blazter123 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Var på en parkeringsplass, der jeg rygget ut, og i siden på en annen ryggende bil. Så lurer jeg på, hvem har skylda? Siden begge har vikeplikt for alt, så skulle det jo i utgangspunktet være begges skyld. Men min bakrute var delvis snødekket, og den andre sjaføren tok bilde av det. Hvordan vil det påvirke forsikringsselskapene? Jeg påtok meg skylda for "ulykka", og det skrev jeg i skademeldinga. Men det må da være mulig å "trekke tilbake" skylda, dagen etterpå!? Er 19 år, slik at det ville vært økonomisk lønnsomt å slippe å betale alt. Skadene var; Hans høyre framdør knust. Lakkskader på min bakfanger. Noen som kan hjelpe?! Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Siden du traff bilen på siden vil jeg tro at det er du som har skylda. Han ville hatt problemer med å kjøre på deg sidelengs. Hadde dere kollidert rygg mot rygg, så hadde det blitt værre tror jeg. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Men min bakrute var delvis snødekket, og den andre sjaføren tok bilde av det. Hvordan vil det påvirke forsikringsselskapene? Dette er aldri noen slager! Siden han tok bilde av det tror jeg du er på tynn is. Ekstremt mange som kjører med snø-/isdekte ruter selv om det er grunn nok til førerkortbeslag i gitte situasjoner. Surt for deg å "erfare" på denne måten... Jeg påtok meg skylda for "ulykka", og det skrev jeg i skademeldinga. Men det må da være mulig å "trekke tilbake" skylda, dagen etterpå!? Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Tja, hvis begge rygget gjelder vel høyreregelen. At ruta er tildekket betyr vel lite, jeg bruker bare speilene og rygger etter og er det krav om fri sikt i bakrutene da? Mange biler har jo ikke engang bakrute. Endret 22. desember 2008 av agvg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Jeg tror dette med å "ta på seg skylda" i en skademelding blir stort sett ignorert av forsikringsselskapene, som vurderer skyldsspørsmålet på nytt uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Siden du traff bilen på siden vil jeg tro at det er du som har skylda. Han ville hatt problemer med å kjøre på deg sidelengs. Hadde dere kollidert rygg mot rygg, så hadde det blitt værre tror jeg. Enig i dette. Kona rygget rett bakover mellom 2 rader parkerte biler mens hun så etter ledig plass. En bil rygget ut fra en parkeringsplass, og hun traff denne i siden mens de begge rygget. Hun fikk all skyld. Hadde hun vært 1/2 m lenger bak, ville den andre bilen truffet vår bil i siden, og den ville trolig fått skylden. At ruta er tildekket betyr vel lite, jeg bruker bare speilene og rygger etter og er det krav om fri sikt i bakrutene da? Mange biler har jo ikke engang bakrute. Rutene skal være isfrie. Selv om du rygger med speilene, ser du ikke hva som skjer rett bak bilen i sidespeilene. At noen biler ikke har bakrute, er vel ikke relevant så lenge du har det. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Tull! Skyld diskuteres ikkje mellom dei involverte. Det er det forsikringsselskapene som gjør. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Tull! Skyld diskuteres ikkje mellom dei involverte. Det er det forsikringsselskapene som gjør. Så det at du kan krysse av for hvem som har skyld på dette skjemaet er der bare for morro skyld?! Har du fylt ut skjema og sendt inn, kan du ikke endre menig i etterkant. Hvis forsikringsselskapet ditt mener du absolutt ikke har skyld, til tross for at du har krysset av for det, vil de selvfølgelig diskutere dette med motpartens selskap. Det lureste er derimot å ikke innrømme noe som helst. Fyll ut personalia, tegn opp skadestedet, beskriv det som skjedde og ta eventuelle bilder. Deretter lar man, som du sier, forsikringsselskapene avgjøre skyld. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Tull! Skyld diskuteres ikkje mellom dei involverte. Det er det forsikringsselskapene som gjør. Så det at du kan krysse av for hvem som har skyld på dette skjemaet er der bare for morro skyld?! Har du fylt ut skjema og sendt inn, kan du ikke endre menig i etterkant. Hvis forsikringsselskapet ditt mener du absolutt ikke har skyld, til tross for at du har krysset av for det, vil de selvfølgelig diskutere dette med motpartens selskap. Det lureste er derimot å ikke innrømme noe som helst. Fyll ut personalia, tegn opp skadestedet, beskriv det som skjedde og ta eventuelle bilder. Deretter lar man, som du sier, forsikringsselskapene avgjøre skyld. Grunnen er nok for at det skal bli mer letthvint for selskapene å vurdere skyld. Jeg vet ikke hvordan reglene er, men jeg lærte at man alltid skal se ut bakvinduet når man rygger, og at man ikke skal rygge etter speilene. Om sikten er for dårlig, så bør man ha en hjelpemann til å dirigere. Men slike hjelpemenn er ikke alltid tilgjengelige. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Uten tvil din skyld, dessverre. For det første så rygga du inn i sia på han andre, med andre ord, du rygga på han (han kjørte sannsynligvis ikke sidelengs inn i deg). For det andre, hvis det var fullt av snø på bakruta, og det gjør det ikke noe særlig bedre. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Uten tvil din skyld, dessverre. For det første så rygga du inn i sia på han andre, med andre ord, du rygga på han (han kjørte sannsynligvis ikke sidelengs inn i deg). For det andre, hvis det var fullt av snø på bakruta, og det gjør det ikke noe særlig bedre. Det er dette med at når du rygger så har du vikeplikt for alle. Så her må det være en annen regel som avgjør det. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Det er dette med at når du rygger så har du vikeplikt for alle. Så her må det være en annen regel som avgjør det. Yep, men i dette tilfellet rygga begge. Veit ikke om det er en spesiell regel for dette eller om det er en vurderingssak. Men for min del så er jeg rimelig sikker på at trådstarter får skylda. Den andre bilen var først ute og sto med sia på bilen mot trådstarter sin. Siden den andre bilen sannsynligvis ikke kjørte noe nærmere trådstarter sin bil hvis den rygget 90 grader i forhold til den, men trådstarter rygget rett i siden på den andre bilen når den var bak. Den andre bilen kunne like godt ha vært et menneske eller en unge. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Det med at bakruta er tildekket med snø har ingenting og si. Er kunn siderutene og fremruta som må ha klar sikt. Og speilene selvsagt.. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Det med at bakruta er tildekket med snø har ingenting og si. Er kunn siderutene og fremruta som må ha klar sikt. Og speilene selvsagt.. Men det teller ikke positivt i denne saken. Hadde bakruten vært snøfri så hadde trådstarter mest sannsynlig sett bilen. Man kan kun veksle mellom å se det på høyre og det på venstre side av bilen når man kun bruker sidespeilene, ikke det rett bak og ikke begge sidene samtidig. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Tja.. Har du tatt på deg skylda, og signert, kan du ikke komme i etterkant "å angre"... Tull! Skyld diskuteres ikkje mellom dei involverte. Det er det forsikringsselskapene som gjør. Så det at du kan krysse av for hvem som har skyld på dette skjemaet er der bare for morro skyld?! Har du fylt ut skjema og sendt inn, kan du ikke endre menig i etterkant. Hvis forsikringsselskapet ditt mener du absolutt ikke har skyld, til tross for at du har krysset av for det, vil de selvfølgelig diskutere dette med motpartens selskap. Det lureste er derimot å ikke innrømme noe som helst. Fyll ut personalia, tegn opp skadestedet, beskriv det som skjedde og ta eventuelle bilder. Deretter lar man, som du sier, forsikringsselskapene avgjøre skyld. Det er ikkje skyld du krysser av for. Du krysser av for det som skjedde. Om du sjekker litt så finner du ut at skylden diskuteres kun mellom selskapene. Men dette blei jo litt avsporing då. I og med at begge rygger, men du kjører inn i siden på den andre bilen så vil eg tru at skylden tilfaller deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå