Aliventerio Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) OK, jeg legger inn årene. Dette kortet gir jeg simpelthen opp! : "BIOS Type: AMI BIOS Version: V1.2 System BIOS Date: 07/17/08 MSI P7N Diamond, nForce-780i SLI, Socket-775, ATX, DDR2, 4xPCI-Ex(2.0)16" Jeg får det ikke til å kjøre stabilt med 2x 2gb Corsair Twin2X2048-6400C5DHX. Går bra med kun 1 brikke på 2gb. Da får jeg heller ingen kræsj til desktop under spilling, feks Crysis Warhead. Men får jeg ikke utnyttet 4gb, hiver jeg det på dynga. Ja jeg har testet begge brikker. Har nå prøvd det meste. Volt på Dram, NB volt, sette timings (kun de første parameterene i bios, da jeg ikke vet hvordan jeg setter de andre) Oppgradert bios til seneste versjon. Prøvd 667mhz på rammen og 800mhz manuelt. Men det blir aldri stabilt i Intelburntest. Kun en 2gb brikke blir stabilt i testen og det kjører fint i spill. Dog med 4gb, går alt bra i 2D. Eneste jeg ikke har testet er å bruke slot 2 og 4, istedenfor 1 og 3. Men det er vel ingen forskjell? Slot 1 ligger for øvrig nærmest cpu. Har lest at nforce mulig har et memory issue. Så det er vel ikke mulig å tweake seg frem for å få dette til å fungere. Så jeg gir opp. Holdt på i 4 dager nå. Når dette er sagt, så trenger jeg altså et nytt hovedkort. Helst få det bestillt så fort som mulig. Feks Netshop og hentebu i Oslo (og en ny kjøler + pasta og verktøy for å ta ut cpu+++) Og det må kunne kjøre med disse delene: - Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX DDR2-800 (400mhz) 64bit SSTL 1.8 - Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED (Corevolt (VID) : 1.0625 - 1.200v, I/O volt: 1.0625 - 1.200v - XFX GeForce GTX 280 640M 1GB XT GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 640MHz (Har kun 1 av dette, så trenger ingen SLI) - 2x Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM - Cooler Master Cosmos Silver m/850w PSU, 2x12cm Fans, Aluminum (er 4 vifter i kabinettet) Kortet må også ha spdif toslink utgang, for jeg regner ikke med å kunne bruke det Soundblaster xifi-xtreme-audio kortet som fulgte med MSI'n. Sikkert kun beregnet på MSI. Ellers kunne kjøre på 64bits Vista. Og jeg trenger kjøler, siden jeg må dra av stock kjølern. + pasta som dere anbefaler og utstyr til å jekke ut prosessoren. Gjerne noe antistatisk utstyr også. Så hvilket kort er å anbefale? Jeg vil ikke ha noe nforce igjen. SÅ det må bli Intel. Tusen takk for all hjelp på forhånd Endret 22. desember 2008 av Aliventerio Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 OK, jeg legger inn årene. Dette kortet gir jeg... Selv du forteller at du ikke vil ha nForce igjen, så kan jeg foreslå Asus Striker Extreme II...^^ Helt enkelt og bruktbart kort syns nå jeg... Aldri svika meg... Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Eller kan jeg gi noen forslag her...: Komplett.no: Asus Maximus II Formula, P45, Socket-775 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354875 Noctua NH-C12P CPU kjøler http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362553 NetShop.no: Gigabyte GA-P35T-DQ6 DDR3 Socket-775 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49516 ASUS Silent Knight II CPU kjøler (NB: J**** stor...) http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=110659 Noen tips i fra min side i hvertfall...^^ Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Eneste jeg ikke har testet er å bruke slot 2 og 4, istedenfor 1 og 3. Men det er vel ingen forskjell? Slot 1 ligger for øvrig nærmest cpu. Lurer på om det ikke er trykkfeil i manualen. Mener du skal ha minnebrikkene i spor 1 & 2 (de grønne) Slik er det iallefall gjengitt på andre MSI hk'er med nyere manual; Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Nei det er vel forskjellige farger som må benyttes? Står da det også i manualen som kan lastes ned fra nett. Uansett har jeg også prøvd å sette de i like farger. Like ustabilt i Intelburntest. Kun 1 rambrikke på 2gb kjører stabilt. Noe som er vanvittig irriterende. Har lest endel mer om 780 problemer her nå. Og det tyder på at nvidia 7 serien chipset ikke er særlig stabilt. Mye mulig et driverproblem nvidia ikke klarer løse. Vel jeg har nå siste bios, oppdatert chipsetdriver fra nvidia og siste drivere for gtx 280 kortet mitt. Like fullt forbannet krangler kortet når to dimms brukes. Er ustabilt og blir kastet ut av spill. Har tatt kontakt med nettbuttiken det ble kjøpt og de skal ta det tilbake sammen med rammen for å teste det. Håper jeg får byttet. Ellers må jeg kjøpe meg nytt. At de får fikset det har jeg liten tro på, etter som jeg leser andres erfaringer. Takker for tips med hovedkort. Men hva med Asus P5Q Deluxe? