Gå til innhold

straff for fyllekjøring?

Gjest member-102569

Anbefalte innlegg

Gjest member-102569

hei,

for litt over 3 uker siden mistet jeg lappen for fyllekjøring. politie hadde for tips fra noen. så kom dem og hentet meg på pubben. og jeg sa alt som det var. skreiv unner på alt:s hadde drukket 4, 0,33l tuborg. + jeg hadde drukket en halv øl på pubben etter jeg hadde parkert bil.

blåste bare 0.5, og dem tok heller ikke blodprøve`? og jeg tok avhøret sammtidig den kvelden. og har ikke hørt noe fra dem enda.

er det noen som har anelse om hva jeg kan få i straff`?

Endret av member-102569
Redigert bort navn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-102569
Det at du ikke har hørt i fra dem er for at ting tar tid hos Politiet, som resten av staten. Anmeldte de deg? 0.5 er jo ikke så ekstremt høyt så regner ikke med fengsel. Men en sur bot og fratatt lappen må du kanskje regne med? Fyllekjøring er ganske alvorlig.

men dem sa også at 0.5 sku ganges med 2 for å vite hva promillen var i blodet? så da bli det jo 1 i promille.. dem sa at jeg akkurat kom unner grensen til å slippe fengsel:)

Lenke til kommentar
Gjest member-102569
Doble blåseresultatet? Hvorfor det tro?

Trodde det var sånn at om du blåste rødt

så fikk de opp korrekt tall, evt. blodprøve

om det er noe tull..

nei veit ikke:s blås på rødt? dem hadde en sånn som dem selger på mix nessn.. bare litt mer avanser tror jeg:p så blåst jeg på en maskin jeg sikkert var 40 år som dem hadde på politistasjon

Lenke til kommentar

fordi blåseren måler promilla i pusten. promilla i blodet er det dobbelte av det som er i pusten. rimelig nøyaktig.

Og som straff tror jeg du mister lappen i 1 år, og en heftig bot. En halv til en hel brutto månedslønn vil jeg tro.

I mine øyne skulle du mistet retten til og føre motorisert kjøretøy for livet ut.

Husk forresten at om du blir tatt for fyllekjøring igjen innen 5 eller 10 år mister du lappen for godt.

Lenke til kommentar

Trodde det var det som ble resultatet på blåseren var det en kunne gå etter jo. Står jo ingenting i bruksanvisningen at en må doble resultatet... Kanskje den gjør det automatisk? Tipper at jeg ikke var alene om å ikke vite akkurat dette.

Nei, jeg har aldri kjørt med mer en 0 i promille, men dette er en prinsippsak.

Det å miste lappen "for godt" må en ta med en klype salt. Selv kjenner jeg en som har mista lappen 3 ganger på grunn av fyllekjøring (han krasjet 2 av gangene og mistet lappen "for godt"), men han har lappen den dag i dag. Tror det er 5 år eller noe, man må vente, før en kan søke om å få lappen igjen. Og da vil man som oftest få den tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hva som egentlig får folk til å kjøre i fylla? Er man virkelig så "drita" og har så lite vett i hodet at man ikke klarer å forstå at man ikke skal drikke før man kjører, eller tror man bare at man har like mye kontroll? Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen vil riskere fengsel, bøter, krashe bilen og betale masse spenn, ditt eget og ikke minst andres liv kun for å kjøre en liten tur?

Lenke til kommentar
Straffen skulle vært å bli fratatt lappen for livet.

Men slik er det ikke, desverre.

Helt, helt enig.

Helt enig!

Det værste er jo det at det ikke er sånn andre gang man blir tatt heller,

men tredje derimot da får man "livstid" uten lappen,

noe som bare er tull fordi man kan få den igjen etter 5 år...

Bare meg som ser et mønster her? :o

Lenke til kommentar
Straffen skulle vært å bli fratatt lappen for livet.

Men slik er det ikke, desverre.

Helt, helt enig.

Helt enig!

Det værste er jo det at det ikke er sånn andre gang man blir tatt heller,

men tredje derimot da får man "livstid" uten lappen,

noe som bare er tull fordi man kan få den igjen etter 5 år...

Bare meg som ser et mønster her? :o

Men om personen er tatt så mange ganger, er det ikke en selvfølge at han får i gjen føreretten etter 5 år. Det er jo nemmelig noe som heter edrulighet. Og det er det politiet som avgjør, om de finner søkeren skikket til å være i trafikken.

Lenke til kommentar

En kompis av meg på jobb ble tatt for fyllekjøring og grisekjøring. Han fikk 1,5 månedslønn i bot (25000,-) pluss 2 uker i fengsel. Det gikk over ett år før regninga for boten dukka opp, pga treg saksbehandling i politiet. Men fengseldommen måtte han ta med en gang. Han måtte bare ringe jobben og si han ikke kom på jobb de neste 2 ukene pga soning. Han mista ikke jobben pga det.

Det var åpen soning, så det var visst temmelig slapt, nesten som militæret etter førstegangstjenesten. Satt inne på rommet sitt på dagen eller hang ute i røykesalongen med andre. Så var det faste oppgaver hver dag fra morgen til ettermiddagen. Temmelig "slækkt" som han sa det, men garantert ikke et sted han hadde lyst å tilbringe mere tid, noensinne.

Boten fikk han delt opp i månedsbetalinger siden han ikke kunne betale så mye på en gang.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...