Gå til innhold

Prosjekt: Styre modellbåt via internett. Hvordan overføre bilde?

r2d290

Anbefalte innlegg

hallo.

Har et prosjekt der jeg skal montere en PC i en båt, og styre båten v.h.a mobilt bredbånd. PC-en skal koples på en digital/analog I/O-kretskort, der analoge utganger skal kunne styre gass og sving, og digitalt skal kunne styre lys og diverse annet.

Har valgt å bruke Teleno sitt mobile bredbånd. Er dette et greit valg, eller er f.eks ICE bedre til stabilitet mens enheten beveger seg (i lav hastighet)?

Første problem blir å få overført webkamera så effektivt som mulig over det mobile nettverket. Hvordan dette gjøres, er opp til deg. Har prøvd noe så simpelt som TeamViewer, men det gikk selvsagt altfor tregt. Beste hadde kanskje vært om filmen ble sendt "ut på internett", så jeg kan se filmen fra en nettleser.

Trenger også et program der jeg kan velge hvilke av de fire kameraene jeg vil gjøre stort, samt å kunne se på alle fire kameraene samtidig.

Kom gjerne med andre innspill :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vi snakker miniatyr? Hvor liten da?

Utrolig artig prosjekt! Virker som noe totalt unødvendig, men det er jo også de morsomste. :p

Er det snakk om å kunne styre uten å se båten i det hele tatt, eller skal internettstyringen bare være en slags show off og kameraene en hjelp i trange kroker osv.? Er nemlig litt usikker på hva slags framerate du får på et kamera over trådløst bredbånd. En mulighet er jo å ha 1 bilde hvert eller annenhvert sekund, ikke akkurat lett å styre med vil jeg tro, men hjelper en del til detaljnavigasjon hvis båten er et stykke unna.

Har liten erfaring med denne typen prosjekter, men skal følge med og se om jeg likevel kan være til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Snakk om miniatyr ja. størrelse 1,5 meter i lengde. se vedlegg. så skal være mulig å ha pc-en der, samt et programmerbart kort (type arduino). Meningen er at jeg skal sitte hjemme og styre båten som er ute på vannet.

Jeg ser at det kan være et problem at båndbredden ikke er god nok. Hovedpoenget her er ikke at kvalitet på bildet skal være godt, men at man må kunne navigere. så så mange oppdateringer som mulig er viktig. Kan godt være svart/hvitt for den del...

Takk for innspill :) Håper på fler...

post-79688-1229897848_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ingen gode forslag på hvordan jeg kan få sendt bildene/filmen fra pc-en i båten til en pc som er langt unna, uten at det hakke for mye? Husk: kvalitet er ikke det viktige her. Er bare viktig at man kan klare å se at man ikke krasjer.

Fysisk hvor man er, skal en GPS fortelle

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...