Gå til innhold

Kommuner bruker piratkopier

Anbefalte innlegg

Skoleverket bør basere seg på den programvaren som gir best kvailitet i undervisningen. Om det er fri eller proprietær programvare spiller ingen rolle, så lenge den beste programvare velges. Ideologiske prinsipper bør IKKE være et kriterium for valg av programvare. Jeg er opptatt av at mine barn skal få den best mulige undervisningen.

Tja, er vel enig i prinsippet men skal barn lære f.eks generell bruk av tekstbehandling er det da ingen grunn til og bruke MS Office, man skal lære prinsippene og hva som er "best" av den og Openoffice er knekkende likegyldig for og lære prinsippene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også noe som heter "bra nok", eller "tilsvarende". Dersom en applikasjon dekker de behovene man har, er det jo likegyldig om en annen er mye "bedre" (teknisk) i form av ekstra funksjonalitet e.l. når man ikke tar i bruk dette? Det er ikke alltid man har bruk for det teknisk og funksjonsmessig "beste".

Jeg har tro på at OpenOffice og GNU/Linux samt annen fri programvare kan være et bedre valg enn MS Windows+Office pakke i en god del flere tilfeller enn det blir benyttet i nå. Men det er selvfølgelig noe som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. De som mener at friprog er det riktige svaret i alle tilfeller har strengt talt ikke helt bakkekontakt (det samme gjelder igrunn andre veien) spør du meg.

Jeg er forøvrig uenig i at ideologiske pinsipper ikke skal være et kriterie når man velger programvare i skolen og det offentlige. Programvare og andre IT-verktøy er for de fleste helt nødvendig for å kunne være med i dagens moderne samfunn, og å overlate kontrollen over slike verktøy helt og holdent til et lite antall gigantiske selskaper ser jeg på som særdeles lite lurt. Stort sett er ikke konsekvensene av dette spesielt store, men de er potensielt katastrofale.

Men det skal selvfølgelig ikke være det eneste kriteriet, man skal ikke velge friprog for en hver pris, og kvaliteten på tjenesten bør hele tiden stå i fokus.

Lenke til kommentar
I Akershus var det omvendt på ungddomsskolene. Der brukte mange skoler skolelinux, men pga. manglende kompetanse blandt it-ansvarlige så gikk man over til Windows systemer.

Uffda. En kan jo da lure litt på hvilke kvalifikasjoner som må til for å få stillingen som "it-ansvarlig".

I mindre firmaer er det den som har mest greie på data :) Der er det ikke en fultids job.

Lenke til kommentar

Man sender ikke en hel lærerstab på kursing i programvare, da bør man fratas vervet sitt i skoleverket. Man sender en lærer som så har ansvar for å lære opp resten av lærerne. De er lærere, ja?

Ang. it ansvarlige:

I mindre miljøer er det meget vanlig at man støter på "Økonomi og IT ansvarlig" osv. Hvor de lar eksterne firmaer stå for spesialkompetansen. Det samme er meget vanlig i skoler.

Altså skoler bruker/sløser mye penger på konsulenter istedet for å satse på egne fagfolk innen IT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
I Akershus var det omvendt på ungddomsskolene. Der brukte mange skoler skolelinux, men pga. manglende kompetanse blandt it-ansvarlige så gikk man over til Windows systemer.

Dette er jo ett av de store problemene, IT = windows er jo ikke bare ett skoleproblem. Vet om folk som har prøvd og få hjelp med Linux hos fimaer som lever av IT-support på bedrift og proffmarkedet og har fått maskinen i retur pga at de ikke hadde noen som kunne løse helt enkle problemer i Ubuntu. Men jeg er ganske trygg på at dette raskt kommee til og endre seg når de som i dag entrer høyskolene kommer seg ut i jobb, de er ikke like oppflasket på win som de som gikk inn høyskoleporten for ti år siden.

Og man skal vel ikke stikke under en stol at Linux kanskje fortsatt har endel igjen på skikkelig enkel admin i større nett, men ting skjer fort så får vi se om noen år.

Lenke til kommentar

Linux er fortsatt ikke utbredt nok til at de store proffe firmaene ser det kostnadseffektiv å ha kompetanse på det. Det er årsaken til at du treffer på slike tilfeller, men i det hele er det merkelig at det ikke ble spesifisert før maskinen ble sendt.

IT er heller ikke lik Linux, det er normalt å spesifisere hva man trenger hjelp på.

Derimot er dette i endring og mange begynner å se at Linux er viktig å ha kompetanse på, men dog kun på Enterprise Server siden. Ubuntu gir man en lang marsj i.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
når man sender ikt ansvarlige ut får å lære seg om windows kunne man likså greit ha lært dem opp i alternative systemer.

det er jo ikke vanskeligere å si a enn det er å si b :innocent:

Og hvem arrangerer gode kurs som kan ta imot mange deltakere for Linux ?

Jeg vil tro dette er kanskje en av de store bøygene med Linux, spesielt i organisasjoner og bedrifter.

Lenke til kommentar
Linux er fortsatt ikke utbredt nok til at de store proffe firmaene ser det kostnadseffektiv å ha kompetanse på det. Det er årsaken til at du treffer på slike tilfeller, men i det hele er det merkelig at det ikke ble spesifisert før maskinen ble sendt.

Dette er firmaer som tar mye jobber også for sluttbrukere, slike firmaer er også tungt inne i oppfølging og support mot skoler/kommuner og firmaer, blir veldig vanskelig og endre mønsteret når 97% av slike firmaer kun ønsker og forholder seg til mest mulig reine MS-løsninger.

Lenke til kommentar

Bare å sende? Kurs koster penger, oppimot 20.000 for en av fire, fem til syv deler per person osv. Det er mange som har gode Linux kurs så det er ingen problemer, men ingen kaster penger ut av vinduet uten å ha store prosjekter som gir mye penger tilbake på det man skal lære seg.

agvg:

Når de har tegnet avtaler med skoler så har det også spesifisert hva de skal assistere med og hvilke plattformer.

thorsen:

Som sagt er det suverene kurstilbydere på Linuxfronten så det er ikke der det ligger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm tror ikke jeg vet om en eneste kursleverandør for bedriftsmarkedet som har senter i alle norske byer. Uansett IKT fag.

Det jeg opplever er at det er veldig normalt å reise til nærmeste by hvor kursene tilbys, eller som noen gjør at de får konsulenter til å holde opplæring hos seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hmm tror ikke jeg vet om en eneste kursleverandør for bedriftsmarkedet som har senter i alle norske byer. Uansett IKT fag.

Det jeg opplever er at det er veldig normalt å reise til nærmeste by hvor kursene tilbys, eller som noen gjør at de får konsulenter til å holde opplæring hos seg.

Siden vi nå snakker om kommuner, organisasjoner, skoler etc. Liste ofer sertifiserte kurstilbydere for Linux's største konkurrent i dag:

http://www.microsoft.com/norge/learning/finnkurssenter.mspx

Mange har også kursing på kommersielle *nix baserte distribusjoner.

Det er feil at det er lett å få profisjonell hjelp på "gratis" alternativer, ofte blir man henvist til et brukerforum. Dette virker fint for privatpersoner, men for mange bedrifter og organisasjoner som ikke er store nok til å ha interne opplæringssenheter er ikke dette en fullverdig løsning. Da betaler man heller for et produkt.

På den andre siden har vi jo Linpro som gjør mye bra, men også derres kurs og tjenester er i hovedsak basert på kommersielle produkter.

Men nå var ikke dette egentlig noe Windows/Linux tråd, eller noe fri programvare vs komersiell programvare tråd. Den omhandler at flere norske kommuner sannsynligvis bruker ulisensiert programvare. Som jeg har nevnt tidligere tviler jeg på at dette gjelder de typiske "kontorprogrammene" som Office eller liknende. Personlig tror jeg "shareware" troner på toppen, som mange "tror" er gratis, noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Siden vi nå snakker om kommuner, organisasjoner, skoler etc. Liste ofer sertifiserte kurstilbydere for Linux's største konkurrent i dag:

http://www.microsoft.com/norge/learning/finnkurssenter.mspx

Mange har også kursing på kommersielle *nix baserte distribusjoner.

Og poenget ditt var?

Det er feil at det er lett å få profisjonell hjelp på "gratis" alternativer, ofte blir man henvist til et brukerforum. Dette virker fint for privatpersoner, men for mange bedrifter og organisasjoner som ikke er store nok til å ha interne opplæringssenheter er ikke dette en fullverdig løsning. Da betaler man heller for et produkt.
1. Hvem sa at vi kun snakket om gratis Linux alternativer? Jeg har ikke sett den føringen.

2. Joda, vet du hvilke firmaer du skal snakke med så tilbyr de konsulentassistanse på gratis programvare i høyeste grad. Men tjenesten er selvf. ikke gratis.

3. Det vitner om ekstremt dårlig styring om man ikke klarer å holde intern opplæring i små avdelinger. Selv i avdelinger med kun 4-5 mann bør man holde opplæringssesjoner og dele kunnskap jevnlig. Jeg forstår ikke problemet du henviser til her. Hvorfor tror du man må ha et eget kurssenter dedikert til å lære opp egne ansatte?

4. Ja, man sender en eller to personer på kurs hos eksterne tilbydere eller får konsulenter til seg som utfører opplæring, disse 2 sprer kunnskapen videre internt.

På den andre siden har vi jo Linpro som gjør mye bra, men også derres kurs og tjenester er i hovedsak basert på kommersielle produkter.
Fullstendig feil, hvor får du den informasjonen fra? Det eneste produktet de har som koster penger er vel på Red Hat Enterprise Server, og selv her betaler du ikke for produktet men for "Product maintenance" som gir deg full tilgang til RHN.

Men nå var ikke dette egentlig noe Windows/Linux tråd, eller noe fri programvare vs komersiell programvare tråd. Den omhandler at flere norske kommuner sannsynligvis bruker ulisensiert programvare. Som jeg har nevnt tidligere tviler jeg på at dette gjelder de typiske "kontorprogrammene" som Office eller liknende.
Jeg tror ikke skoler sliter med ulisensiert winzip som noen her nevnte, man trenger ikke kjøpe winzip men man må gjøre det for å slippe kjedelige "vent og tell her" bokser. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3. Det vitner om ekstremt dårlig styring om man ikke klarer å holde intern opplæring i små avdelinger. Selv i avdelinger med kun 4-5 mann bør man holde opplæringssesjoner og dele kunnskap jevnlig. Jeg forstår ikke problemet du henviser til her. Hvorfor tror du man må ha et eget kurssenter dedikert til å lære opp egne ansatte?

Jeg er ikke uenig i deg i at dette er en god idee, men skal man se faktum skjer ikke dette. Spesielt ikke i bedrifter/organisasjoner som ikke har it som sin hovedvirksomhet men som et verktøy. Man sender heller de ansatte på kursing i fagrelaterte felt og lar it-være et tilleggs verktøy. For mange er det heller ikke hensiktsmessig. Man bruker derfor det de ansatte allerede har kjennskap til.

Denne undersøkelsen er gjort hos kommuner og slik jeg forstår det hos sentraladministrasjonen. Den inbefatter ikke skoler, og iallefall ikke vidergående skoler og høyere utdanning som er fylkeskommunalt og statlig drevet. La oss f.eks ta en kommunal etat som byggeteknisk etat. Skal man få tak i gode programmer innenfor dette faget må man fort over på en Windows basert plattfor hvis man ikke skal måtte investere tungt i kursing og omlegging. Samtidig er det jo ønskelig at behandlingstiden skal være så rask og riktig som mulig og man vil derfor prioritere kursing i nye lover og standarder innenfor fagfeltet istedet for omorganisering av it delen.

Så til piratkopi delen igjen.

Vi holder oss i byggeteknisk etat, her har avdelingen allerede et program de bruker fast. En ansatt har fra en annen bedrift erfaring med et annet program som han har en piratkopi av på sin egen private pc. La oss si han får inn en sak til behandling som tilfeldigvis er prosjektert i dette programmet, for enkelhetsskyld tar han da med sin egen bærbare på jobb og bruker sitt privat-piratkopierte program til å åpne prosjektfilene.

Et annet scenario i den samme bedriften er at en ansatt skader seg og ønsker å jobbe hjemmefra. Han får med seg programmet og en volumlisens fra sjefen/kolegaen. I et slikt tilfelle befinner man seg allerede i gråsonen og kan fort bryte flere lisensavtaler.

I det værste tilfelle har du jo på den andre siden it-avdelingen som aktivt oppfordrer brukeren til å gå hjem å laste ned piratkopien.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om it-avdelinger som oppfordrer brukere til slikt. Det kan ikke være særlig profesjonelle it-avdelinger.

Selv blir jeg leid ut til organisasjoner og foreninger for å drive ymse opplæring av antall utvalgte, så det burde ikke være noen hindring selv for byggteknisk etat.

Om ansatte får med maskiner når de slutter blir de skrapet for alt annet innhold enn OEM OS. Det deles heller ikke ut programvare til bruk på egne hjemmemaskiner, men de må logge seg på terminalløsninger via internett for å jobbe hjemmefra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om it-avdelinger som oppfordrer brukere til slikt. Det kan ikke være særlig profesjonelle it-avdelinger.

Selv blir jeg leid ut til organisasjoner og foreninger for å drive ymse opplæring av antall utvalgte, så det burde ikke være noen hindring selv for byggteknisk etat.

Om ansatte får med maskiner når de slutter blir de skrapet for alt annet innhold enn OEM OS. Det deles heller ikke ut programvare til bruk på egne hjemmemaskiner, men de må logge seg på terminalløsninger via internett for å jobbe hjemmefra.

Kjenner til flere bedrifter/organisasjoner der det har blitt delt ut ymse programvare og volumlisenser over en lav sko. Akkurat direkte oppfordring til piratkopiering har jeg ikke vært ute for men kjenner til at folk har fått det foreslått sånn "litt uoffisielt".

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Husker skolen vår hadde et helt rom fullt av ubrukte Windows 98 lisenser :)  Der klarte en av elevene å bryte seg inn i i skoletiden . han stod på hjørnet og pushet windows 98 cder med key :)

Noen uker senere , da det begynte og bli tomt på lageret fattet en lærer mistanke . han tok selgeren på fersken mens han stod å stappet lisenser i ranselen  :whistle:

Men da var det allerede for sent. halve skolen hadde lovlige 98 lisenser 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...