Gå til innhold

Anonymitet online, farlig dop for enkelte?

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig poste denne i World of Warcraft delen av forumet men det ville være som å skyte seg i foten med skarpt for deretter å klage på våpenlovgivningen.

Har vært i spillmiljøet en god stund nå, feirer vel snart 18 års dag på den fronten sirkum. Og jeg har vokst opp med dette miljøet, så det var vel bare naturlig at jeg tok steget online og.

Det som slår meg er at anonymitet ser ut til å være en ufattelig god dop for enkelte, eller så har enkelte en forferdelig dårlig oppdragelse. Counter-Strike f.eks, hvor ufattelig mange, unnskyld utrykket, korka personer det er i det spillet. I starten, da Counter-Strike var nytt (rundt 98/99), var det å spille Counter-Strike en ting man gjorde for å ha det morsom. Jeg spilte det og online og det var faktisk trivelig. Så kom dessverre problemet, anonymitet.

Joda småunger eller voksene med unger i magen fant ut at de kunne gjør hva de vil online uten at det ble noe "straff" for dette. Sjargonger så dagens lys og utrykk som "noob" og dens å 100 variasjoner ble slengt rundt. I dag har ordet mistet sin betydning, å si "noob" online til noen er som å møte en (for oss nordlendinger) anne nordlending på byen og si "Nei i ramsalte hælvette er den den gorrhysa". For de som nå sitter med et "?" over hodet, det har ingen betydning. Det er nærmest en hilsning. Fikk forøvrig smekk på fingrene da jeg kalte en sørlandspoliti for en "gorrhyse", tror jeg fornærmet ham.

Uansett.

Jeg sluttet å spillet Counter-Strike. Spillet hadde blitt "big business" og alle skulle skryte over hvor mange "headshots" de klarte med en AK47. Konkuransen tok overhånd og anonymiteten gjorde det ikke bedre. Counter-Strike samfunnet var herpa til det ugjenkjennelige.

Så jeg skiftet beite, gikk over til Runescape, som jeg da begynte med i 2002. Samfunnet var lite, men folk var i snitt veldig greie og voksene å ha med å gjøre. Vi hjalp hverandre, hadde det sosialt morsomt sammens og kunne stå timesvis i Falador bare for å snakke dritt. Så fant ungene veien dit og og "noob" var igjen dagens tema. Jeg har i dag nærmest sluttet med Runescape. Dette spillet har og blitt "konkuranse" messig stort, hvor Barrens run og uber PvP er temaet, noe som igjen fører til at ungene går ekstase i utrykkene sine.

Så jeg forsøkte meg på World of Warcraft. Nå var min første kjennskap til dette spillet gjennom Allience, ettersom jeg er tilhenger av Warcraft 3 og ekspansjonen, ville jeg kanskjke se hvordan spillet var for denne faksjonen. Allas, jeg var for sen, ungene hadde kommet før meg og alle kanaler var fylt opp meg gublegeier (hva enn det er ) og merksnodig nok var "noob" der igjen (blir som Thor Heyerdahl i Raske menn's "Verdenshistorien på 5 minutter"). Etter bare 23 levler tok jeg sekken min og stakk av. Men jeg ga ikke helt opp og forsøkte en horde, dvs det som ser ut til å være "den slemme" siden. "Noob" var der og, selvfølgelig, men i mindre tonet grad. Noen som led meg til spørsmålet, anser ungene det som tøft å være "den gode" siden, har man funnet løsningen?

Jeg spiller fortsatt World of Warcraft i dag, men mer eller mindre alle kanaler utenom guilden min og privat chat er sperret av, selv om det er veldig lite av tullsnakk fra unger er det dessverre fremdeles en smule for mye. Men hva om onlinespill heller delte i en god og en ond siden, ungene ser ut til å trekkes til den gode siden som flua mot sirupen. Takk Gud for at de fleste av dem fremdeles lever i en svart og hvit verden.

Så mye ramling, mye dritt og klokken er dinget 11 minutter over 5. Så jeg stiller debattens spørsmål, er anonymitet slik sett farlig for enkelte, spesielt unger, med tanke på at de har ingen "hemninger" og ingen grenser? Og er det eventuelle ting man kunne gjøre annet enn å kaste hele hurven ut av onlinespill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg igjen på mye av det du sier Bear^.

Jeg har aldri spilt så mye online som i år, og da snakker jeg i hovedsak om FIFA 09.

Spesielt i FIFA09 merker jeg mye dritt:

#Dersom man scorer to eller flere mål før pause, mister man på mystisk vis internettkontakten til motstanderen akkuratt når spilleren jubler for målet.

#Dersom man har ligget under lenge, og får ledelse rett før slutt, mister man igjen kontakten med motstanderen.

#Så har vi også de som etter å ha sluppet inn et mål eller to, bare slutter å spille. Sånn at avsparkene deres, utsparkene, pauser og alt annet, tar så lang tid som mulig, i håp om at den andre ikke skal gidde å spille mer og avslutte kampen, sånn at de får seieren.

#Og vi må ikke glemme de få som faktisk spiller ferdig kampene sine. Vinner de, får man melding med "f***ing n00b, sucker, loser" osv. Taper de, får man melding med "f***ing n00b, sucker, loser" osv.

Dette har ført til at hver gang jeg tar en kamp online på FIFA 09, så vet jeg at dersom jeg får en ledelse på to mål, så blir kampen avlyst. Eller verre.

Så ja, anonymiteten på nett er noe enkelte ikke har godt av.

Lenke til kommentar

Må bare kaste meg på.

Juksinga og hormonbefengte fjortisser drepte CS gleden hos meg. Akk hvor mange ganger jeg ønsket meg 1 stk balltre og gateadressen til en eller annen fjortiss. (Nei, jeg hadde ikke gjort noe, men anonymiteten får folk som ellers sikkert ville oppført seg til å ta helt av).

Men jeg mener det gjelder også i f.eks Online Communities. Som her på diskusjon.no. Som dere ser er ikke jeg anonym her, og det vil jeg heller ikke være. Det jeg sier skal jeg også kunne stå for.

Lenke til kommentar

ja.. er utrolig hvordan folk oppfører seg online. spilte wow i sommer når en på noen levler høyere enn meg ville duellere. pvp er ikke noe for meg så jeg takket nei. han spurte hvorfor og jeg sa at jeg har bedre ting å gjøre. han spurte deretter hva kunne være bedre enn å pwne i pvp og få en bekreftelse på hvor leet man er (ikke ordrett). jeg sa ikke mye, gikk videre og plutselig spurte han; you know what? jeg svarte no, og han kom med; shut up... jeg knakk sammen i latter og klarte ikke slutte å le på ei god stund. really? thats all you got?

Lenke til kommentar

Kjenner meg egentlig ikke igjen i dette. Men så spiller jeg ikke CS eller Wow, eller andre online spill. (Bortsett fra TF2, men der er folk faktisk hyggelige mot hverandre. Bortsett fra når det kommer en sniper med aimbot.)

Ruescape spilte jeg før, men sluttet for omtrent ett år siden. Husker ikke at det var slik du sier.

Lenke til kommentar
Det som slår meg er at anonymitet ser ut til å være en ufattelig god dop for enkelte, eller så har enkelte en forferdelig dårlig oppdragelse. Counter-Strike f.eks, hvor ufattelig mange, unnskyld utrykket, korka personer det er i det spillet. I starten, da Counter-Strike var nytt (rundt 98/99), var det å spille Counter-Strike en ting man gjorde for å ha det morsom. Jeg spilte det og online og det var faktisk trivelig. Så kom dessverre problemet, anonymitet.

Joda småunger eller voksene med unger i magen fant ut at de kunne gjør hva de vil online uten at det ble noe "straff" for dette. Sjargonger så dagens lys og utrykk som "noob" og dens å 100 variasjoner ble slengt rundt. I dag har ordet mistet sin betydning, å si "noob" online til noen er som å møte en (for oss nordlendinger) anne nordlending på byen og si "Nei i ramsalte hælvette er den den gorrhysa". For de som nå sitter med et "?" over hodet, det har ingen betydning. Det er nærmest en hilsning. Fikk forøvrig smekk på fingrene da jeg kalte en sørlandspoliti for en "gorrhyse", tror jeg fornærmet ham.

her gjelder det å finne en server med gode admins og kjekke folk(:)). selv spiller jeg på hellfragger(css) og der klarer man å holde et ganske bra nivå. å være en dritt sekk i spill er like ille som å være det her i forumet. det gjelder bare å finne en server/et forum med gode moderatorer og kjekke folk(:)) som er villig til å følge de retningslinjer som er satt opp. vist nevnte kjekke personer (:)) kommer i overtall vill de ikke så kjekke personene ( :nei: ) bli utstøtt ganske fort.

edit:

ja.. er utrolig hvordan folk oppfører seg online. spilte wow i sommer når en på noen levler høyere enn meg ville duellere. pvp er ikke noe for meg så jeg takket nei. han spurte hvorfor og jeg sa at jeg har bedre ting å gjøre. han spurte deretter hva kunne være bedre enn å pwne i pvp og få en bekreftelse på hvor leet man er (ikke ordrett). jeg sa ikke mye, gikk videre og plutselig spurte han; you know what? jeg svarte no, og han kom med; shut up... jeg knakk sammen i latter og klarte ikke slutte å le på ei god stund. really? thats all you got?

dette er triste folk. rarae folk. slemme folk.. etter slik oppførsel pleier jeg ofte å si: "ohh... look it talks"

det er så koselig :p (dette er folk alle uten om mødrene hater)

min lov: vist noen er drittsekk så skal man gjøre livet surt for dem(så fremt det ikke plager andre). ("votekick" på cs)

edit2: jeg går selvsagt ikke inn på envilkårlig server og kicker folk jeg ikke liker. (da er det jo meg jeg børr kicke)

sleng en kommentar for å få dem til å holde kjeft. en stor diskusjon er ikke ønsklig.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...