Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Slette innlegg som har gått ut på dato - En god ide? Har registrert at i denne kategorien (og mulig flere) "går innlegg ut på dato" etter en periode (de blir antagelig slettet?). Personlig synes jeg dette er en bra løsning som sørger for at det ikke blir en mengde innlegg uten funksjon? Hva med og innføre dette i andre deler av forumet? Dette vil gjøre at brukere ikke kan gjenoppta diskusjoner uten mening fra flere år tilbake. Dette forekommer til stadighet i feks. "Politikk og Samfunn". Denne delen innholder en rekke emner uten mening som tar opp plass. Denne plassen kunne vært brukt til gode og seriøse diskusjoner. Dette vil også legge press på trådstarter om å lage en god og gjennomtenkt tråd som fatter interesse, istedet for to linjer svada og en dårlig link uten mening. Selvom mange av disse tråder blir stengt og flyttet finnes det forsatt mange som ikke blir gjort noe med, dette irriterer meg, da denne plassen kunne blitt brukt bedre. Når disse "går ut på dato" må selvklart variere fra kategori til kategori. Er dette en god ide? Endret 7. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Per dags dato ligger det tråder helt tilbake fra 2003(!) i "Politikk og Samfunn". Er dette nødvendig? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Er vi vrikelig helt historieløse? Enkelte saker er fortsatt like høyaktuelle! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Et annet aspekt ved dette er at det kunne spart brukermoderatorene mye tid, da de hadde sluppet og slette og stenge tråder som blir rapportert. I følge retningslinjene punkt #10 er denne type "bumping" ulovlig. Hvorfor da ikke sette er automatisk stopper for dette. Som jeg sier må utløps datoen variere, vi snakker ikke om dager her. Noen månder kunne passet godt. #10: Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Tull og tøys. En sak kan bli veldig aktuall på nytt etter et par år og hvorfor trenger vi da en ny tråd om vi har en gammel om det samme? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Da har nye krefter muligheten til og slippe til. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 De har de vel fortsatt. Nye og unge krefter har ikke vondt av å se hvordan det var for to år siden her i landet Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Jeg føler det ikke kom helt frem om du ønsker at gamle tråder skal slettes, eller bare stenges for nye poster etter en gitt tidsperiode? Sistnevnte vil jo på sikt føre til mange nærmest identiske tråder etterhvert som populære emner diskuteres igjen og igjen, og førstnevnte vil aldri skje da søkefunksjonen og ideen med å kunne finne kunnskap i allerede løste saker ville falle i fisk. Endret 21. desember 2008 av fargoth Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Nei, tror det blir slettet. Det er øsnkelig fra min side også. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Er ingen ordntlige tråder (altså, tråder som ikke bryter noen lover) som blir slettet og slik bør det forbli. Endret 21. desember 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
TSP Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Slik jeg ser det vil det være respektløst gjort å begynne og slette innlegg bare fordi de er fra eldre tider. Respektløst gjort mot forfatterne av disse innleggene. Forfatterne av de innleggene og trådene har vært og kanskje er like mye brukere de som alle andre. Hvorfor begynne å slette innlegg og tråder bare fordi nye brukere skal unngå å hente opp eldre diskusjoner, det er for meg uforståelig. Vi lærer av historien, vi har lært av 2. verdenskrig, forhåpentligvis. 2. verdenskrig diskuteres hvertfall til stadighet og det er noe vi skal lære av, se tilbake på. Vi skal se hvilke feil vi skal unngå. Skal vi begynne å ignorere historien i det virkelige liv og? Nei. Selvfølgelig - det er en forskjell på et forum og handlinger som skjer ute i det virkelige liv, det er ikke like alvorlig, men trenger vi å si at innlegg på et forum er mindre viktige av den grunn? Det ble skrevet lenge før internettets tid, det ble skrevet lenge før den påståtte fødselen til Jesus. Jeg kan ikke se at vi har begynt å brenne gamle bøker og tekster av den grunn. Vi har gjort det motsatte, vi henviser til tekster nedskrevet av filosofer langt tilbake i tid - og lærer av dem. Og for å få det klart. Det finnes ingen datofunksjon per dags dato som sletter innlegg. Jeg antar at det du tenker på er at innlegg ser ut til å forsvinne fra emneoversikten (skjules) etter en viss tidsperiode, og det stemmer. 30 dager. En har nemlig noen valg - nederst i hver kategori hvor man kan velge visningsalternativer. Denne er som standard satt til "30 dager" i de fleste kategorier, men ikke alle. En av de kategorien det ikke er valgt som standard er "Politikk og samfunn", jeg vet ikke grunnen til at det ikke valgt i den kategorien, men en grunn kan for eksempel være overgangen fra "Politikk, religion og samfunn" til "Politikk og samfunn" tilbake i 2007. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Dette forekommer til stadighet i feks. "Politikk og Samfunn". Denne delen innholder en rekke emner uten mening som tar opp plass. Denne plassen kunne vært brukt til gode og seriøse diskusjoner.Noe å tenke på er jo at emner som for deg fremstår som meningsløse kan ha en verdi for andre. Slik jeg ser det er hvert eneste innlegg som postes her på forumet og som ikke bryter med retningslinjene noe verdifullt som må bevares. Selv bruker jeg 90% av tiden på forumet med å lese andres tråder og innlegg, nye som gamle, og selv om kvaliteten både på meningsytringer og formuleringer spriker begge veier er det bare jeg som kan ta stilling til det der og da. Slik vil det være for alle og enhver som leser gamle innlegg, og når valget står mellom å slette alt etter en viss dato eller ingenting ser jeg på det som helt absurd å vurdere førstnevnte. Selv befinner jeg meg i en situasjon hvor det går stadig lengre tid mellom hver gang jeg ser behovet for å opprette en egen tråd, da det etterhvert har akkumulert seg et så enormt antall tråder at det sannsynligvis har blitt tatt opp tidligere. Hvis jeg eksempelvis mister mobiltelefonen i toalettet og lurer på hva jeg skal gjøre med tanke på vannskader er det bare å søke det opp og jeg vil finne all informasjonen jeg trenger i tidligere tråder. Hadde alle tråder blitt slettet etter en viss periode måte jeg tatt meg bryet med å opprette en ny tråd og skrive et langt innlegg om mine problemer, bare for at en annen skulle gjøre akkurat det samme noen måneder etterpå. Når det gjelder bumping er jeg av den oppfattelse at det som oftest går greit å dra opp igjen en gammelt tråd såfremt man bidrar med noe av en viss verdi. Ingen vil stenge en gammel tråd pga en bump dersom det var en grunn for at det ble gjort, og siden det skjer såpass lite er det heller ikke et reellt problem. Når det gjelder Politikk og Samfunn eller Religion og Livssyn er det desto større grunn til å ikke slette tråder, siden man da enkelt kan henvise til diskusjoner som er tatt tidligere for å slippe å bruke 10+ sider på å ta hele regla en gang til. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Aller først synes jeg det trengs å påpeke at jeg ikke stiller meg som noen gud over hvilke innlegg som har verdi eller ikke. Jeg påpeker kun en feil ved kategorien slik jeg ser det. Jeg synes det trengs en strengere linje på store deler av forumet. Som påpekt tidligere ville dette mulig bidratt til at brukere gjorde seg mer nøye med hvordan og hva de opprettet. Det er ikke respektløst i mine øyne. 30dager er uaktuelt, det blir snakk om måneder. Dårlig formulerte tråder uten et godt tema varer sjelden særlig lenge, men de blir liggende, da synes jeg det hadde vært bedre med en automatisk funksjon som fjernet de fra emneoversikten feks. som denne kategorien innehar (vet man kan bestemme antall innlegg og emner per side selv) . Det er nå min mening. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 En mellomløsning kunne jo vert å fått Ueland til å lagt inn muligheten til å filtrere viste tråder i kategorier etter eksempelvis rangeringen, antall innlegg/sider per tråd etc. Da kunne man til en viss grad filtrert bort de verste trådene. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Vi har mulighet til å sortere spesifikke forum på spesifikke ting ja. Dog, innhold slettes ikke, man kan når som helst velge å se alle innlegg i et forum, ved å velge fra filtreringsboksene i bunn. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Vi har mulighet til å sortere spesifikke forum på spesifikke ting ja. Dog, innhold slettes ikke, man kan når som helst velge å se alle innlegg i et forum, ved å velge fra filtreringsboksene i bunn. Jeg tenkte mer at man eksempelvis kunne velge å bare vise tråder med mer enn 3 svar f.eks, eller bare vise tråder med høyere rangering enn fem stjerner. Det kan man ikke gjøre per i dag. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Innlegg vil ikkje bli sletta nei, eg har ikkje noko oppfatning av at det er eit stort problem med bumping. I enkelte tilfeller kan det være greit å bruke ein eksisterande tråd, men i dei fleste tilfeller er det best å opprette ein ny. Me må og tenke på dei som brukar forumet som oppslagsverk. Mesteparten av treffa mot forumet kjem frå Google, der kan du finne trådar frå 2003 og, om det er noko søkaren er ute etter så er det dumt om me fjernar det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 hva med en advarsel når folk lager post at denne f.eks er over 1 år gammel. har sett mange tråder der folk har svart på f.eks hvordan man spiller av en .avi film etter 2-3 år, det er unødvendig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Eg ser ikkje problemet i akkurat det. Trådstarter har neppe bruk for informasjonen lengre, men det er viktig at trådar der problemet er løyst er forklart i tråden. Om nokon då søker på eit emne og får opp ein tråd som ikkje har noko svar eller konklusjon så hjelper det lite. Om då nokon har svart, sjølv om tråden er nokre år gammal, så vil iallefall dei som les tråden få eit svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg