Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

norske kronen svekket

sforum

Anbefalte innlegg

hei! Bor for øyeblikket i USA, og ettersom jeg bruker norsk bank merker jeg svingningene i valutakursen ganske godt, i hvertfall om jeg vil.

Men jeg skjønner egentlig ikke helt hva som foregår. Kunne noen vært så vennlig å forklare meg ? Sjekket mot endel valutaer i dag og da så det slik ut:

(Moneycentral.msn.com 22.12.2008 00:07 GMT-8)

1 EUR = 9.81 NOK

1 USD = 6.97 NOK

1 GBP = 10.41 NOK

100 SEK = 90.20 NOK

100 DKK = 131.39 NOK

100 YEN = 7.74 NOK

Leste i et intervju med en makroøkonom at den norske kornen avr stabil mot bla SEK selv om den svekkes mot Euro. Men slik jeg ser det stemmer ikke det. Mener at svensk krone pleier å ligge på ca 80-85 NOK. Altså 100SEK = 80-85 NOK. Altså har den norske kronen blitt svekket også mot svensk (og også mot dansk - dansk vet jeg er bundet til euro, så det er vel grunne ntil at den svekkes mot DKK)

Men hva skjer? hvorfor svekkes den norske kronen så utrolig mye - til og med mot valutaer som SEK. Ser det ut til at nok vil styrker i løpet av kort tid?

Innmari kjipt når man tar ut penger i USD fra norsk bankkonto. Da jeg kom var en USD 5, nå ligger den rundt 7 hele tiden, med svingninger hver eneste dag.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også interessert i dette. Handler en del fra utlandet, og i følge postbankens valutakalkulator er euroen nå på 10 blank. Noe som tyder på at den vil synke igjen? Den har jo gått jevnt oppover hele desember.

Litt OT: Hvorfor viser alle valutakalkulatorer forskjellig kurs, selvom de har blitt oppdatert på samme tid?

Lenke til kommentar

Ja, dette er også noe jeg har stusset over. Følger nøye med på hvordan den norske kroner ser ut i forhold til danske kroner. Følgende har jeg observert, basert på forex sin valutakalkulator, i den siste tiden:

3000 DKK ~ 4198 Nok 07.12.08

3000 DKK ~ 3595 Nok 10.12.08

3000 DKK ~ 3619,50 Nok 12.12.08

3000 DKK ~ 3874,80 Nok 22.12.08

Jeg mener dette er veldig merkelig, kan noen forklare meg grunnen til at det varierer opp i 700 Nok på et så lite beløp innenfor skandinavia.

Er det noen som driver med valuttainvestering her? Er det noe å tjene på det eller?

Lenke til kommentar

Jeg mener kronen beveger seg slik den gjorde i slutten av 1998, det er bare et kraftigere utslag fordi det er en større avvikling av carry traden og et relativt sett enda større fall i oljeinntektene. Som andre har sagt : " It's the liquidity stupid", når markedsoppgangen de siste årene skal forklares. Konsekvensene av dette er at kroner til tross for at veksten i pengemengden har vært enorm har hatt en styrkelse mot yen, dollar og franc. Kort sagt betyr det Norges Bank kan føre en elendig pengepolitikk og være totalt amatører uten at det kommer til syne med en gang, men mer med et brak. Krona vil styrke seg igjen når likviditeten kommer tilbake til markedet. Etter trendene jeg har sett på er krona helt ved den ytre grensen for hvor svak den kan bli mot yen, franc og dollar nå, ved at hele smellen fra 1998-2000 i yen har kommet på noen mnd. Det betyr ikke at det ikke kan bli verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...