Gå til innhold

Uttak av BSU?

Lozjen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har konto i Sparebanken Vest hvor jeg også har opprettet en BSU konto hvor jeg har en del kroner på. I disse julestrider har jeg klart å bli blakk, og jeg trenger sårt penger til gaver/flybilleter. Jeg har rundt 6000 kr "låst" og 4000 kr "disponibelt". Vet ikke helt om jeg forstått disse begrepene, men har forstått det sånn at pengene blir låst ved årsskiftet. Jeg har derfor fått for meg ideen om å overføre en del av BSU oppsparingene over på brukskontoen min(3000 kr), viss det er mulig. Såvidt jeg har forstått får jeg et visst skattelette ved BSUsparing(banken har egentlig bare prakket på meg dette uten at jeg skjønnte hva det betydde haha) men i fjord har jeg jobbet uten skattekort(dvs. med frikort og deretter 50% skatt) så .........

Kan noen hjelpe meg? Er dette mulig? Kan jeg bare ringe banken min for å få det overført?

setter stor pris på rask hjelp, i og med jeg tenkte meg til storsenteret for gaveshopping imorgen :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet kan du ikke ta ut av BSU uten videre. På BSU kontoen får du bedre rente, men de har sine begrensninger, som feks max inn grense på 15k kr i året, og max du kan sette inn er 100k kr. Setter du inn 15k januar hvert år får du best utnyttelse av renten. Etter 6 og et halvt år ca har du nådd 100k grensen, og etter de vil du få gode renter på pengene, og pengene vil bare ligge der til du har et boliglån å betale ned. Så tviler på at du kan bare ta ut pengene uten videre.

Lenke til kommentar
Du kan ta ut det du har disponibelt uten andre konsekvenser enn at det tar lengre tid å fylle opp bsuen din. Ville heller anbefale å forsøke å låne av foreldre hvis det er mulig, da bsuen er gull verdt når du skal kjøpe bolig.

thanks dude. det var det jeg trodde. har ikke anledning til å låne, men er ikke for nervøs med tanke på at jeg bare er 18 år og har ikke planer om å kjøpe bolig før etter videre skole ihvertfall.

vet du om jeg må i banken eller kan det tas over telefon?

får prøve å ringe de imorgen

Lenke til kommentar

Jeg ville ringt banken å spurt for å være helt sikker. Tror du kan ta ut det du har satt inn i år som morgster sier.

Og for å gjenta noen vise ord tidligere her. Ikke fuck opp BSU'en din. Du kan bare ha én BSU konto gjennom livet, og hvis du bryter vilkårene vil du ikke ha mulighetene til å opprette en ny, og du har ved et trylleslag gått glipp av veldig store penger.

Lenke til kommentar

Jeg måtte inn i banken den gangen jeg trakk ut noen disponible kroner fra min BSU. Angrer på dette i ettertid, da jeg nå må vente et ekstra år før den er ferdig. Selv om du nå bare er 18 år, er det mye enklere for deg å få lån når du har en BSU senere. Jeg tviler på at jeg hadde fått mitt første boliglån uten at BSUen var på plass.

Lenke til kommentar

Hmm..

Jeg mener at "disponibelt" låses ikke før nyttår, så du kan ta ut de 4000 kr du har der. Hvis du da også ikke har betalt noen skatt i år, så er det vel begrenset hvor mye det lønner seg annet en god sparing & rente.

Trenger man penger til jul, så kan det være en god løsning i så fall.

Sjekk med banken angående de 4000 kr!

Lenke til kommentar

Du kan ta ut - disponere fritt - alt som du foreløpig ikke har nytt skattefordel av, altså beløpet du satte inn i år (eventuelt etter 12:00 siste bankdag i fjor). Tar du ut et beløp utover dette bryter du kontrakten. Det får to konsekvenser. Du må betale tilbake skattefordelen. Du har heller ikke mulighet til å tegne ny BSU-avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...