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 nForce kort er og blir søppel! Har selv ett Striker 2 Formula og det er RENT skrot. Slike HK skulle blitt sprengt det øyeblikket de forlot fabrikken. 790i er ikke stort bedre. Uansett, Om du kjøper ASUS P5Q så slipper du hodepiner, samme sak med X48 og andre P45 hovedkort, alle vil gjøre en god jobb, dog til dine lydkrav er jeg ikke sikker men toppmodellene mener jeg sitter på slike muligheter. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Huff, får håpe jeg får byttet kortet. Om ikke hiver jeg det likevel og kjøper nytt. P5q deluxe har spdif toslink ser jeg, så om kortet er greit, går jeg for det. Skal ikke kjøre flere enn ett skjermkort heller. Men har du noen forklaring på hvorfor jeg aldri opplever kræsj i 2D, selv om Intelburntest viser at systemet er ustabilt når jeg kjører 2 brikker? Dette med at jeg kjører feilfritt i spill på 1 brikke og bare blir kastet ut når jeg kjører 2 brikker, bekrefter jo at systemet ikke er helt stabilt. Og at det ikke skulle være no galt med rammen. Er vel dette chipsettet da som ikke fikser 2 ram brikker av en eller annen merkelig grunn. Ser andre har hatt problemer ved avspilling av video i Vlc. Skal ta en test på det nå, da jeg enda ikke har fått kjørt noen filmer. Har jo vært opptatt med alt dette andre i dagesvis. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Video bugget er fikset sier de, om det er fakta vet jeg ikke men enkelte sier at det kan replikeres. Er vell snakk om dette: Denne fikses må fikses med en BIOS flash. Med denne feilen når den framkommer så medfører tastetrykk og klikking med musen til at maskinen låser seg. nForce har mye feil med sin minnekontroller, men GDI Raptor hevder at dette ikke er tilfellet, dessverre hjelper ikke den haugen med dividere noe særlig. Om du tenker på dette som ett logisk hovedkort kommer du til å bli skremt, de burde vært klassifisert som dyr/beist for de oppfører seg ikke logisk i enkelte tilfeller. Om alt feiler så kan alltids fikse 780i'n din slik som han her fikser nForce hovedkort: http://www.youtube.com/watch?v=qU528rSCDJY...feature=related Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Hehehe effektiv løsning på problemet i den videoen ja Ja jeg skulle som sagt teste dvd video avspilling. Men noe har tydeligvis skjedd med grafikk-kort driverne mine. Forferdelig videokvalitet. Prøvde så oppdatere nforce driverne, for så oppdatere skjermkortdriverne. Brukte driversweeper og sikkerhetsmodus. Men blir bare krøll, skjermkortdriverne nekter å la seg fjerne helt og jeg får spørsmål om å overskrive. Deretter masse feilmeldinger om at noe 32 dll greier ikke ble lastet. Og ja jeg kjører 64 driverne til nvidia. Ser ut til at jeg må igang med en formatering igjen for n'te gang! Men jeg drøyer nå til jeg får byttet kortet. Tålmodigheten min er brukt opp rundt dette møkkahovedkortet. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Ikke nok med det, jeg satte på en ny innstallering av Vista føre jeg gikk til sengs. Våknet opp til blåskjerm! Nå får jeg kun blåskjerm ved forsøk på å innstallere. Og hva har jeg gjort? Ingenting fra jeg var i windows, til jeg satte inn windows cd'en for å slenge det inn på nytt. Herreminhatt, dette hovedkortet lever virkelig sitt eget liv. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Er noen som har hovedkortet som anbefaler å ha kun én rambrikke i når man formaterer/legger inn Vista på nytt. Etter Windows Update og Service Pack 1 er innstallert, kan man putte i den andre brikken. (kanskje lurt å ha bios-innstillinger på Default også?) Nei det er vel forskjellige farger som må benyttes? Står da det også i manualen som kan lastes ned fra nett. Har sett/lest det. Men som med det andre (MSI) hk'et jeg linket til, der er det to brikker i slot med lik farge som gjelder, i følge manualen. På mitt Asus er det også slot 1 & 2 (lik farge) som er Dual-Channel Mode. Ser ut som fler og fler har gått over til dette systemet, men ikke alltid manualene blir oppdatert like raskt som hk-designet, derfor har det forekommet "trykkfeil" fra tid til annen. Var bare derfor jeg nevnte det. Men kan godt hende manualen din er riktig. Vil du evt. være helt sikker på hva slags Mode brikkene kjører i, kan du laste ned/kjøre > CPU-Z Skal vise Dual. (Single er det feil) Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Får kjøre litt feedback her. Det som skjedde med meg var at jeg fikk et nytt hovedkort av samme type + nye brikker ram. Møkk? Ja det tenkte jeg også. Men installerte kortet samt ny Noctua kjøler. Dette må bare gå til helvete, var min konklusjon over ting der og da. Skulle vise seg at jeg tok grundig feil ja. Inst. av Vista gikk feilfritt + alle oppgraderinger. Gikk nesten for lett i forhold til mine forventninger ala katastrofe med dette kortet. Så etter noen dager med installering av alle programmer som er i mitt bruksområde, var fasiten.... enda feilfri. Deretter gikk jeg løs på overklokking, en vel rimelig moderat en...men for meg godt nok får vi si. Klokket E8500 opp til 3520ghz. Med 1:1 ratio mot ram som har maks volt 1.8. 32c idle som jeg må si meg veldig fornøyd med. Hvertfall med tanke på hovedkortet! 40-42 på full load med Crysis Warhead/Far cry 2. Spillene går så det suser med nada lagg på fullt. Hmm må innrømme at jeg må krype til korset her, ta tilbake noe av kritikken til MSI p7n diamond. Kortet fungerer alldeles utmerket! Har også koblet til HDMI fra GTX 280 kortet mitt til tv (med DVI til HDMI adapter) + kjører lyd via SPDIF TOSLINK fra kort til receiver. Fungerer perfekt med 5:1 lyd Filmer, musikk og spill er 100% på full hd'n i stua. Tror jeg faktisk skal klarer 4ghz grensen greit med cpu'n au! ) En lykkelig slutt på en forbannet trist begynnelse Endret 13. februar 2009 av Aliventerio Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Egentlig er nForce til Intel slik. Enkelte kort funker og andre ikke, dette varierer KRAFTIG innen HK av samme type, du må også være advart om at de også kan ta kveld uten noen form for advarsel. Du må ikke se på de som hovedkort, men som ett merkelig dyr, det er først da du kan få en liten mening ut av det. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Egentlig er nForce til Intel slik.Enkelte kort funker og andre ikke, dette varierer KRAFTIG innen HK av samme type, du må også være advart om at de også kan ta kveld uten noen form for advarsel. Du må ikke se på de som hovedkort, men som ett merkelig dyr, det er først da du kan få en liten mening ut av det. Du har nok helt rett. Det kan jo min tidligere erfaring bekrefte. Men akkurat nå fungerer kortet til mitt bruk, så derav er jeg fornøyd. Dog skal jeg ikke legge skjul på at breakdownspøkelse finnes i mine tanker. Krysser fingrene for at dette går bra. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Haha! Jeg skulle akuratt til å legge ut "trenger nytt hovedkort, takler ikke Nforce helvetet mer". Jeg har P7N Diamond med crucial ballistiX pc8500 4x1gb og har nøyaktig samme problem som deg! Maskinen min vil ikke en gang starte med 4, men med 3 går det "bra". Jeg har så mange problemer med maskinen min at jeg ikke gidder å ramse alle opp. Skjermen slår seg helt av, 3 system beeps, random bluescreens etc. Jeg trenger også et svært stabilt og kompatibelt hovedkort! Har et gtx 280 og en q9450. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Kan forsåvidt nevne at jeg skulle legge til noe i innlegget, så skrudde skjermen min seg av Dette er rett og slett det verste stykke maskinvare jeg noensinne har vært borti. Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 haha... bror min har MSI P7N Diamond også, hvor han har 4 stykker 1GB 800MHz brikker. alle er corsair, identiske, og ikke nub sjanks å bruke alle 4 brikkene, blir svart skjerm under oppstart. Han får ikke brukt anna enn de 2 av brikkene.. Det er jo mulig at det er MSI sin feil?? da andre kost lett vil takle 4 ram brikker?? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 haha... bror min har MSI P7N Diamond også, hvor han har 4 stykker 1GB 800MHz brikker. alle er corsair, identiske, og ikke nub sjanks å bruke alle 4 brikkene, blir svart skjerm under oppstart. Han får ikke brukt anna enn de 2 av brikkene.. Det er jo mulig at det er MSI sin feil?? da andre kost lett vil takle 4 ram brikker?? Det er absolutt MSI sin feil. Nforce ble veldig godt beskrevet ovenfor! Msi+ nforce er ikke den beste kombinasjonen. Det er nesten flaut å si det, men jeg hadde et Nforce 3 250GB fra MSI før, som jeg også hadde drøssevis med problemer med. Nvidia er forbeholdt PCI-express slotene mine nå Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Msi+ nforce er ikke den beste kombinasjonen. Hmm... Finnes vel egentlig ingen bra kombinasjon med Nforce når vi snakker lga775, men å blande Nforce med en jallaprodusent som MSI må jo bli kaos. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Msi+ nforce er ikke den beste kombinasjonen. Hmm... Finnes vel egentlig ingen bra kombinasjon med Nforce når vi snakker lga775, men å blande Nforce med en jallaprodusent som MSI må jo bli kaos. Jeg har aldri visst at MSI var en jallaprodusent, siden de har noen såpass dyre modeller. Men siden så få folk i norge har kjennskap til dem, har jeg begynt å bli mistenksom Det blir ikke mer MSI på meg og kommer til å advare alle jeg kjenner, well done micro star! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå