Gå til innhold

Massekonvertering fra RAW til JPEG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en hel masse bilder som jeg vil rydde litt opp i.

De er i RAW format og det har jeg absolutt ikke behov for.

Fins det en genial måte å konvertere disse til JPEG på? Helst slik at de blir liggende i samme mappe med samme filnavn (og spare EXIF!).

Du fikk vel zoombrowser med 40D'n?

Den er veldig brukbar til sånt.

I tillegg er den i de fleste tilfellene en bedre RAW converter enn DPP.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har et Canon-kamera og da har du alt du trenger på CD-en som følger med. Ingen grunn til å gå til innkjøp av noe som helst på grunn av dette. Oppgrader til nyeste versjoner hos Canon først.

Canons primære program for konvertering av Raw heter Digital Photo Professional (DPP). Normal arbeidsflyt her er vel at man går gjennom bildene når minnekortet tømmes, tar ønsket utsnitt og justerer der det er nødvendig i arkfanen for Raw: Her begynner man fra toppen og jobber seg nedover verktøylista til oppskrapingen nederst. Til slutt lager man en samling (collection) av bildene og kjører konverteringsjobben på samlingen der man samtidig velger størrelsen på resultatet og slikt. Du skal jo bare konvertere "rått" fra Raw til JPEG, og da kan du hoppe rett på å lage en samling.

Hvis man ikke har satt seg tilstrekkelig inn i DPP, kan man sikkert gjøre bildene dårligere der også. Da kan man gjøre dette i Zoom Browser EX i stedet. Du kan jo testkonvertere bilder i begge, så bruker du den som funker best for deg.

Jeg ville ikke ha konvertert til JPEG og deretter slettet Raw-filene. Det blir (litt på spissen) nesten det samme som å hive negativene når man har fått framkalt papirkopier. Det er Raw-filene som er originaler og dermed de man bør ta backup av for ettertiden. Så kan man ta backup av gode JPEG-er i tillegg, eller naturligvis gjøre hva faen man vil. Noen konverterer sine Raw-filer fra kameraprodusentens format til DNG, og da taper man ikke noe ettersom begge er Raw.

Utviklingen går framover og det har skjedd utrolig mye de siste 10 åra på digital foto og 10 år kan være kort tid for et fotografi. Kan man få ut mer av dagens Raw-filer om 10 år? Kan det være aktuelt å lage en forstørrelse om noen år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...