Gå til innhold

I hvilken tilstand skal laptop være på for å få service?


salah

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte i slutten av april en Acer Extensa 7620, og har jevnlig brukt den siden da. Men denne uka begynte den plutselig å svikte, og XP begynte med bluescreens. Etter hvert som bruken går utvider bluescreens seg og hendelsesløpet er slik:

* Lyden begynner plutselig å hakke slik som en ripete CD.

* Når lyden hakker, fryser XP og maskin må restartes (bluescreen)

* Lyden klikker, prosessor kan ikke få mye belastninger, programmer avslutter seg selv.

* Ubuntu begynner også å feile, programmer avslutter seg selv, X (grafiske i Linux) begynner å streike, men nettverk og lignende funker

 

Og nå idag begynner maskinen å restarte seg selv og BIOS piper et kort pip og to lange. Dette er en Phoenix-BIOS så det må trolig bety at det er problemer med skjermen.

 

Og det er jo hardware-feil, da XP og Ubuntu er formatert og installert på nytt med samme problemer.

 

Så til problemet: Denne PCen mistet jeg i bakken for to måneder siden og det er et lite hakk i høyre siden på den som tyder på støt. Men PC er jo brukt hver dag siden da.

 

For to uker siden byttet jeg CPU fra T5550 (1,83 GHz) til T7300 (2,0 GHz). Det bør ikke være noe problem, for alt er skrudd riktig på, kjølepasta er satt på, og ingenting tyder på problemer med det.

 

Og da spør jeg, hvilken sak har jeg? Er disse folka på Acer Service såpass sleipe til å si at de krever betalt grunnet støtet, og samtidig nekte service fordi jeg har oppgradert PC?

 

Støtet er ikke noe digert, du legger trolig ikke merke til det med en gang, til høyre for tastaturet er det en liten "jordskjelv-sprekk" på ca. 2 cm.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem i den forstand skal utføre denne typen jobb som å bytte f. eks. CPU? Det blir vel litt i den drøye grensa å måtte dra på et verksted for å få hjelp til å løse opp 8 enkle skruer og sette inn en ny brikke?

 

Og hvor står det? Jeg kan ikke lese noe annet enn følgende

 

Product servicing

Do not attempt to service this product yourself, as opening or removing covers

may expose you to dangerous voltage points or other risks. Refer all servicing to

qualified service personnel.

Lenke til kommentar
Hvem i den forstand skal utføre denne typen jobb som å bytte f. eks. CPU? Det blir vel litt i den drøye grensa å måtte dra på et verksted for å få hjelp til å løse opp 8 enkle skruer og sette inn en ny brikke?

 

Og hvor står det? Jeg kan ikke lese noe annet enn følgende

 

Product servicing

Do not attempt to service this product yourself, as opening or removing covers

may expose you to dangerous voltage points or other risks. Refer all servicing to

qualified service personnel.

 

 

Jeg synes det står veldig tydelig der at du ikke skal tukle med PCen selv.

Lenke til kommentar
Hvem i den forstand skal utføre denne typen jobb som å bytte f. eks. CPU? Det blir vel litt i den drøye grensa å måtte dra på et verksted for å få hjelp til å løse opp 8 enkle skruer og sette inn en ny brikke?

 

Og hvor står det? Jeg kan ikke lese noe annet enn følgende

 

Product servicing

Do not attempt to service this product yourself, as opening or removing covers

may expose you to dangerous voltage points or other risks. Refer all servicing to

qualified service personnel.

I manualen for din maskin, som er fritt tilgjengelig fra Acer også på linken http://www.filewatcher.com/b/ftp/ftp.acer-...manual.0.0.html står det følgende:

Ikke forsøk å vedlikeholde produktet selv, ettersom åpning eller fjerning av

deksler kan utsette deg for farlige spenningspunkter eller andre farer. Alt

servicearbeid skal utføres av kvalifisert servicepersonell.

 

Edit:

Fant også saken hos FTU:

Det fremgår av sakens opplysninger at det er foretatt flere utbedringer av maskinen, vederlagsfritt for klageren. Det er ikke klart for Utvalget hva som er grunnlaget for klagerens siste reklamasjon med krav om hevning av kjøpet. Innklagde anfører at klageren selv har åpnet maskinen og foretatt inngrep. Klageren avviser ikke dette, men hevder at inngrepet var begrenset til skifte av lydkort. Utvalget finner det vanskelig å gi klageren medhold i krav om heving eller andre krav som følge av mulige feil ved maskinen, når han selv har åpnet den og gjort større eller mindre inngrep. Klageren kan etter dette ikke gis medhold.

Her ble altså kundens klage avvist pga. bytte av et PCI lydkort i en stasjonær PC, som vil si 2 skruer og en clip-on ledning. Det er en mindre omfattende endring enn bytte av CPU i en bærbar PC. Så du har i utgangspunktet her en meget svak sak.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

"For to uker siden byttet jeg CPU fra T5550 (1,83 GHz) til T7300 (2,0 GHz). Det bør ikke være noe problem, for alt er skrudd riktig på, kjølepasta er satt på, og ingenting tyder på problemer med det."

------------------------------------------------------------------

Og du tror ikke dette er relatert til feilmeldingene da ?? Ny,kraftigere CPU,men den samme kjølevifta ? .....

Lenke til kommentar
"For to uker siden byttet jeg CPU fra T5550 (1,83 GHz) til T7300 (2,0 GHz). Det bør ikke være noe problem, for alt er skrudd riktig på, kjølepasta er satt på, og ingenting tyder på problemer med det."

------------------------------------------------------------------

Og du tror ikke dette er relatert til feilmeldingene da ?? Ny,kraftigere CPU,men den samme kjølevifta ? .....

 

Enig. 3 pip i post skyldes skjermkort/hovedkort, og det kan godt være at hovedkortet har blitt for varmt og streika etter oppgradering av cpu.

 

Når det gjelder skadene trådstarter beskriver, det er direkte frekt å kalle Acer folka for å være sleipe når man sjølv har mistet maskinen i bakken og fysisk skadet den, samt å gå inn i hovedkortet på maskinen og endre på hardware. Eg trur at trådstarter må få seg ned på jorda og forberede seg på ein stor kostnad med bytte av hovedkort, ny cpu (ev. nedgradering til den gamle) og bytte av diverse deksel som er skadet. Kostnaden vil trolig være på rundt 6-7000kr.

 

NB: Har maskinen gått i bakken, så har den gått i bakken. Det speler absolutt ingen rolle om den fungerer eller ikkje etter fallet. Garanti ev. reklamasjonsrett er da brutt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
NB: Har maskinen gått i bakken, så har den gått i bakken. Det speler absolutt ingen rolle om den fungerer eller ikkje etter fallet. Garanti ev. reklamasjonsrett er da brutt!

Det var en da en bastant påstand. Garantivilkårene avgjør fabrikanten, men det kan fremdeles foreligge en kjøpsrettslig mangel etter at maskinen har gått i bakken. At du bulker bilen, betyr ikke at du ikke reklamere på skinnsetene.

Lenke til kommentar
NB: Har maskinen gått i bakken, så har den gått i bakken. Det speler absolutt ingen rolle om den fungerer eller ikkje etter fallet. Garanti ev. reklamasjonsrett er da brutt!

Det var en da en bastant påstand. Garantivilkårene avgjør fabrikanten, men det kan fremdeles foreligge en kjøpsrettslig mangel etter at maskinen har gått i bakken. At du bulker bilen, betyr ikke at du ikke reklamere på skinnsetene.

Det kan så være sant, men i denne saken så er det litt anderledes da maskinen har vært utsatt for en større ytre påvirkning samt modifisert av uatorisert personale. Maskiner med så mye kompakt og sammensatt eletronikk er ikke laget for harde fall og slag, og når man kombinerer det med at maskinen er modifisert med andre komponenter av utatorisert personell, så må sannsynlighetsvurderingen fall på å at bruker selv er skyld i problemene. Spesielt når man tar hensyn til at problemen oppsto etter fallet og inngrepen i maskinen. Utover dette og selve skaden i rammen kan det være vanskelig for verkstedet å bevise noe, men igjen så mener jeg at det i en helhetsvurdering må være bruker som bærer ansvaret i denne saken. Følgeskader er dessuten svært vanlig ved slike episoder som dette.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Dette minner litt om saker hvor kunden har "sølt i maskinen, men det var jo lenge siden".

Har maskinen fått støt så har den fått støt. Og slik saken ligger ann så kan støtskaden sannsynligjøres imot problemene du opplever. (Det kan forsåvidt ditt arbeid med å bytte ut cpu også).

 

Om du har lang erfaring og har gjort en god jobb har i praksis ikke så mye å si.

Acer leverer maskinen med en garanti, hvordan kan de garantere for ting du har gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...