Gå til innhold

Passer objektiver fra en produsent til alle kamerane.

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle kjøpe ett billig brukt kamera enten canon eller nikon og kjøpe objektiver til det kameraet og heller oppgradere bare kamerahuset senere. Tenkte på nikon d40 eller canon eos 350,400

Passer objektiver til alle kamerane til en produsent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av Canon Eos passer til Eos, og Alt Minolta og Sony passer til Sony. Alt Pentax passer til Pentax og Samsung, og alt Olympus passer til til Olympus. I tillegg finnes det noen som produserer varianter til alle systemene, slik som Tamron, Sigma og Tokina.

Eneste unntak er at det til D40 finnes noen objektiver fra Nikon der autofokus ikke fungerer. De har nemlig over tid faset ut fokusmotor i kamerahuset, til fordel for fokusmotor i selve objektivet. Det finnes fortsatt noen objektiver i Nikons katalog som ikke har AF-motor, og som dermed trenger større/eldre modeller for å kunne fokusere automatisk. Men det er stort sett spesielle fastobjektiver det dreier seg om, og det huller holder Nikon på å fylle ut med å bytte ut de resterende objektivene med nye typer fortløpende.

Lenke til kommentar

For så vidt riktig det du sier om Nikon PM, men starter vedkommende ut med D40 (som er nevnt) så passer objektivene her alle de andre kameraene sånn sett.

_Men_ kjøpes det optikk tilpasset crop-format for Canon/Nikon/Sony, så vil de ikke passe spesielt bra for kamerahus med fullformatsensor.

Lenke til kommentar

Til Canon passer all EOS (dvs all etter 1989?), når det gjelder Nikon se PMnormals svar.

Sony passer all Sony + all Minolta etter 1985 (Maxxum/Dynax/Alpha), Dvs at eldre objektiver som rokkor, md, mc etc ikke vil fungere uten adapter. På Olympus vil objektiver tilpasset fourthird passe (dvs alt etter 2005?) Pentax er mest liberale, men også der må du ha adapter på den eldste optikken.

Lenke til kommentar
_Men_ kjøpes det optikk tilpasset crop-format for Canon/Nikon/Sony, så vil de ikke passe spesielt bra for kamerahus med fullformatsensor.

Det er helt sikkert.

Hadde en Sigma 18-200 DC til mitt EOS 30D. Det objektivet passet heller dårlig da jeg kjøpte 1D mkIII. Ikke bare vignetterte det, men det ga "fine" svarte rammer på hele bildet. Og 1D mkIII er ikke engang fullformat.

Lenke til kommentar
Det er helt sikkert.

Hadde en Sigma 18-200 DC til mitt EOS 30D. Det objektivet passet heller dårlig da jeg kjøpte 1D mkIII. Ikke bare vignetterte det, men det ga "fine" svarte rammer på hele bildet. Og 1D mkIII er ikke engang fullformat.

Du kan i det minste montere det på huset, i motsetning til Canons egen EF-S-optikk :p

For å utdype litt når det gjelder Nikon: alt av vanlig Nikon F-optikk av AI-type eller nyere (produsert i 1977 eller senere) passer til alle Nikon-hus. Men hvor bra den samarbeider med automatikken til huset varierer. Til D40/40x/60 må du ha AF-S-optikk hvis du skal ha autofokus. AF-D vil gi alle andre automatikkfunksjoner (lysmåling etc.) men ikke autofokus. Manuelloptikk av typen AI-P vil stort sett fungere på samme måte som AF-D (men være enklere å fokusere).

Eldre optikk laget før 1977 ("pre-AI") lar seg faktisk montere helt greit på D40, og går helt fint å ta bilder med. Du må bare gjøre stort sett alt manuelt. Den samme optikken montert på mer avanserte hus kan faktisk skade huset hvis ikke optikken er modifisert for formålet.

Lenke til kommentar
Eneste unntak er at det til D40 finnes noen objektiver fra Nikon der autofokus ikke fungerer.
Det finnes noen Pentax-objektiver som ikke gir autofokus på eldre DSLR fra Pentax/Samsung også, deriblant DA 17-70 f/4 og DA* 55mm f/1.4 som har SDM uten kopling til skruefokusmotoren til *ist-DL/S(2) og GX-1L.
Lenke til kommentar
Du kan i det minste montere det på huset, i motsetning til Canons egen EF-S-optikk :p

Monteres på kan det, og med betydelig beskjæring av bildet, kan nok årets feriebilder reddes. :)

Objektivet er gitt til min far, som også ville bruke mitt gamle EOS 300D. Der passer objektivet utmerket.

Lenke til kommentar

Vedr.Olympus:

ALT til Olympus E-system (fra 2003, ikke 2005) passer til alle nye Olympus E-system, med autofokus, men ved gamle obejektiv er kan det anbefales at checke om der er en nyere firmware til objektivet.

Ældre objektiver til Olympus OM-system kan anvendes med en converter (Olympus sælger en sådan), men da OM-objektiverne ikke havde autofokus vil de heller ikke have det på et E-system-kamera.

Lenke til kommentar
Monteres på kan det, og med betydelig beskjæring av bildet, kan nok årets feriebilder reddes. :)

Jeg mener at EF-S har en fysisk sperre mot å monteres på andre hus enn de med cropsensor.

Egentlig har det meste som er skrevet liten relevans for trådstarter. I utgangspunktet kan man si at alt som produseres i dag passer til kamerahus fra samme produsent, men noen få unntak.

Lenke til kommentar

Jeg mener at EF-S har en fysisk sperre mot å monteres på andre hus enn de med cropsensor.

Det stemmer. Og det er enda godt, fordi noen EF-S stikker så langt tilbake at du ville få ødelagt speilet hvis du hadde klart å montere det.

Tom

Lenke til kommentar

Det stemmer nok. Mitt objektiv var et DC fra Sigma. Det passer fysisk.

Det stemmer også. Såvidt jeg vet så passer alle crop-objektivene fra tredjepart-leverandørene fullformat husene. Mon om det er en god ide; det er vel en annen sak ...

Tom

Lenke til kommentar
Det stemmer også. Såvidt jeg vet så passer alle crop-objektivene fra tredjepart-leverandørene fullformat husene. Mon om det er en god ide; det er vel en annen sak ...

Tom

De optiske designene til tredjepartsobjektivene er jo stort sett like fra system til system, og er laget med registeravstanden til fullformatshus i tankene. Og det er jo heller ikke forskjellig fra cropobjektivene til alle andre produsenter enn Canon.

Det er sikkert ikke noe i veien for å lage tredjeparts EF-S-objektiver, men det vil kreve designendringer i forhold til samme objektiv for alle andre fatninger. En av grunnene til at tredjepartsobjektiver jevnt over er billigere enn originaloptikk er at de har stort sett samme utviklingskostnad for et gitt objektivdesign, men større kundemasse. Mye av den besparelsen vil gå opp i røyk hvis de skal begynne å gjøre særtilpasninger til ett av merkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...