Gå til innhold

Slette innlegg som har gått ut på dato - En god ide?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen uker siden trengte jeg å vite hvor fort legghåret til en gjennomsnitlig mann vokste(!). Husker ikke helt hvor, men jeg fant en tråd om det her på forumet, og jeg tror ikke denne tråden var av nyere dato. Det er et godt eksempel på at jeg fikk bruk for en gammel, inaktiv tråd her på forumet.

Forumet er en fantastisk kilde til kunnskap, og kan nærmest brukes som oppslagsverk.

Endret av MadnL
Lenke til kommentar

Søkte etter et problem for en liten stund siden. Gjett hva jeg fikk opp? Bl.a. dette forumet. Så å si "google it" fører bare tilbake til dette forumet og gamle tråder.

Altså, er dette et høyst ikke-problem!

Neste forslaget er å slette alle brukerne som ikke har posta de siste 7 dagene, fordi "de tar opp unødvendig plass". To bokstaver til det: BS.

Lenke til kommentar

Poenget var at den idéen (den også) er kraftig nedstemt.

Hvor ofte er jeg på ITpro.no? En eller to ganger i året. Hvor ofte er jeg på forumet der? Må jeg virkelig lage ny bruker for hver eneste gang? Har jeg ingen garanti eller trygghet for det jeg skriver på forum blir værende?

Det eksempelet gjaldt meg og et annet nettsted. Hvor mange gjelder ikke det for hw.no-brukerne? Svar: Nok.

Tror det er et par personer på dette forumet som har vært borte fra hw og forumet i lang tid (over ett år), for så å finne ut brukeren eksisterer og postene er bevart, sånn at de kan fortsette å diskutere. Tror de er glade for den muligheten der.

Lenke til kommentar
I den sammenheng ville jeg heller brukt Google og Wikipeida.
Jeg kjøper den, men hva om vi tar et annet eksempel som går på et hardware/software-problem. Det er ikke til å skyve under en stol at forumet består av et massivt arkiv med tråder om ulike hardware/software-problemer, og jeg vil tro at selv i dag, etter det store spranget mot et mer generelt og folkelig forum, består majoriteten av forumets poster av ulike IT-relaterte emner.

Opp igjennom årene har jeg hatt stort utbytte av å bruke forumet til å søke opp ulike problemer jeg har stått ovenfor, og sammen med google har jeg stort sett alltid funnet en løsning på problemet. Jeg vil anslå at forumet har hjulpet meg et hundretalls ganger, og det skjer både titt og ofte at jeg har funnet en løsning på et problem via forumet, etter at jeg har prøvd å google det uten hell.

Slik jeg ser det utfyller forumets søkefunksjon og google/andre generelle søkemotorer hverandre når det kommer til tekniske problemer. Det blir litt som å fiske i havet mot å fiske i et akvarium, man har mye større sjanse for å få napp når man fisker der det er størst konsentrasjon av fisk.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

går det ikke an å sortere postene eller eventuelt slå sammen flere poster som omhandler den samme saken ?

når postene blir så lang at de går på kanskje flere tusen innlegg ( i hvertfall over noen hundre) så er det ork å gå gjennom dem. Om det i det hele tat alt blir lest. da hadde det vær fin med et resyme av det.

Lenke til kommentar

Vi korter ikke ned på postene til folk, det får de i så fall gjøre selv. Vi kan ikke gå inn og endre folks egne innlegg helt uten videre, det ville være å sensurere.

Det vi gjør er at vi noen ganger splitter ut innlegg fordi de ikke er direkte relatert til den tråden. Vi flytter i de tilfellene innleggene til en ny tråd eller lager en helt ny tråd fordi vi mener innleggene har diskusjonsgrunnlag.

Men det kan godt hende at vi vil bruke wiki-en til å trekke frem innlegg, hvor wiki-artiklene senere vil være en kilde for argumenter som sidene benytter seg av. Et eksempel på dette finner du her.

Uantsett ser jeg fortsatt ikke grunnen til hvorfor vi skal gå så langt som til å slette innlegg fordi de har gått ut på dato. Har du noen eksempler på at vi har gjort dette roberteh?

Lenke til kommentar

nå er da bare dere moderatorer som har adgang til å forkorte og redigere andres innlegg.

poenget er at for at en post skal få bedre oversikt så må alle som har skrevet innlegg der redigere teksten eller moderatoren gripe inn.

nå vet jeg ikke om moderatorene gjør det for å være snille med de som har skrevet innleggene eller om de har strenge regler på det , uansett så er det lettere å lese en post der alt er oppsummert over noen få innlegg en at en post har fler hundre ( kanskje tusen innlegg ).

men hvis dere lager en egne poster basert på de andre så virker det greit

Lenke til kommentar

Det skjer jo ikke her. Du har filtreringsvalg - noe jeg har forklart tidligere i en annen post og som du i et senere svar ga inntrykk for at du var klar over.

(Redigert: Jeg ser nå ved å lese posten din igjen at jeg kan ha misforstått, jeg trodde du på det tidspunktet begynte å diskutere hvor lenge det skulle gå før trådene skjules i "Politikk og Samfunn". Antakelig var det slik at mens du trodde jeg sa at trådene her ble slettet etter 30 dager, mente jeg altså egentlig at de blir skjult fra emneoversikten inntil man evt. velger å endre på sorteringsalternativene)

Administratorer kan velge hvilke filtreringsvalg som skal være standard i hver enkelt kategori, om brukeren ønsker noe annet må de selv endre på hvordan tråder sorteres og i hvilket antall, eller komme med tilbakemeldinger om at standardvalgene i den aktuelle kategorien bør endres.

Her ser du for eksempel det eldste emnet som er i denne kategorien. Fortsatt godt bevart.

Standardvalget i denne kategorien er at kun tråder som det er postet i de siste 30 dager skal vises i emneoversikten. I "Politikk og Samfunn" er dette valget satt til å vise alle sidene i kategorien som standardvalg.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Det kan fint innføres det og jeg har ingen umiddelbare motforestillinger. Men til nå har diskusjonen dreid seg om man skulle slette innlegg helt, dvs. gjøre dem utilgjengelig for brukere og kanskje til og med slette dem helt fra databasen - noe som jeg anser som helt uaktuelt.

Men vi er nå altså enige om at denne diskusjonen i realiteten dreier seg om hva som skal være standard på disse kategorivalgene?

forumvalg.jpg

Jeg føler ikke at jeg har noen formening om den saken egentlig - om det er det vi nå diskuterer. Jeg ser fordelene i å ha det begrenset som standard og fordelene i å vise samtlige sider i en kategori som standard.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...