Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil gå opp i vekt

mutlu123

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 16 år gammel gutt som ønsker å gå opp i vekt.

Jeg er som sagt 16 år.

Veier 56 kg.

Og er 181 cm høy.

Jeg vet det er normalt i denne alderen, rett etter "vokse perioden" å være litt smal :p. Men jeg mener jeg har holdt denne vekten ganske lenge nå. Jeg ønsker å gå opp i vekt før jeg skal starte å trene litt på sats i løpet av neste år. Men som familien min sier så må jeg ha ekstremt høy forbrenning. Som moren min sier: "Han spiser som en hest! :!: ". Det viser seg at det ikke hjelper meg i å gå opp i vekt. Ett annet tips jeg har fått er å starte å trene på helsestudio med det samme. Det på grunn av at muskler veier mer enn fett, og jeg vil gå fortere opp i vekt av den grunn. Noen av kameratene mine, som er i omtrendt samme situasjon, tar proteinshake. Protein tilskudd i kosholdet, for å legge på seg. Dette har ikke vært noe som har falt i smak hos meg, nå som jeg ikke vet noe om hva det fører til.

I forhold til andre på min alder med nesten den samme vekten, har jeg ganske kraftig benbygning, tross min høyde. Det skyldes nok alle årene jeg har drevet med diverse idrett. Det er da overkroppen som er mest tynn. For et halvt år siden sluttet jeg på fotball. Jeg merket under den harde treningen at jeg ikke klarte å få i meg nok med mat, i forhold til det jeg brukte. Jeg gikk altså ned i vekt i en periode. :hmm: Jeg stoppet treningen, for å se om det gikk som med en bekjent av meg. Som slet med det samme. Han hadde nøyaktig samme problemene, inntil han stoppet treningen til fordel for sofaen (selv om det ikke er noe sunt i det hele tatt!) da opplevde han å gå veldig opp i vekt. Og han gikk fra å være spinkel til å bli tulla med å kalt "feiten".

Mitt spørsmål til de som kan hjelpe meg med noen andre tips enn å gå til legen er: hva kan jeg gjøre for å gå opp i vekt? Er det noe spesiellt jeg skal tenke på å spise? Treningstips?

Jeg har lest om en veldig komplisert "spiseplan" for de som vil gå opp i vekt. Den var såpass detaljert at jeg ikke klarte å fullføre frokosten. Som skulle bestå av havregryn, nøtter, 100 % appelsinjuice, grovtbrød, egg samt noe frukt og grønt.

Bare å spørre om noe dere lurer på til meg! :w00t:

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Skaff deg Wow + alle ekstra pakkene, daglig dose av cola og potetgull, dropp skole, aktiviteter, venner, rett og slett alt.

Der har du en bra oppskrift.

Edit: Leste ikke godt igjennom. Du har også høy forbrenning. Da tror jeg det kan bli litt vanskelig.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Øh du bygger ike muskler uten å trene, gjør det som magnho sier pluss trening og da kanskje du får på deg et par kg.

Jeg er i samma bås som deg, 18år, 180cm og 61 kg. sliter skikkelig med vekta, har gått opp 5kg siden jeg begynte å trene og det er over 2 år siden. Men jeg får fortere markeringer så bryr meg ikke lenger. Bare trene og spise sundt:)

Lenke til kommentar

Fyll på med karbohydrater og proteiner før og etter trening, spis gode store posjoner ved måtidene, og viktigst av alle, spis godt før du legger deg. Ikke vær redd for å hive innpå noen burgere med pommes frites/pizza i ny og ne.. Skal du opp i vekt så ikke fokuser for mye på hva du spiser, bare at du får i deg nok mat hele tiden til riktige tider. Du velger selvsagt selv om du vil være sund, ha et "godt" kosthold. Jeg ville faktisk spist burgere og pommes frites før jeg begynte på gainer.

Prøv å hold deg på 4000-5000 kalorier hver dag i en periode.. Normal mann har kaloribehov på rundt 2200-2500. Funker dette ikke ville jeg selvsagt anbefalt lege.. ;)

Når det er sagt er hverken gainer eller protein "farlig". Det kan være et godt alternativ til vanlig mat om du ikke får nok eller har tid til å lage et riktig måltid. Det er kanskje ikke like lett å få i seg kylling og ris rett etter trening, da er shake litt bedre. Bruker selv protein, skal etter jul starte på kreatin, noe som kan gi deg en vektoppgang grunnet mer væske i muskulaturen, men her er det bare snakk om noen få kilo. Og effekten av kreatin er best etter minst noen måneder med trening..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Takk alle sammen. Det har kommet flere gode tips til meg, men det er selvfølgelig lov å fortsette. Jeg er sikker på at jeg vil prøve ut noen av disse rådene over nyttår. Virker som om proteinshake ikke er så verst likevel :p.

Altså, jeg bør:

- Trene

- Spise masse :dribble:

- Vurdere proteinshake

Noe mer å tilføye?

Lenke til kommentar

Din BMI er kanskje litt i underkant av hva som er normalt, men du burde ikke stappe i deg junkfood for å få gå opp vekt. Støtter de som mener du burde trene og spise sunt.

Det kan også være problemer med metabolismen din, i form av en overaktiv skjoldbruskkjertel. Dette kan du få undersøkt av en lege. (TSH,T3 og T4)

Lenke til kommentar

pommes frites og burger trenger ikke å være usunt.. Alt blir usunt om det blir overdrevet, men en burger eller 2 i uka vil ikke skade noen.. Ikke en pizza eller 2 heller. Som sagt har jeg valgt den sunne vei, det er 2 årsaker for min del. Jeg ønsket en gang i tiden å gå ned i vekt, dermed ble det sundt kosthold, den andre grunnen er at for meg er det alt eller ingenting. Trening og "usunn" mat, som noen sier, er blitt såpass indoktrinert oppi mitt stakkars hode så jeg "føler" meg usunn ved å spise slikt, dermed har jeg droppet all slik mat. (burgere, fritert mat, pizza, etc)

Nå virker ikke dette som et stort problem for deg, dermed har jeg ingen problem med å gi rådet om å spise mat med høyere innhold av fett og karbohydrater. Du blir ikke feit av dette om du trener regelmessig, men du vil garantert ikke gå med kalorisunderskudd, noe som er fyfy om du skal opp i vekt(legge på deg muskler) Om du senere finner ut at du kanskje vil ned i vekt igjen så er det ikke verre enn å spise litt mindre av disse kaloribombene. Det er jo ikke slik at du spiser en burger og går opp 10 kilo, dette er en prosess som kan ta 1-2 år, men effekten bør du se i løpet av noen uker.. Noen kilo bør du ha gått opp den første måneden.

Å anbefale gainer til en som ikke har kontroll på kostholdet og inntaket av mat blir litt feil, men det er bare min tanke rundt dette.. Så er jo jula en perfekt tid å gå opp i vekt da og.. Ribbe og kaker.

Lenke til kommentar

Battone:

Pommes frites, pizza, burger, brus etc er kalorier, ikke næringsstoffer. Det er en stor forskjell.. Dessuten er de proppet med konserveringsmiddel, smaksmodifikatorer, salt og behandlede råvarer som er ugunstig for kroppen.

Ren, hel mat er abosultt det beste å spise.

Lenke til kommentar
Battone:

Pommes frites, pizza, burger, brus etc er kalorier, ikke næringsstoffer. Det er en stor forskjell.. Dessuten er de proppet med konserveringsmiddel, smaksmodifikatorer, salt og behandlede råvarer som er ugunstig for kroppen.

Ren, hel mat er abosultt det beste å spise.

Nå snakkker jeg ikke om Mcdonalds burgern, men hvilket som helst annet gatekjøkken. Å påstå at det ikke er næringsstoffer i burger, pizza og pommes frites er faktisk feil. Det med salt er korrekt, og jeg er til dels enig i det med smakmodifikatorer og konserveringsmiddel, men det har bortimot all maten du kjøper i butikk og. Legg merke til at jeg ikke anbefalte brus, da det er tomme kalorier.. Det kan være greit etter en ekstra hard aerob treningsøkt. De andre derimot er ikke tomme kalorier, det kan faktisk være helt grei kost, eneste problemet til disse er som sagt dem har mange kalorier selv om dem ikke er definert som tomme, så perfekt for en som skal opp i vekt eller skal vedlikeholde vekten.

Det at vi definerer dette som usunn mat er rett og slett fordi dem har så mange kalorier i seg at du er dømt å legge på deg om du kun spiser dette..

Og ja, jeg er enig i at mat laget ut fra råstoffer er det klart beste, men det er ikke slik at alle er gode til å lage mat eller er villig til å bruke så mye energi på kostholdet, for om det er en ting jeg vet så er det at kostholdet mitt opptar meg 24/7. Jeg planlegger hele dagen etter kostholdet. Har du tid, mulighet og litt knowhow så er dette det klart beste, men som sagt det krever at du setter deg inn i en del om matlaging..

Jeg vil ikke tvinge noen inn i et eteregime om dem ikke trenger eller ønsker det..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...