Gå til innhold

Årets navn - Dagbladet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På den listen der så er det kun Joralf Gjerstad jeg kunne stemt på. Ikke nødvendigvis fordi han "kan helbrede" men fordi han viser stor kjærlighet til sin neste.

Resten av folkene på den listen har stortsett kun oppnådd materielle ting som ikke betyr noe som helst for noen andre enn dem selv.

Jeg overså vist Sindre Egeness, han har også gjort noe for å hjelpe andre enn seg selv. Men siden det var jobben hans så synst jeg det blir litt feil å ta han med i kåringen.

Egeness er feil pga av at det er jobben hans, mens en som "lever" av overtro og kvakksalveri er ok?

:p

Joralf har aldri drevet med overtro og kvakksalveri for egen vinning. Slik jeg ser det har han hatt et ønske om å hjelpe andre, og han har aldri tatt betalt for det. Derfor mener jeg det er ok. Uavhengi om han har hjulpet noen eller ikke. Han har i det minste gitt noen sjeler håp og glede.

Når det gjelder Egeness så blir det ikke helt feil, han har jo gjort noe viktig men har er ikke den eneste brannmannen som har reddet liv i 2008. Derfor mener jeg det ble litt feil å nominere han, men for all del han er jo en helt og fortjener sågar tittelen "Årets navn 2008".

Lenke til kommentar
Joralf har aldri drevet med overtro og kvakksalveri for egen vinning.

Nei, selvsagt ikke. Han har selvsagt ikke enorme fordeler av at folk ukritisk viser ham respekt. Han får selvsagt ingenting igjen for det. Ikke noe respekt, ingen anseelse, ingen gaver, ingen hjelp bare han vifter med lilletåa... Nei, sikkert ikke. Han har sikkert ingen fordeler av å være i en slik posisjon.

Ufattelig naivt...

Slik jeg ser det har han hatt et ønske om å hjelpe andre, og han har aldri tatt betalt for det. Derfor mener jeg det er ok. Uavhengi om han har hjulpet noen eller ikke. Han har i det minste gitt noen sjeler håp og glede.

Ok, så kvakksalveri/svindel er OK så lenge det gir "håp og glede"?

Lenke til kommentar
Joralf har aldri drevet med overtro og kvakksalveri for egen vinning.

Nei, selvsagt ikke. Han har selvsagt ikke enorme fordeler av at folk ukritisk viser ham respekt. Han får selvsagt ingenting igjen for det. Ikke noe respekt, ingen anseelse, ingen gaver, ingen hjelp bare han vifter med lilletåa... Nei, sikkert ikke. Han har sikkert ingen fordeler av å være i en slik posisjon.

Ufattelig naivt...

Dette kan vi sikkert diskutere opp og ned uten å komme til noen konklusjon, for faktum er at verken du eller jeg vet hvor store fordeler han eventuelt har. De som gir han gaver og respekt helt ukritisk gjør det av egen vilje, og det er deres tap. Jeg tviler på at han har hjernevasket dem til det.

Jeg ser i grunn ikke problemet, jeg gir stadig gaver og respekt til venner, bekjente og familie. Jeg tipper du også gjør det, i likhet med de fleste andre i verden.

Slik jeg ser det har han hatt et ønske om å hjelpe andre, og han har aldri tatt betalt for det. Derfor mener jeg det er ok. Uavhengi om han har hjulpet noen eller ikke. Han har i det minste gitt noen sjeler håp og glede.

Ok, så kvakksalveri/svindel er OK så lenge det gir "håp og glede"?

Ja, jeg synst det. Så lenge man ikke krever betaling/gaver for det.

Men når man begynner å ta betaling for dette synst jeg man har tråkket over en grense, da healing er høyst spekulativt om ikke umulig.

Når det er slik at det kommer folk til Snåsakallen fullpakket av kreft som sansynligvis kommer til å dø, så synst jeg det er bra hvis han kan gi dem et håp og litt glede som de ellers ikke hadde fått på isolat i rikshospitalet. Det er tross alt de selv om ønsker dette. Det er vel yderst få mennesker som drar til han FØR de har oppsøkt det meste av leger uansett, og de som eventuelt gjør det, ja... De er naive.

Lenke til kommentar
Dette kan vi sikkert diskutere opp og ned uten å komme til noen konklusjon, for faktum er at verken du eller jeg vet hvor store fordeler han eventuelt har. De som gir han gaver og respekt helt ukritisk gjør det av egen vilje, og det er deres tap. Jeg tviler på at han har hjernevasket dem til det.

Jeg ser i grunn ikke problemet, jeg gir stadig gaver og respekt til venner, bekjente og familie. Jeg tipper du også gjør det, i likhet med de fleste andre i verden.

Nå prøver du å prate deg bort. Selvsagt har han nytt godt av sin posisjon. Det sier seg selv. Personer som har mange som følger dem nyter alltid godt av det.

Det er irrelvant om gavene gis med vilje eller ikke. Poenget er at de gis, og at han dermed drar fordeler av sin posisjon selv om de naive, eventuelt ekstremt kyniske, prøver prate om hvordan han ikke tar penger, og dermed er siste ord sagt liksom.

Problemet er at han fremstilles som en som bare ofrer seg selv for andre, når faktum er at mennesker i slike posisjoner nyter godt av det selv om de ikke tar direkte betalt.

Ja, jeg synst det.

Selv om det fører til at folk dør fordi de oppsøker kvakksalvere fremfor lege? Men de følte seg jo bra til de døde i det minste da, eller hva?

Lenke til kommentar

Pricks : Ikke sikker på om de tok låta uten å spørre om lov, poenget mitt var vel at vis alt som skal til for å bli nominert til "årets navn" er å remixe en gammel låt, er det vel ikke nå stas å vinne den prisen uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...