Gå til innhold

[Løst]Hvilket skjermkort ?

abhoff

Anbefalte innlegg

Tiden har kommet til å bytte ut min HIS Radeon 3870. Jeg har greid å finne 3 kandidater som skulle greie fylle mine krav.

HIS Radeon 4870 512MB IceQ 4+

Link: Komplett

Spesifikasjoner:

Core Clock: 770 MHz

Memory Clock: 4000 MHz

Memory Size: 512 MB

Memory Type: GDDR5

Memory Interface: 256 bit

XFX GeForce 9800GTX+ Black Edition

Spesifikasjoner:

Core Clock: 738 MHz

Memory Clock: 2300 MHz

Memory Type: GDDR3

MSI GeForce GTX 260 (Core 216)

Spesifikasjoner:

Core Clock: MHz

Memory Clock: MHz

Memory Size: 896 MB

Memory Interface: 448 bit

Dette er da de kortene jeg ser på som mest relevante for meg og mitt bruk. Kom selvfølgelig med andre forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tiden har kommet til å bytte ut min HIS Radeon 3870. Jeg har greid å finne 3 kandidater som skulle greie fylle mine krav.

HIS Radeon 4870 512MB IceQ 4+

Spesifikasjoner:

Core Clock: 770 MHz

Memory Clock: 4000 MHz

Memory Type: GDDR5

XFX GeForce 9800GTX+ Black Edition

Spesifikasjoner:

Core Clock: 738 MHz

Memory Clock: 2300 MHz

MSI GeForce GTX 260 (Core 216)

Spesifikasjoner:

Core Clock: MHz

Memory Clock: MHz

Memory Size: 896 MB

Memory Interface: 448 bit

Dette er da de kortene jeg ser på som mest relevante for meg og mitt bruk. Kom selvfølgelig med andre forslag.

GTX 260 uten tvil. Men kjøp det billigste du finner. Disse kan vanligvis klokkes veldig langt og ytelsen skalerer veldig bra med klokkefrekvensen. 4870 er også et bra kjøp, men da bør man gå for 1GB versjonen. Siden nyere spill blir limitert av 512MB RAM. Spes. i 1920x1200 og 2560x1600. Men jeg ville som sagt gått for GTX 260. Yter generelt bedre enn Radeon 4870 i de fleste spill, er mitt inntrykk av tester, klokker som sagt bra, har bra kjøler og bra drivere.

9800GTX+ er ikke helt i samme klasse som GTX 260 og Radeon 4870. 9800GTX+ kan mer sammenlignes med Radeon 4850 når det kommer til ytelse.

Edit: Ser at komplett.no har et Asus GTX 260 på ukens tilbud til 2099,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355539 Dog tror jeg ikke det er Core 216 men Core 192. Ca. 5% mindre ytelse i snitt. Men Core 192 kortene kan i mange tilfeller klokkes lengre enn Core 216. Så da blir forskjellen uansett utjevnet.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
OK, tusen takk for et utfyldene svar. Blir nok kanskje det ASUS kortet du linket til, men skal lete litt til først

Prisene var mye lavere på Core 216 kortene en liten periode for kort tid siden. Men, men. Selv kjøpte jeg et DEMO 1 XFX GTX 260 Core 192 til rundt 1800,- på komplett.no for en tid tilbake. Fikk både esken, alt tilbehør og spillet Assassins Creed med. Så synes jeg gjorde et bra kjøp.

Lenke til kommentar

Har gtx 260, det ligger på 550mhz med 40% på vifta. Jeg kjører Evga tools som tar 1 sekund og

vips over 700mhz, 750 fikk jeg artifact i tillegg til at jeg glemte å skru opp vifta. Så det har mye å gå på. Jeg kjører fullt opp, samme med vifta. Gidder ikke vente på at vifta skal skru seg opp når programmeringen auto-justerer. Dette funker bra iskaldt og full oc. samt at dette kortet ikke bruker så mye strøm som Ati sitt. Og det er egentlig vindstille så fremt du ikke provoserer det fram. Men ati sit funker sikkert likebra det også, men har hørt en del klager om varme på det kortet, samt at det bruker mer strøm. Ville funnet ut om ati gpu også er 65nm som Nvidia har. Men uansett kjøpt rimeligst mulig. Vil du skåne strømforsyningen din som kun ha 2 railer med 18+18 eller 20+20 så go nvidia, det blir varmt rett så d er.

Lenke til kommentar

Kjøleren og vifta på disse kortene er faktisk veldig bra. På mitt XFX GTX 260 så endret jeg dog vifteoppsettet i bios på skjermkortet ved hjelp av Nibitor. Siden vifta så ut til å nærmest kjøre på 40% hele tiden og kortet ble glovarmt.

Endret innstillinger til Dynamisk vifteoppsett. Og valgte det slik at vifta begynte å stige fra 40% når kortet nådde 60 grader på GPU. På 85 grader valgte jeg at vifta skulle gå til 100%. Dette oppsettet førte til at kortet ble max 70 grader på max last og vifta maksimalt nådde 65%. Noe som ikke er spes. bråkete.

Gjorde dette istedet for å sette en fast viftehastighet via programvare. Så nå slipper jeg tenke mer på det. Satte også nye klokkefrekvenser i bios. Jeg valgte 702/1404/1188 GPU/Shader/Minne. Kortet er dog stabilt på 729/1458/1188, men valgte å kjøre det 24/7 på litt lavere hastigheter.

Lenke til kommentar

EVGA Precision

veldig fornøyd med det programmet, kan ha opp til 10 presets. Super hurtig og lagre innstillinger eller kanselere. Kommer ikke til å gå tilbake til rivatuner eller coolbits.

Er det shaderen som konker ut før gpu speed? Hva gjør egentlig shaderen?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
EVGA Precision

veldig fornøyd med det programmet, kan ha opp til 10 presets. Super hurtig og lagre innstillinger eller kanselere. Kommer ikke til å gå tilbake til rivatuner eller coolbits.

Er det shaderen som konker ut før gpu speed? Hva gjør egentlig shaderen?

Ja, har hørt om det programmet. Skal visst egne seg veldig godt til overklokking.

Jeg lurte også litt på hva maksimale stabile OC dere har fått til med dette kortet. Og eventuell poengsum dere har fått i 3Dmark06/Vantage (vil da også vite med hvilken prossesor).

Vet egentlig heller ikke hva shaderens oppgave er, hadde vært fint å fått vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...