zeebra Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Fem skrev: Men, hvis jeg har f eks. lyst til å fjerne Vista etterhvert. Hvordan gjøres det? Sette bare inn Vista cd og reinnstalere, eller...? Microsoft har vel lagt til en del hindringer for det. Du kan jo legge i en Linux cd og bruke partisjonsvärktöy pâ denne for â tömme HD.. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) zeebra skrev: NorthWave skrev: zeebra skrev: Nei, Ubuntu er ikke best. Dârlig pâ sikkerhet for eksempel og over simplifiser. Pröv Fedora 10 med KDE eller PCLinuxOS.. Hvordan er Ubuntu dårligere på sikkerhet enn PCLinuxOS/Fedora? Og vil du ikke si at det er en fordel at trådstarter slipper å knote med ekstra pakkebrønner o.l. for å få propritære drivere, kodeks og programmer? Hvordan er de to distroene du nevner et bedre valg? zeebra skrev: Hvis du bare vil ha Linux for â teste kan du pröve Linux Mint for eksempel, den kan installeres og kjöres INNI Windows som et eget program. Meg bekjent kan Mint ikke kjøres "inni" Windows uten virtualisering. Og har du først virtualisering så kan du kjører praktisk talt alt av GNU/Linux distroer (og andre OS), mao ikke noe spesielt med Mint der. Personlig synes jeg "sudo" lösningen blir litt Windows-aktig. Jeg liker â holde root og bruker HELT separert. Med den lösningen er vel bruker i samme gruppe som root. Det er ikke helt bra. Fedora for eksempel har jo SELinux som en enklelt konfigurerbar del av systemet, det er bra, og bruker heller ikke sudo lösningen. Det gjör ei heller PCLinuxOS, men bruker heller ikke SELinux pâ samme mâte som Fedora. PCLinuxOS og Fedora er begge sterke pâ driverstötte og om en driver mangler kan du da bare bruke synaptics eller samme enkle metoder som ubuntu, uten sudo, med root pass for oppgaven istedefor. Apropos mint inni Windows var noe jeg leste pâ itavisen eller digi eller noe slik, men kan ikke finne igjen artiklen sâ jeg tror kanskje jeg har husket feil.. Men er ganske sikker pâ det var DET jeg leste, at den kunne installeres som et "program" inni Windows og avinstalleres gjennom "legg til/fjern programmer".. Sören at jeg ikke fant den artiklen.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Mint og Ubuntu kan installeres i windows "som et program" i den forstand at det ikke blir gjort endringer i partisjonering, og det kan fjernes senere i "legg til og fjern programmer". Men det kjører på samme måte som vanlig Ubuntu, bortsett fra at filsystemet ligger i en fil på windowspartisjonen. Når det kommer til bruken av sudo på Ubuntu og Mint er det aldeles ikke slik at brukeren er samme gruppe som root. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvordan det er gjort på ubuntu da jeg ikke bruker det selv, men på mine maskiner liker jeg å gi de brukerne som trenger generell tilgang medlemskap i gruppen wheel, og styre rettigheter utover dette for individuelle brukere. Personlig er jeg helt avhengig av sudo, da jeg må kunne kjøre enkelte kommandoer som krever root-tilgang fra skript som skal kjøres av brukere uten passord, og su gir rett og slett ikke de samme mulighetene som sudo. Endret 26. desember 2008 av anders iver Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) zeebra skrev: Apropos mint inni Windows var noe jeg leste pâ itavisen eller digi eller noe slik, men kan ikke finne igjen artiklen sâ jeg tror kanskje jeg har husket feil.. Men er ganske sikker pâ det var DET jeg leste, at den kunne installeres som et "program" inni Windows og avinstalleres gjennom "legg til/fjern programmer".. Sören at jeg ikke fant den artiklen.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Det heter Wubi. Og det du sier om at sudo ligner windows sikkerhet er helt! på bærtur... Man kjører kommandoer gjennom sudo får å kjøre dem som root. Man blir ikke root selv og så kjører kommandoen fra egen bruker. Endret 26. desember 2008 av Smif Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Smif skrev: zeebra skrev: Apropos mint inni Windows var noe jeg leste pâ itavisen eller digi eller noe slik, men kan ikke finne igjen artiklen sâ jeg tror kanskje jeg har husket feil.. Men er ganske sikker pâ det var DET jeg leste, at den kunne installeres som et "program" inni Windows og avinstalleres gjennom "legg til/fjern programmer".. Sören at jeg ikke fant den artiklen.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Det heter Wubi. Og det du sier om at sudo ligner windows sikkerhet er helt! på bærtur... Man kjører kommandoer gjennom sudo får å kjøre dem som root. Man blir ikke root selv og så kjører kommandoen fra egen bruker. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...60&start=60 er en liten mini diskusjon angâende sudo pâ den trâden,, er nok best om vi ikke kaprer to trâder for â diskutere akkurat det. Wubi ja.. Jeg leste at mint hadde lansert en iso som gjorde akkurat det samme, det virker litt stilig. Ikke for meg personlig, men for valgfrihet og slike ting, og for â fâ flere til â teste og bli vant med Linux distroer. Fant forresten artiklen.. Noe missvisende da.. http://www.dinside.no/php/art.php?id=798320 Endret 26. desember 2008 av zeebra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå