Gå til innhold

Hva gjør jeg med en mishandla Zeiss Contax II?

Anbefalte innlegg

Heya!

Har kommet i besittelse av en Zeiss Contax II, mest sannsynlig en fra før krigen. Den har ligget stua vekk i et skap siden 60-tallet og ser ikke ut til å ha vært lagra særlig pent. Det er masse olje på blenderlamellene og glasset er tåkete.

Det sitter en Sonnar Jena 50/2 på den (sn 2017977). Har ikke sånn dings til å sette i tilbehørsskoa (sånn som man bruker for å fokusere ordentlig), så både fokus og eksponering blir kvalifisert gjetting - når jeg får den til å funke. Jeg skjønner knapt opp og ned på den. Har i alle fall skjønt hvordan man setter blender og lukker, men jeg får ikke lada den eller noe sånt. Har noen linker til til sider med informasjon om hvordan sånne funker? Og er det egentlig noe håp for den?

Hva er den den verdt, hvis man får den til å funke?

-Koffein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øyh. Jeg har skutt mye med det russiske søskenbarnet til denne, Kiev 4 (russerne flyttet med seg fabrikkene til Carl Zeiss Jena tilbake til ukraina som krigsbytte, så det finnes millioner av kopier av Contaxene på ebay), og det er et veldig behagelig kamera. Hvis du behersker Sunny-16-huskeregelen eller får målt lys, og leser deg opp om hyperfokal avstand eller får fokusert manuelt, har du et solid slagvåpen av en trofast følgesvenn.

Jeg begynte å sikle på Leica da Kiev nr. 2 begynte å plassere bilderutene med ujevn avstand på filmen (kjedelig å skanne), men da M3-en var på verksted noen måneder var Kieven like god å ha igjen. Skal se om jeg finner noen gamle bilder ikveld..

Hvis objektivet etterhvert viser seg å være eneste dødpunkt, må et bare si ifra hvis jeg skal sende deg et av normalobjektivene jeg har til Kieven. Jeg har tre (i tillegg til en 35mm og en 85mm), og kan godt leve med ett. :)

Drømmen var lenge en sortmalt Contax eller Kiev. Kameraer blir ikke stort penere..

Lenke til kommentar

Har studert saken nærmere og har funne ut litt mer om hvordan det er den funker.

Men det er en ting jeg susser på. Lukkeren ser ikke ut til å virke. Må den være film kameraet for at den skal funke eller noe sånt?

Og så er det med objektivet. Jeg har tatt en titt gjennom objektivet (dæven så diger fingern min ble!), og det ser skarpt og klart ut, så optisk er det fint. Men det er som sagt olje på avveie der inne - hvilken effekt har det i praksis? Jeg veit at det ikke er bra, men jeg veit ikke hvor ikke-bra det er heller.

@ Kjetil-H: tusen takk for tilbudet, det er fare for at jeg hopper på det hvis det blir nødvendig :)

Lenke til kommentar

PMnormal:

Ja, huff, men budsjettet strakk nesten til en gang på en av disse Contaxene, så jeg var farlig langt på vei til å starte forhandlinger om å få den sendt ut fra USA mot eiers opprinnelige ønske.. Det slenger en og annen av de rekonstruerte Nikon S-ene fra 2000-tallet på RFF nå og da, og de er en sann fryd for øyet.

C₈H₁₀N₄O₂:

Får du trukket opp lukkeren?

Roterer filmfremtrekkshjulet fritt når du trekker frem?

Får du trykket ned utløseren?

Jeg opererte litt på min første en gang (den endte senere opp som delebil pga en frustrerende reservedelhistorie), og lukkermekanismen er forholdsvis enkel i funksjon, men kompleks nok i sammensetning, så det kan være mange grunner til at den fusker.

Når den funker, er det imidlertid en ukomplisert (om enn noe langsom pga fremtrekkshjul) og solid målsøker som står tilbake for svært få fotografiske verktøy til sitt bruk. Og en klassiker - Robert Capa foretrakk vel disse foran romertall-Leicaene.

post-25194-1229914218_thumb.jpg

Ilford Delta 3200, 35mm 2.8

post-25194-1229914226_thumb.jpg

Fuji Neopan 1600, 85mm 2.0

post-25194-1229914232_thumb.jpg

Kodak Tri-X 400, 50mm 2.0

Lenke til kommentar

Enda mer eksperimentering har blitt gjort, og nå skjønner jeg i alle fall cirka hvordan dette fungerer. Jeg har imidlertid lokalisert et problem med gardinene; jeg trykker på utløseren, hvilket gjør at den utløser seg (no shit!), men selv om første gardin fyker ned som den skal kommer den andre saaaaakte etter - må vente i omtrent 5 sekunder på at den skal komme seg ned.

Regner med at profesjonell reparasjon blir neste steg - hvor kan man få gjort sånt og hvor dyrt er det?

@Kjetil: kule bilder! Har lest litt om Capa og Contax og det er nesten komisk hvor opphetede diskusjoner det blir om hans kamerapreferanser :p Men at han brukte Contaxer er jo i alle fall klart, og det er kult :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Om det er motstand i sporet eller slakke fjærer er ikke godt å bedømme gjennom Ethernet-porten.. :)

Det er endel folk som tar imot Contaxer til såkalt CLA (Clean, Lubricate and Adjust), som er stort sett det eneste endel av disse trenger grunnet flott byggekvalitet (fjærer, smøring, justerbare komponenter og lystettende lister trenger ofte vedlikehold et par ganger hvert århundre). Et godt sted å lete er underavdelingen for Contax på rangefinderforum.com, der det også skulle være totalt uproblematisk å spørre om råd og hjelp. Ser det er en stickytråd om hvor man kan sende slikt inn til CLA der bl.a.

Bildene var mest for å vise at det fortsatt går an å bruke disse til noe tross alderen og mangelen på automatikk, men så ble det morsomt å bla i bildebiblioteket igjen :)

Lenke til kommentar
...men jeg får ikke lada den eller noe sånt.

Ikke overraskende. Karmeraer fra denne tiden er helt mekaniske og trenger ikke lading. Dermed kan de heller ikke gå tomme for strøm. Men brukt ute i kaldt vær var de fortsatt utsatt for at olje/fett ble stiv og lukkermekanismen gikk tregt (eller ikke i det hele tatt).

Også senere når kameraer fikk innebygget lysmåler var det ikke lading selv om kameraet hadde batteri (for å drive lysmåleren). Lukkeren var fortsatt mekanisk og kameraet kunne benyttes uten lysmåling og batteri. Det gjaldt også for kameraer med autofokus, ihvertfall i begynnelsen).

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tolka det som at meningen kunne være å lade det med film på samme måte som man lader andre ting en skyter med, men mulig jeg har feil.

Idag fant jeg jommen et program som lar meg lese exif fra bildene på mobilen, slik at jeg kan bruke den som lysmåler i vanskelig lys ( varierende grader av overskyet ettermiddag/kveld før gatelysene tar over er vill gjetning med god margin).

Lenke til kommentar

Hvis man laster ned bruksanvisningen til Contax II, så ser man det er en relativt omstendig prosedyre å sette inn en film. Å "lade" kamera er en god beskrivelse der.

Og for oss som har levd så lenge at vi kan huske at NRK kun hadde en radio-kanal, så ble det brukt slike begrep som å lade kamera. Oppladbare batterier; det hadde man i bilen, hvis man ikke drev med radio-styrte fly :)

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...