til å avlive sånne folk som hu dama der. makan ass Nja, det er ikke helt etiskt det heller. Det er jo akkurat som om hun valgte å bli sånn, men det er vel heller at religionen hun "valgte" formet henne slik. Nå er det jo flere faktorer tilstede, men i en annen del av det samme programmet får vi se vennene hennes, og de er ikke stort bedre de heller. De er bare mindre "stridsvogn" enn henne. Se filmen hos Youtube EDIT: Miljø er jo selvsagt en større påvirkningskraft en religion i seg selv, men nå har hun sannsynligvis vokst opp i et sterkt religiøst miljø. Endret 24. desember 2008 av O3K Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg blir ikke lenger overrasket over hvor ekstreme smågutter i kjelleren kan være når de langer ut mot religion på forum. Merkelig at "ekstreme smågutter" så enkelt og elegant kan rive i filler religiøse kvasiargumenter. Hvorfor er dere så sikre? Hvorfor hevder dere at dere vet? Sikre? Det eneste vi sier er at det er null bevis for Gud, og derfor er det ingen grunn til å tro på de ville historiene som fremsettes. Altså, ingen har kommet med bevis mot at det finnes en gud Det er den som påstår at Gud eksisterer som må bevise det. Logic 101. er det guden eller religionen dere langer ut på? Siden Gud ikke eksisterer er det selvsagt religionen det går ut over. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Som ateister ville vi aldri angrepet Gud eller klandret ham for noe som helst, da han enten er maktesløs eller inteteksisterende. Det er heller ikek de kristne vi angriper, kun den siden av de kristne som gjør at de tror på eventyr selv om alt annet ved dem virker logisk. Men selvfølgelig, angriper man en kristen for troen så føler de ofte at man angriper dem selv, men det er ikke tilfelle. Jeg kjenner kristne som er hyggelige og smarte og logiske på mange måter, de har bare enkelte vrangforestillinger basert på frykt, mangel på skikkelig ettertanke eller indoktrinering fra tidlig alder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå