Vaio Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Jeg anbefaler at du oppsøker en psykiater, istedet for psykolog.Evnt. du kan alltid pm forumpsykologen vår: Duttzi Hvis jeg er interessert i å ta i mot PM så kan jeg si det selv, takk. Fastlegen kan skrive ut antidepressiva hvis det er behov for det, ingen grunn til å foretrekke psykiater fremfor psykolog. å.. Duttzifrutty... Ingen takk for promoteringen? Jeg anbefaler at du oppsøker en psykiater, istedet for psykolog. Kan du vennligst forklare meg hvorfor du vil anbefale å oppsøke en psykiater i stedet for psykolog? Blir jo helt feil å kuppe denne tråden. Hva med en egen tråd til dette formålet? En del av den helsetjenesten, dvs gratis/nesten gratis Kompetanse Medisinering (Hvis det trengs) Hva mener du med å kuppe tråden? ----------------------------------------- Du kan alltid begynne med fastlegen, evnt. en hevisning til psykolog/psykiater. Endret 22. desember 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 En del av den helsetjenesten, dvs gratis/nesten gratis Psykologer er jo også en del av den offentlige helsetjenesten. Skjønner ikke hva du mener her.Kompetanse Klart en psykiater har like høy/høyere kompetanse enn en psykolog, men man kan heller ikke sammenligne med en psykolog. Psykologspesialist er mer nærliggende å sammenligne med. Samtaleterapi-messig har psykologspesialisten mye større kompetanse enn psykiateren, mens psykiateren er selvfølgelig overlegen på det medikamentelle. Det er forskjellig kompetanse, ikke nivåmessig, heller i hvilken retning kompetansen ligger.Medisinering (Hvis det trengs) Dette kan fastlege skrive ut, og hvis jeg ikke tar helt feil, så er ikke "vanlige" antidepressiva/angstdepende verdens "vanskeligste" medisin å administrere. (fastleger skriver jo dette ut i hytt og gevær). Konklusjonen er: psykologer er spesialister i samtaleterapi, mens psykiatre er spesialister i medisinering m/ mulighet for samtaleterapi. Evt. medikamenter som trengs kan skrives ut av fastlege. Lenke til kommentar
Op_jeppe Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Besøkte ett legesenter som så lovende ut i dag, det var ett rolig og fredelig område utenfor alt det hektiske i byen, ett fint og trivelig bygg. Jeg hadde lest via gulesider.no at de hadde både psykolog og psykiater der, var veldig nervøs så det tok meg tre ganger å gå inn og ut av bygningen før jeg klarte å gå opp til riktig etasje for å spørre etter time. Så lenge jeg ikke klarte å komme opp var det grusomt, siden jeg gikk rundt området i en stund for å prøve å roe meg ned, men når jeg først gikk fram til disken så var det kjempe lett. Desverre viste det seg at de kun hadde en form for kognitiv terap og gestalt terapii. Har ingen anelse om hva dette dreier seg om, men tror dere at dette egner seg for meg eller trenger jeg noe annet? Lenke til kommentar
ambivalens Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Desverre viste det seg at de kun hadde en form for kognitiv terap og gestalt terapii. Har ingen anelse om hva dette dreier seg om, men tror dere at dette egner seg for meg eller trenger jeg noe annet? Bra jobba - fint at du fant en plass der du tror du kan trives med å besøke. Kognitiv terapi er den aller best dokumenterte behandlingen for depresjon, så det er nok akkurat det du trenger. Gestalt-terapi er jeg mindre kjent med. Den er heller ikke like godt dokumentert, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en dårligere metode. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Desverre viste det seg at de kun hadde en form for kognitiv terap og gestalt terapii. Har ingen anelse om hva dette dreier seg om, men tror dere at dette egner seg for meg eller trenger jeg noe annet? Bra jobba - fint at du fant en plass der du tror du kan trives med å besøke. Kognitiv terapi er den aller best dokumenterte behandlingen for depresjon, så det er nok akkurat det du trenger. Gestalt-terapi er jeg mindre kjent med. Den er heller ikke like godt dokumentert, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en dårligere metode. Kognitiv terapi er god mot angst. Kan du dokumentere: "aller best dokumentert" påstanden din? Konklusjonen er: psykologer er spesialister i samtaleterapi, mens psykiatre er spesialister i medisinering m/ mulighet for samtaleterapi. Evt. medikamenter som trengs kan skrives ut av fastlege. Som ofte føre til feilmedisinering... Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Ikke meninga å kapre tråden..., men hvordan få legen til å skjønne at man virkelig trenger en psykolog/psykiater (eller bli lagt inn for den skyld), ikke bare gå hjem og hvile seg etc? Om legen nekter å tro deg? Jeg tør rett og slett ikke legge ut til legen min i frykt for ikke å bli trodd. Har før antydet diverse ting og opplevd at h*n bare tror jeg kjeder meg, er lat eller slike ting bytt lege Lenke til kommentar
.V. Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Om du går til psykolog og i tillegg trenger medisinering, vil du måtte forklare "alt" til minst 2 personer. En lege vil ikke skrive ut medisiner til deg med mindre du holder han informert om tilstanden din og dere treffes jevnlig. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Psykologen informerer legen om tilstanden til pasienten, fungerer bra etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Når jeg gikk til psykolog så måtte jeg til oppfølgingssamtaler med fastlegen minst en gang annenhver måned, ellers ville han ikke skrive ut medisiner. I seg selv ikke så ille, men "it adds up". På det meste hadde jeg mer eller mindre jevnlig kontakt med 6 personer, fordi de ikke klarte å kommunisere seg imellom. Fastlege og turnuslege på det lokale legesenteret, to psykiatriske sykepleiere i kommunen, psykolog og lege knyttet til psykologen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå