aresm Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Tillatt å ha, jaTillatt å bruke på jakt, nei Dette er feil. Heilautomatiske våpen er ikkje lov på jakt, ikkje lov og eige. Endret 1. januar 2009 av aresm Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Dette er feil. Heilautomatiske våpen er ikkje lov på jakt, ikkje lov og eige. Ikke lov på jakt nei, men noen (få) samlere har helautomatiske våpen, helt lovlig. Lenke til kommentar
Fotgrafen Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det står sånne plakater om dette på din lokale skytterbane skal gjere. Og der står at viss du har et sånn våpen, fjærdrevene og. Så vart det lovlige og ha dei og bruka dei, utenom jakt.! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Fotografen, snakker du om helautomatiske våpen? At såkalte fjærdrevne helautomatiske våpen er lovlige å ha hvis man har kjøpt de før en viss dato...? Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ikke lov på jakt nei, men noen (få) samlere har helautomatiske våpen, helt lovlig. Takk Cardinal <33 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Nå skjønner jeg ingenting! Det kan da vel ikke være lov for sivile i Norge å ha ei automatrifle liggende hjemme? (t.o.m. i militære sammenhenger er vel dette skjerpet inn på!) ps: med sivile mener jeg folk uten noen som helst tilknytning til Forsvaret! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Dette skal visstnok kunne gå an for samlere. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Dette skal visstnok kunne gå an for samlere. Sikkert, du kan også samle :-) Men da er det vel snakk om plomberte våpen? Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Dette skal visstnok kunne gå an for samlere. Sikkert, du kan også samle :-) Men da er det vel snakk om plomberte våpen? Nei. Godkjente samlere kan kjøpe våpen innenfor et definert område som f.eks våpen brukt av milorg under ww2. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er ikke så vanskelig som folk tror å skaffe seg helautomatiske våpen i Norge. Lovlig. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Mest av generell interesse: hvordan? Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er ikke så vanskelig som folk tror å skaffe seg helautomatiske våpen i Norge. Lovlig. Helauto er vanskelig å få på lovlig vis. halvauto er lettere. Er våpnet godkjent til jakt er det helt likt som en vanlig rifle/hagle. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er ikke så vanskelig som folk tror å skaffe seg helautomatiske våpen i Norge. Lovlig. Helauto er vanskelig å få på lovlig vis. halvauto er lettere. Er våpnet godkjent til jakt er det helt likt som en vanlig rifle/hagle. Ja, vi vet det. men hvordan får man tak i helautomatiske våpen i Norge? Holder det å si at jeg samler på stenguns fra andre verdenskrig? (Har bare akademisk interesse!) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg tror det kan være relevant å lese dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Våpensamler Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ja, vi vet det. men hvordan får man tak i helautomatiske våpen i Norge? Holder det å si at jeg samler på stenguns fra andre verdenskrig? (Har bare akademisk interesse!) For å ha noen sjanse.... Først bli godkjent våpensamler. Det tar lang tid da man må være medlem av NVS. Når du er blitt medlem der, kan du søke om å bli våpensamler hos politiet. Der må du definere samlerområdet og det må være litt smalt. Dvs, "Våpen fra WWII" er altfor vidt. Du må også sende med en komplett, nøyaktig liste over våpen du ønsker. Ang. helauto. Meg bekjent er det i hovedsak ett fåtall etablerte (dvs har holdt på en stund) samlere som har fått lov til å erverve disse. Og da hovedsakelig i sjeldne varianter, kanskje en av de 800 STEN guns som ble produsert i Norge. Eller andre sjeldne våpen. Og idag er det mye vanskeligere å få FA. Som ny samler er det bare å glemme hvis det ikke er en helt spesiell sak. Da kan du kanskje klare det? Samlere har våpen som Sten, Thompson, MG42 etc etc, men de er som regel konvertert til halv-auto. POD i dag liker ikke at folk får FA (de liker jo ikke at andre enn politi/militæret har våpen i det hele tatt). Å bli våpensamler for å kunne få helauto våpen, glem det. Å begynne å samle på moderne våpen er vist veldig vanskelig. Å få moderne helauto, GLEM DET. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Takk. Høres betryggende ut. Håper vi slipper fjortiser på dette forumet som skryter på seg helautovåpen nå (eller sier hvor lett det er å skaffe et!) Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Takk. Høres betryggende ut. Håper vi slipper fjortiser på dette forumet som skryter på seg helautovåpen nå (eller sier hvor lett det er å skaffe et!) Det der kunne du ha spart deg for, og i fremtiden vil jeg ha meg frabedt å bli omtalt som en fjortis... Hvert fall om det er meg du sikter til, i henhold til at det var jeg som først påpekte at det er mulig å ha helautomatiske våpen i Norge. Endret 8. januar 2009 av -stiaN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå