Gå til innhold

Starte med linux.. Noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

Nå som det er juleferie kunne jeg tenke meg å bytte os. Sitter på Vista, og synes ikke stort om det. Xp er da bedre.... Men, siden linux er gratis... Jeg kunne likevel tenkt meg og fortsatt hatt Vista. Med tanke på spill etc. Så har hørt at det går ann og bruke to os på en gang, med et program som heter bootcamp(?) Itillegg ønsker jeg enten link eller beskrivelse av hvordan man innstalerer linux. Er Ubuntu den beste distron? Og en ting til... Har akkurat begynt med java, og bruker Textpad som kompiler, finnes det noen lingnene programmer til linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en ting til... Har akkurat begynt med java, og bruker Textpad som kompiler, finnes det noen lingnene programmer til linux?

Du bruker ikke Textpad som kompiler, den er kun editoren din. Kompileringen gjøres av en egen kompilator (normalt javac fra Sun sitt SDK. Men både editorer og kompilatorer finnes til Linux.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre 2 OS samtidelig, vis du kjører OS nr2 under Virtual Machine :p

Vis du har en C og D partisjon ta bakupp(noe som bør gjøres uansett da), og så flytter du det du vil beholde til C(siden windows er der, eller hvor windows er da), deretter bruker du en eller annen partisjons ting(f.eks den som kommer med install CD'n) og dreper D og lager et nytt filsystem der. Linux bruker Ext mener jeg, ta den nyeste versionen du får in.

Lenke til kommentar
Nå som det er juleferie kunne jeg tenke meg å bytte os. Sitter på Vista, og synes ikke stort om det. Xp er da bedre.... Men, siden linux er gratis... Jeg kunne likevel tenkt meg og fortsatt hatt Vista. Med tanke på spill etc. Så har hørt at det går ann og bruke to os på en gang, med et program som heter bootcamp(?) Itillegg ønsker jeg enten link eller beskrivelse av hvordan man innstalerer linux. Er Ubuntu den beste distron? Og en ting til... Har akkurat begynt med java, og bruker Textpad som kompiler, finnes det noen lingnene programmer til linux?

Nei, Ubuntu er ikke best. Dârlig pâ sikkerhet for eksempel og over simplifiser. Pröv Fedora 10 med KDE eller PCLinuxOS..

Hvis du bare vil ha Linux for â teste kan du pröve Linux Mint for eksempel, den kan installeres og kjöres INNI Windows som et eget program.

Lenke til kommentar
Nei, Ubuntu er ikke best. Dârlig pâ sikkerhet for eksempel og over simplifiser. Pröv Fedora 10 med KDE eller PCLinuxOS..

Hvordan er Ubuntu dårligere på sikkerhet enn PCLinuxOS/Fedora?

Og vil du ikke si at det er en fordel at trådstarter slipper å knote med ekstra pakkebrønner o.l. for å få propritære drivere, kodeks og programmer? Hvordan er de to distroene du nevner et bedre valg?

Hvis du bare vil ha Linux for â teste kan du pröve Linux Mint for eksempel, den kan installeres og kjöres INNI Windows som et eget program.

Meg bekjent kan Mint ikke kjøres "inni" Windows uten virtualisering. Og har du først virtualisering så kan du kjører praktisk talt alt av GNU/Linux distroer (og andre OS), mao ikke noe spesielt med Mint der.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Og vil du ikke si at det er en fordel at trådstarter slipper å knote med ekstra pakkebrønner o.l. for å få propritære drivere, kodeks og programmer? Hvordan er de to distroene du nevner et bedre valg?

Probleme er at det ikke er vanskelig å gjøre. Liker Debian over Ubuntu selv, en av grunnene er at Ubuntu er en slags populær kluss distro på sitt vis.

KDE vs Gnome vs XFCE vs...... osv? er en evig krig i seg selv. Likte ikke KDE grunnet litt tøv i hvordan det gjorde ting og litt aps. Anbefaler å prøve mye forskejllig da, bare for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hei! Hva er det du skal laste ned?

(Gjelder Ubuntu, Mint og sikkert Debian. Ubuntu er bygget på Debian og Mint på Ubuntu og følgelig er disse distribusjonene mykje samme ulla.)

Metode 1:

Du laster ned og installerer programmer ved å trykke på "Legg til/fjern..." oppe til Venstre på programmer-menyen. (Du laster aldri ned programmer fra feks download.com og trykker på exe-fil og installerer manuelt. Alt gjøres via legg til / fjern. Programmer som ikke finnes i pakkebrønner er som regel ikke verdt å installeres.)

Metode 2:

System - Administrasjon - Synaptic Package Manager.

Synaptic brukes når programmet ikke finnes i Legg til/fjern menyen.

Metode 3:

Via terminal.

For de som leser her forsatt:

Programmene som installeres via disse metodene lastes ned fra Pakkebrønner. Programmer er enten åpen eller lukket. VLC , Opera og Picasa er Lukket, Men kan allikevell installeres. Vi Linufolk liker helst å benytte åpne programmer. Men av og til finnes det ikke gode nok åpne programmer og da må vi ty til lukkede programmer. Det vi liker aller minst er å installere windowsprogrammer via emulatoren Wine (som ikke er en emulator, men et miljø for å kjøre windows programmer og spill.)

Så ordet pakkebrønn er viktig. De viktigste pakkebrønnene vedlikeholdes av Ubuntu-samfunnet. Dette gjør at programmene installeres (og avinstalleres) riktig. Programmene er åpne, derfor er det enkelt å hindre at uønsket adware og virus følger med på lasset.

Skal du installeres Picasa, så må du legge til Picasa pakkebrønnen før Picasa dukker opp i liste over programmer som kan installeres.

For de som forsatt leser her og allerede har pyntet juletre og for de som ikke skal pynte juletre:

Terminalen er din venn. Dette er et vindu inn bak de grafiske kulissene i Linux.

Det er lurt å skrive ut (Goggle, så finner du et A4-ark med det viktigste) de mest nyttige terminal kommandoene. Og så kan du også notere litt på dette arket. Spess når du ikke har google tilgjengelig, så er det svært nyttig med et ark. Og så lærer man koder. Er ingen vits i å fylle hodet med ting som kan skrives ned på ark.

Edit: Byttet høyre med venstre i metode 1.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Via terminal.

For de som leser her forsatt:

Programmene som installeres via disse metodene lastes ned fra Pakkebrønner. Programmer er enten åpen eller lukket. VLC , Opera og Picasa er Lukket, Men kan allikevell installeres. Vi Linufolk liker helst å benytte åpne programmer. Men av og til finnes det ikke gode nok åpne programmer og da må vi ty til lukkede programmer. Det vi liker aller minst er å installere windowsprogrammer via emulatoren Wine (som ikke er en emulator, men et miljø for å kjøre windows programmer og spill.)

Så ordet pakkebrønn er viktig. De viktigste pakkebrønnene vedlikeholdes av Ubuntu-samfunnet. Dette gjør at programmene installeres (og avinstalleres) riktig. Programmene er åpne, derfor er det enkelt å hindre at uønsket adware og virus følger med på lasset.

Om du tenker på "lukket" programvare som i proprietær programvare eller programvare med lukket kildekode, så er VLC GPL-lisensiert og derfor fri programvare.

Lenke til kommentar
Hei, skulle prøve ut skype, men når jeg ringer får jeg bare opp "Problem with Audio Playback". Har dette noe med drivere? plz, har ikke så sinnsykt god tid, må liksom funke til ikveld.

Prôv "alsaconf" i terminal, kan väre du sitter med feil driver. Kan väre du mâ laste ned ny. Funker lyd generelt?

Lenke til kommentar

Meg bekjent kan Mint ikke kjøres "inni" Windows uten virtualisering. Og har du først virtualisering så kan du kjører praktisk talt alt av GNU/Linux distroer (og andre OS), mao ikke noe spesielt med Mint der.

Personlig synes jeg "sudo" lösningen blir litt Windows-aktig. Jeg liker â holde root og bruker HELT separert. Med den lösningen er vel bruker i samme gruppe som root. Det er ikke helt bra. Fedora for eksempel har jo SELinux som en enklelt konfigurerbar del av systemet, det er bra, og bruker heller ikke sudo lösningen. Det gjör ei heller PCLinuxOS, men bruker heller ikke SELinux pâ samme mâte som Fedora. PCLinuxOS og Fedora er begge sterke pâ driverstötte og om en driver mangler kan du da bare bruke synaptics eller samme enkle metoder som ubuntu, uten sudo, med root pass for oppgaven istedefor.

Apropos mint inni Windows var noe jeg leste pâ itavisen eller digi eller noe slik, men kan ikke finne igjen artiklen sâ jeg tror kanskje jeg har husket feil.. Men er ganske sikker pâ det var DET jeg leste, at den kunne installeres som et "program" inni Windows og avinstalleres gjennom "legg til/fjern programmer".. Sören at jeg ikke fant den artiklen.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...