Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil..er dette en god bil for meg? *usikker*

Snailcake90

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er en kar som nylig har fyllt 18 år og har fundert en god stund på hvilken bil jeg ønsker å kjøpe..

og er kanskje litt sær/spesiell som er gira på en veteranbil som førstebil, også har jeg sett meg ut en spesiell en også, ( http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde )

Denne veteran Hillmanen høres jo veldig fin ut utifra det selgeren sier, men jeg vet da lite om biler og lurer på hva dere synes om det? høres det ut som et godt kjøp etc..

Synes bare selv bilen ser dødsrå ut og falt helt for den da jeg så den :D

Endret av Snailcake90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg hadde en '66 Hillman Minx som første bil ;)

Ble mye skruing og lite kjøring, men den var dårlig vedlikeholdt så det var ikke så rart.

Hvis du skal kjøre lite er det jo knall med veteranbil; billig forsikring og årsavgift! Hvordan det er med deler til slike biler er jeg dog usikker på, men det går jo an å prøve ebay.co.uk.

Komfortmessig er slike biler håpløse, ikke akkurat ergonomisk riktige stoler eller servostyring på de så hvis du skal på langtur kommer du til å bli sliten :p

Da er det gjerne bedre standard på veteranbiler fra sent på 70-tallet, og gjerne mer driftsikkerhet.

Så det kommer an på om du skal ha et samleobjekt eller en bruksveteran; Hillman'en er nok det første, mens en japaner eller mercedes fra 70-tallet representerer mer driftsikkerhet...

Lenke til kommentar

Du må tenke veldig godt etter om dette er en bil du skal bruke mye og kommer til å bli avhengig av. Kan fort bli mye skruing og lite kjøring på sånne biler.

Det er også veldig lite bil for pengene, veldig ukomfortable, ikke servo, dårlige kjøreegenskaper osv... sammenlignet med nyere biler til samme pris. Bare et eksempel på en nyere og bedre bil til en billig penge:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Derfor må du tenke deg godt om, om du har lyst til å betale litt mindre i forsikring og årsavgift og kjøre veteran fordi det er tøft, eller om du vil ha en driftssikker og komfortabel bil av nyere årsmodell til samme eller rimeligere pris.

Som oftest kjøper man seg en sånn bil i tillegg til en bruksbil.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

hehe, takker for fine svar hvertfall,

og jeg blir jo å ha det som en bruksveteran og blir nok ikke å kjøre den noe særlig mye.. så sånn sett er det vel ganske ønokomisk vil jeg tro...

angående at det kan hende det blir mye skruing og lite kjøring, er det ikke verdens største problem.. utdanner meg til flymekaniker - så skal vel kunne et og annet om bilskruing også :)

men sånn ellers, er det totalt idiotisk av meg å kjøpe noe ala dette?

den linken til volvoen er håpløs for meg - kunne ikke tenkt meg en sånn type bil under noen omstendigheter desverre.. som nevnt i min forrige post er jeg vel litt sær på biler, og vil gjerne ha en som skiller seg litt ut og som jeg synes er litt "rå" =)

Lenke til kommentar
hehe, takker for fine svar hvertfall,

og jeg blir jo å ha det som en bruksveteran og blir nok ikke å kjøre den noe særlig mye.. så sånn sett er det vel ganske ønokomisk vil jeg tro...

angående at det kan hende det blir mye skruing og lite kjøring, er det ikke verdens største problem.. utdanner meg til flymekaniker - så skal vel kunne et og annet om bilskruing også :)

men sånn ellers, er det totalt idiotisk av meg å kjøpe noe ala dette?

den linken til volvoen er håpløs for meg - kunne ikke tenkt meg en sånn type bil under noen omstendigheter desverre.. som nevnt i min forrige post er jeg vel litt sær på biler, og vil gjerne ha en som skiller seg litt ut og som jeg synes er litt "rå" =)

Jeg skjønner deg godt ;) "Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler." (Lo godt da jeg så den stickeren på en Golf!)

Men jeg ville forsøkt å finne en bil det er kurant å få tak i deler til... f.eks Jaguar?

Britisk den også, men vesentlig større, bedre komfort og kjøreegenskaper osv. Bruker litt bensin though, men hvis du ikke kjører mye er jo ikke det så viktig.

Lenke til kommentar

herlig at dere svarer så flotte svar i debatten min :D setter stor pris på det..

det med deler til denne litt spesielle "hillman" bilen jeg har sett på tror jeg ikke er verdens største problem, det finnes et Hillman forum hvor dem selger det meste av deler til disse bilene,

og den Jaguaren og BMW'ene dere linket til var også fine biler som er noe i stilen jeg kunne tenkt meg av bil hehe..

men har fortsatt en liten knapp på "Superminxen"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Kjøp den bilen du synes er kulest! Ikke noe som heter "fornuftig" og "øknomisk" når man kjøper førstegangsbil ;P Den første bilen jeg kjøpte var en Caravelle 89 T3... ganske spesielt når man er 18, men jeg kunne ikke motstå den sinnsyke macho stilen og følelsen av å kjøre en bil på anabole sterioder..haha. Ble masse utgifter på rep på den, og alle sa jo at den bilen er det bare å bli kvitt fortest mulig, men alt handler jo om å ha en bil man synes er kul ;)

Ang. veteranbilen du ser på så er det sikkert penger å spare siden veteranbiler er billigere i forsikring/årsavgift som nevnt tidligerer.. Bare du vet hva du kjøper så...

Lenke til kommentar

Mine tanker:

1) Du sier du ikke vet noe særlig om biler

2) Du vurderer å kjøpe en bil som er veldig sjelden og relativt "ukjent"

Om jeg var deg, ville jeg valgt en veteran som er litt mer "vanlig", feks. boble, golf, volvo 140, volvo amazon, volvo pv? gammel bmw? etc. ikke et sært merke som du neppe får tak i deler på den lokale huggeren.

Kjøp også noe som er driftssikkert.. Det er viktigere enn bensinforbruk, da spesielt om du skal ha veteran! En sjelden veteran med problemer, kan gi deg ufattelig med hodebry.

Ellers, vil 25k kunne gi deg en ganske "moderne" bil.

Jeg ville helt sett vekk fra den veteranen du har der, da denne vil være ganske crappy å kjøre (om du har kjørt noe fra dette århundret).

Da ville jeg heller kjøpt en minimorris, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Boble! Uten tvil.

Sjekk hovedsaklig ut 1303(S) utgaven. Grunnet bøyet frontrute dugger det ikke like mye som på de andre modellene. Eventuelle feil skal også være nokså enkle å rette opp, selv for en uerfaren. Hot Shop tilbyr tilogmed en håndbok på hvordan du kan rette opp de mest kjente feilene.

Dette er også en bil som er super på vinterføre. Bakhjulsdrift og motoren bak er en fin kombinasjon, som det i tillegg går an å ha det litt gøy med.

Jeg skulle gjerne gitt deg link til diverse biler på finn.no, men dessverre er det et ganske utplukket og dårlig marked for disse bilene på vinterstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...