Gef Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg kjøpte nettop dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl I tillegg kjøpte jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl har satt kontrolleren inn i pc'en. Når jeg plugger inn den nye harddisken i IDE1 på kortet...kommer det opp at den ikke finner noen disker"the dieviece is not installed"eller noe...og så klikker den i oppstarten så jeg må reeboote. Når jeg trekker ut hd'en klarer maskinen å starte opp i XP...hva er det som jeg gjør galt? Kortet har jeg installert uten harddisk plugget inn...kontrolleren viser på "Device managaren"! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg har TX2 ata100 versjon i begge mine to maskiner og har ikke opplevet dette problemet (har ikke WD disker da men ) Den ene maskinen har bare drev koblet til men den detekterer jo drevene uten problem , den andre kjører to stk 120gb Barracuda V på IDE1 som master/slave . Når jeg installerte kortet i den maskinen som kjører seagate disker så fant den disken uten problem under boot i win2k pro . Litt rart om du har fått inn driver og at kontrolleren ikke finner noen hdd ... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Tror du jeg skal prøve å koble hd'en i kortet mens pc'en står på? Jeg har den nye hd'en på CS(Cable Select)skal den kanskje stå på master? Har alle hd'ene mine på CS...de to andre funker som før... Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 En kammerat av meg satte hd-jumperen på "cable select" og da funka det... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Nå boota jeg pc'en nettopp...Plugga inn den nye hd'en i IDE1 på kontrolleren...hd'en er ikke formatert eller noe...den er ikke tratt i bruk...kan det ha noe med at jeg må formatere den først? Fikke opp denne meldingen når jeg booter opp med ny hd i kontrolleren: D0 Not Detected D1 Not Detected D2 Not Detected D3 Not detected Ultra 133TX2 BIOS is not installed because there are no drives attached etterpå stopper pc'en opp... Når jeg ikke har hd'en i...kommer det bare opp: Ultra 133TX2 BIOS is not installed because there are no drives attached Har starta pc'en i windows og instalert driver fra diskett som fulgte med...ikke noe mer. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Prøvde nettopp å plugge i den gamle 120GB WD en min...da gikk det hellerr ikke...kom opp samme melding. Jeg har en mistanke om at Kontrolleren ikke er instalert som den skal...jeg instalerte kortet med ingen hd'er tilkoblet...fordi ellers så kommer jeg ikke inn i win XP...jeg tok instalasjonen fra diskett og gjorde nøyaktig som det stod i manualen. Ingen som vet noe? Vil gjerne ha ett svar på det raskt, det haster litt :-? Lenke til kommentar
alos Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 det holder å poste en post ikke to. (sorry, skal ikke leke politi) Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Et lite tips! Jeg har hatt nøyaktig samme problem, med faktisk de nøyaktig samme to komponentene, men mitt problem viste seg å være strømforsyningen. Jeg byttet til en større å da va det ikke noe problem i det hele tatt. For å teste dette kan du prøve å ta ut noen cd-rommer/hdd'er eller no slikt. For å å koble til ide-kontrollern og den nye disken, da bør det starte opp. Det at du ikke har/hadde formatert den nye disken har absolutt ingenting å si på at ikke ide-kontrollern finner disken, da er det evt noe annet som er galt. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Jeg prøvde nå nettopp å trekke ut en 120GB hd som jeg har hatt fra før...og ha den nye hd'en stående i kontrolleren...den ville fortsatt ikke starte...systemet stoppet opp etter den meldingen om at BIOSEN til kontrolleren ikke er instalert...så hva det kan være, har jeg ikke den fjærneste anelse om...det er ivertfall ikke hd'en fordi den funker...jeg koblet den til IDE kabelen som går fra hk og til hd'ene(der som den gamle 120'en stod)...da fant jeg den i BIOSEN osv. Når jeg har alle tre hd'en plugga i, hører jeg at alle starter, så jeg tror ikke det kan være strømmen... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Så nettopp en annen ting. Med hk så fulgte det med et USB2.0 kort som står i den nederste porten i kabinettet. Den tingen har 4 lys som lyser grønt hvis alt er i orden. Når jeg har satt i den nye hd'en i kontrolleren lyser det øverste lyset til venstre rødt... Vet ikke helt hva lyset betyr...men noe er galt...står ikke noe om det i hk manualen heller :-? Noen som vet noe? Lenke til kommentar
aron Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Dette lukter konflikt... Jeg foreslår at forsøker å flytte kontrollerkortet til en annen pci slot. Se i manualen til hovedkortet hvilke irq som er tilordnet de forskjellige pci slottene og hva de kan deles med. Sjekk så hvilke irq kontrolleren bruker eller kan bruke. Enkelte komponenter i maskinen/hovedkortet kan ikke dele irq med visse typer tilleggskort. Du må se i dokumentasjonen til kontrolleren om diskene skal så i cs eller som master /slave. Det mest vanlige er at disker settes som master/slave. Til sist, banalt men dog: Står kabelen til disken riktig vei og er det en 80 pins udma kabel? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Jeg bruker den kabelen som følgte med konrtolleren...en ting jeg stusser på er at det står at BIOSEN ikke er installert på kontrolleren...hvordan gjor jeg det? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 I BIOSEN står IRQ på AUTO...funker heller ikke å sette kortet i en annen PCI slot. Noen som vet noe? Bare kom med forlsag Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 har du prøvd cabel select? har du prøvd å f.eks sette cabelen på cd rommen på kortet? har samma kort selv.. sleit litt med det i starten.. funka når jeg la dem inn ved å boote fra win cden å så trykke f6 var det vel å bruke disketten som fulgte med.. men jeg fikk IKKE 120 gigene til å funke på kortet med mindre de sto som cabel select.. da fant den ikke diskene Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 hadde samme problemet som deg jeg og.. fikk fram det samme som deg, tok meg 3 dager 11 formateringer å 4 rollbacker før jeg fikk det til å fungere helt fint :-? disketten jeg fikk med var ikke helt god.. når jeg la inn driverne stoppa den i installasjonen å når jeg starta opp igjen så mangla litt windows filer.. men det fungerte da jeg trykka f6 å la inn driverne der en legger inn raid drivere å sånn.. ikke alle formateringene skyltes kontrollern da.. men Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Hvis du har lest litt lengre oppe så står det at jeg bruker Cable Select...på alle hd'ene... Det står jo at BIOSEN på kontrolleren ikke er installert fordi det er ikke noen enheter ikke er koblet til...men hvis jeg har en hd'koblet til...klarer den ikke å boote opp skikkelig...det vil si at jeg ikke kommer inn i win XP. Har heller ikke boot win XP cd...den er brennt Jeg vil helst ikke installere XP på nytt...men det går vel ann å sette cd'en inni...fortsette instalasjonen helt til jeg kommer til DOS "steget" så merker jeg av at jeg skal installere 3 PARTY SCSI OR RAID DRIVER...så installerer jeg driveren der...og så avslutter jeg instalasjonen etter jeg har gjort det...går ikke det? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 ok.. men er det sånn att du har bare 120 gigen? eller har du en anne hd som master? for hvis du har en annen hd som master sett den på hket Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Se her...har 80GB'en i hk...og den gamle 120GB har jeg i hk...men den nye har jeg i kontrolleren Alle står på CS Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 prøv å sett disken med OS på som master da.. og funker ikke det prøv også å sett de andre diskene som slave i stedet for cabel select.. funker ikke det er jeg tom for ideer.. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Jeg vil helst ikke installere XP på nytt...men det går vel ann å sette cd'en inni...fortsette instalasjonen helt til jeg kommer til DOS "steget" så merker jeg av at jeg skal installere 3 PARTY SCSI OR RAID DRIVER...så installerer jeg driveren der...og så avslutter jeg instalasjonen etter jeg har gjort det...går ikke det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå