BlackAdder Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg har en AMD Athlon (Barton) XP2500+ og TwinMOS PC3200 DDR-DIMM. De fungerer helt fint på default innstillingene sine (CPU-FSB: 166MHz og RAM: 200MHz). Når jeg prøver å øke CPU-FSB til 200MHz (multiplier 9), kommer jeg ikke lenger enn til bootmenyen før den låser seg (RAM er fortsatt 200MHz). Øker jeg den til 174MHz (RAM er også 174MHz) kommer jeg inn i xp, men får feil i memtest. Jeg er ganske sikker på at timingene til RAM er riktig innstilt. Hovedkortet er ABIT NF7 og PSU er CWT 300W. Kan dette tyde på at PSU er for svak eller kan det være en bridge som blir for varm? Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 300W er i minste laget, men holder til din maskin. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 300watt skulle holde det hvis du ikke har masse vifter og lys etc. Kan hende at det er noe annet klikk med hovedkortet eller prosessoren Lenke til kommentar
saphiens Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Sett opp spenningen på rammen hvis det er mulig..kan være det som er problemet! Lenke til kommentar
jst_productions Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Det er helt passe, men hvis du har extra vifter og lys bør du se etter en ny Lenke til kommentar
SiS 6326 Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 drar 5x 80mm vifter, pluss en delta på 7v med 250w.... vet ikke hvor sunt det er, men men...skal kjøpe meg ny snart. maskinen drar ikke så masse strøm ellers...cpu 67w eller no... Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg har en AMD Athlon (Barton) XP2500+ og TwinMOS PC3200 DDR-DIMM. De fungerer helt fint på default innstillingene sine (CPU-FSB: 166MHz og RAM: 200MHz). Når jeg prøver å øke CPU-FSB til 200MHz (multiplier 9), kommer jeg ikke lenger enn til bootmenyen før den låser seg (RAM er fortsatt 200MHz). Øker jeg den til 174MHz (RAM er også 174MHz) kommer jeg inn i xp, men får feil i memtest. Jeg er ganske sikker på at timingene til RAM er riktig innstilt. Hovedkortet er ABIT NF7 og PSU er CWT 300W. Kan dette tyde på at PSU er for svak eller kan det være en bridge som blir for varm? Kapasiteten er helt ok. 300W holder til det meste. Problemet er at 300W sjelden er 300W. Oftest oppgir produsenten hva de kan dra maks ut av strøm på hver spenning 3, 5, 12V uten at de andre er belastet og så summerer de. Det andre problemet er responstid på endret strømforbruk. Alle disse likerettere har indre motstand og når forbruket øker faller spenningen. Dette reguleres etter men tiden det tar er kritisk. Den tiden vil variere med kvalitet og antagelig også med belastning. Når det er sagt gikk min nye maskin fint med et 250W PSU så jeg mener fortsatt at 300W skulle være nok. Lenke til kommentar
BlackAdder Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Jeg skjønner ikke hva som er galt! Selv om jeg underklokker både RAM og prosessor, vil den ikke fungere med mer enn 170MHz FSB. Jeg har koblet fra alt unødvendig, men det hjelper ikke. Jeg har ikke modda noe eller stilt om på noe voltage, trenger vel ikke det når jeg underklokker? Leste her at det ikke var alle Bartons som ville kjøre på så mye høyere FSB, men de klarte ihvertfall 185MHz FSB på de mest vrange CPUene. Har jeg bare hatt utrolig uflaks med min, eller er det noe elementært jeg overser/ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 forsøk a sette hd til pio isteden for dma. da finner du ut om det er hd som fucker. Lenke til kommentar
frans Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Det stod ingen ting om du hadde forsøkt å øke voltspenningen til CPU. Når FSBen øker, økes også belastningen og varmeutviklingen på "northbridgen". Det kan også være for dårlig kjøling av denne også. Prøv også mindre "aggressive" innstillinger for minne (2,5-3-3-8) ol. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Stol på meg, du har alt for liten psu til oc. hadde samme problemet med ti 4800se og xp 1800 + 2x256 mb ram på full volt. kjøpte en q-tec 400w, og overklokker jeg som bare f***! Lenke til kommentar
BlackAdder Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Takker for alle svar! Jeg fant ut at hvis jeg setter multiplier til 5, så klarer maskinen å boote inn i xp med 200MHz FSB og alt ser bra ut. Men jeg prøvde memtest86 og der klarte den ikke den femte testen mer enn ca fem ganger. RAM er 2x512MB TwinMOS PC3200 DDR-DIMM. Tror ikke det er noe feil med minnemodulene siden jeg har prøvd med en om gangen og underklokket dem og samme skjer med begge. Om jeg øker multiplier booter ikke xp. Hvis jeg senker FSB til 166MHz(x5) booter den heller ikke, selv om den gjorde det på 200MHz(x5). På 133MHz(x5) booter xp igjen. Er ikke det litt merkelig? En annen ting er at hvis jeg setter CAS til 3, booter ikke maskinen i det hele tatt. Svart skjerm og en lang pipetone, som jeg fant ut er minnet. Den booter på CAS 2 og 2,5, burde den ikke også boote på CAS 3 når det er det eneste jeg forandrer på? Og nå vil bios plutselig ikke lenger kjenne igjen CPU! I går kunne jeg velge Athlon XP 2500+, nå er eneste valgmulighet å stille inn FSB og multiplier manuelt. Jeg har ikke bytta bios imellomtida og har cleara cmos flere ganger til ingen nytte. Har fjerna vifte+kjøler, men så ingen skader på CPU. Er det hovedkortet som er helt på jordet eller kan det være for svak PSU som lager disse problemene? Tror uansett jeg kommer til å kjøpe ny PSU siden den jeg har er litt liten. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 ser etter psu selv. og i går koblet jeg fra en hd inni kassa mi, og monterte ei vifte som blåser mot northbridge -ei 80 mm vifte. dæven for en forskjell. dønn stabile greier. så prøv å koble fra noe hvis du kan, og test. men at minne bussen blir varm, er sikkert. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 åkei , denne vil jeg ha. http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...dId=454&dPage=5 Lenke til kommentar
BlackAdder Skrevet 17. april 2003 Forfatter Del Skrevet 17. april 2003 Har nå kjøpt ny PSU og kan boote på alle FSB-hastighetene, så jeg hadde tydeligvis for svak PSU. Men det virker som om hovedkort, RAM eller CPU er skadet. Den vil fortsatt ikke kjenne igjen prosessoren som en AMD Athlon XP 2500+. Hver gang jeg tar ut batteriene eller kobler fra usb-pluggen til den trådløse musa begynner pc-speakeren å hyle (som når prosessoren er for varm) neste gang jeg restarter maskina. Siden jeg hadde kjøpt mer RAM byttet jeg til "Adjust memory usage for best performance of system cahe" i "Performance options". Men når maskinen restartet fikk jeg en masse feilmeldinger om at den ikke kunne lagre $MFT (Master File Table) på forskjellige partisjoner. Byttet tilbake til "Programs " i "Performance Options" og etter det kjører chkdsk automatisk hver gang jeg booter xp uten å finne noen feil. I eventlog står denne feilmeldingen: "The file system structure on the disk is corrupt and unusable." Event ID: 55. Leste at denne kommer av en av to grunner når det er mye I/O-aktivitet: hvis harddisken er ok, så er hovedkortet ødelagt eller hvis hovedkortet er ok, så er harddisken ødelagt. Ifølge SMART er det ikke noe galt med harddiskene, så konklusjonen min er at det er hovedkortet som er skadet. Det jeg lurer på er om det kan ha blitt skadet fordi jeg hadde for svak PSU og om det er noen som har noen innvendinger mot at det er hovedkortet som er skadet? Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Hvilken versjon er hovedkortet ditt? Høres veldig ut som om Hovedkortet ditt er sykt ja.. Prøvd nyeste bios forresten? Lenke til kommentar
magneto Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Jeg har 4 vifter og 2 kathoder i PC'en min på en 360W. Er dette nok? D burde da d. eller? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 magneto; så lenge det kjører stabilt er det greit nok ^_^ Lenke til kommentar
strykebrettet Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Jeg har: Duron 800 KT4V hovedkort TwinMos 512MB (pc2100) ram GeForce 4Ti 4200 128MB ram Q-Tec 400Watt strømf. to stk 80x80 delta vifter... 5V ligger på 5.01 3V ligger på 3.5V 12V ligger på 11.70 er ikke dette lite? Lenke til kommentar
formann Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Jeg har:Duron 800 KT4V hovedkort TwinMos 512MB (pc2100) ram GeForce 4Ti 4200 128MB ram Q-Tec 400Watt strømf. to stk 80x80 delta vifter... 5V ligger på 5.01 3V ligger på 3.5V 12V ligger på 11.70 er ikke dette lite? 11,70 på 12v railen er litt lite ja.. kan fort få et ustabilt system med den spenningen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå