Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

3 dagers frist på faktura, lovelig?

South_Bridge

Anbefalte innlegg

For veldig lenge siden kjørte dama gjennom en bomstasjon. av en eller annen grunn fungerte ikke korte(hun kjørte inn i manuell). jeg tror hvilket som helst menneske ville ha sluppet bilisten gjennom, det har skjedd meg noen ganger(glemt kortet).

MEN da hun ikke hadde cash eller kortet ikke fungerte fikk hun en faktura av personen i bommen.

60kr og 3 dagers frist.

60kr!!!?? bomme kosta ikke mer en 20kr, og 3 dagers frist? er det i det hele tatt lovelig? trodde det var minimum 7-14 dager på slikt?

takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=111981

Det finnes ingen lovbestemte regler for lengden på en betalingsfrist.

Sjekk forøvrig datoen på fakturaen, kan være at den har brukt lang tid i posten.

Spiller det forøvrig noen rolle for en faktura på 60kr?

det er prinsippet. dessuten, 60kr er jo 3 ganger mer en 20kr, skjer med det liksom? Hva om man handler noe til 1000kr og må punge ut 3000kr?

Lenke til kommentar
For veldig lenge siden kjørte dama gjennom en bomstasjon. av en eller annen grunn fungerte ikke korte(hun kjørte inn i manuell). jeg tror hvilket som helst menneske ville ha sluppet bilisten gjennom, det har skjedd meg noen ganger(glemt kortet).

MEN da hun ikke hadde cash eller kortet ikke fungerte fikk hun en faktura av personen i bommen.

60kr og 3 dagers frist.

60kr!!!?? bomme kosta ikke mer en 20kr, og 3 dagers frist? er det i det hele tatt lovelig? trodde det var minimum 7-14 dager på slikt?

takk for svar

Dersom vi vil spisse dette litt, er det sammenligne med å gå på kino. Du prøver å komme inn på kino, men har ingen kontanter og det viser seg at kortet ikke fungerer. Normalt sett ville du bli avvist (snu i døra/kjøre tilbake uten å passere bommen), men her får du faktisk en mulighet til å betale i ettertid.

Hva med å vise litt takknemlighet og sette pris på dette systemet som gjør at du slipper å snu, men får bruke veien uten å betale på stedet? Det hadde nok blitt langt dyrere og ført til mye større problemer dersom du måtte snu for å skaffe penger før du fikk passere.

Lenke til kommentar

60kr og 3 dagers frist.

takk for svar

Dersom vi vil spisse dette litt, er det sammenligne med å gå på kino. Du prøver å komme inn på kino, men har ingen kontanter og det viser seg at kortet ikke fungerer. Normalt sett ville du bli avvist (snu i døra/kjøre tilbake uten å passere bommen), men her får du faktisk en mulighet til å betale i ettertid.

Hva med å vise litt takknemlighet og sette pris på dette systemet som gjør at du slipper å snu, men får bruke veien uten å betale på stedet? Det hadde nok blitt langt dyrere og ført til mye større problemer dersom du måtte snu for å skaffe penger før du fikk passere.

kino koster 90kr, så en trippling ville da koste 270kr for en billett. NEITAKK. da snur jeg heller. er det som er case, de har dette faktura systemet for å falle tilbake på men det er sinnsykt dyrt.

hvis jeg og dama skal på kino, glemt kort å cash så skal vi betale 540kr for kino? da drar vi heller å spiser et sted fint med vin til maten for de pengene... LETT

Lenke til kommentar

Enig i at det er dårlig service fra bomstasjonens side!

Men som det står på siden Sol79 linket til:

- Det du bør huske på er imidlertid at kreditor ikke kan kreve deg for purregebyr før det er gått minimum 14 dager fra betalingsfristen gikk ut. Da er vi nemlig over i inkassolovens område, og her har du som forbruker klare rettigheter som kreditor må forholde seg til, avslutter Nilsen

Så du kan trygt drøye noen dager med å betale fakturaen.

Når det gjelder de 40,- for å få faktura istedenfor å betale kontant så er det vel for å slippe at folk ikke betaler kontant. Det er sure penger, men sett fra bomselskapets side har de kanskje gjort en kostnadsvurdering i forhold til hvor mye det koster å følge opp de som ikke betaler osv.

Det føyer seg inn i rekken av teite gebyrer som gies for å straffe kunder for uønsket adferd, isteden burde de heller belønne ønsket adferd! Husker da jeg skulle sette inn noen penger på en konto i Sparebank1, og de plutselig hadde bestemt at de skulle ta 50,- for det, jeg blir sint bare jeg tenker på det, men de gjorde det sannsynligvis fordi de ikke vil at kundene skal benytte skranken!

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke svare deg mer dette :)

Eneste jeg vet er at netto er 10 dager, uansett!

Det er vel i grunn litt tullprat....

I Norge har vi "kontantprinsippet". Men det KAN avtales utsatt betalingsfrist på fakturaer. Se på det som goodwill, at trådstarter fikk 3 dager på seg, og slapp å ordne betalingen umiddelbart.

Lenke til kommentar

20kr + fakturagebyr vil nok ende på rundt 60kr ja. Og 3 dagers frist er ikke ulovlig.

De kunne faktisk bedt henne snu istedet. Hadde det vært bedre enn å få fakturaen på 60kr?

Lenke til kommentar

Tuller du? Klager du virkelig på et fakturagebyr på 40kr, på en tjeneste som normalt må betales kontant? Det har ikke falt deg inn at det faktisk medfører ekstraarbeid å måtte lage en faktura, poste den, og følge opp at den blir betalt?

Som allerede nevnt, bomstasjonen kunne nektet deg adgang. I stedet yter de ekstraservice ved å gi deg en faktura med 3 dagers kreditttid som holder i massivis - det er faktisk 3 dager lenger kreditttid enn normalt.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...