Gjest Guest_jeppe_* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg er 20 år gammel og bor i Oslo. De siste årene har jeg slitt med depresjoner uten å ha søkt etter noen hjelp. Det har vært flere år siden jeg var i den værste perioden der jeg hadde tanker om selvmord, skadet meg selv og låste meg i mitt eget rom og gråt. Selv om jeg har lært å takle bedre disse følelsene med alderen føler jeg bare at jeg går i de samme fotsporene år etter år. Jeg har blitt flinkere til å late som om jeg har det bra, noe som gjør det mye enklere for familien min å ha noe med meg å gjøre. Om vinteren er disse følelsene sterkere en ellers, men de plager meg hele året rundt. Først vokner jeg opp om morgenen, sliten og lite motivert for å stå opp. Hvis jeg ikke har noe viktig som er planlagt bare ligger jeg der og tenker eller sovner igjen. Uansett om jeg har sovet 6 eller 9 timer så er jeg like sliten, uansett om klokken er 09:00 eller 13.00. Hverdagslige ting virker tyngre enn de burde være, lite motiverende og hvis jeg har en avtale liker jeg å drøye ting til siste liten eller over fristen uten å ane hvorfor. jeg har problemer med å sosialisere, jeg blir nervøs og det blir ingen konversasjon. Jeg bryr meg ikke lengre om å få venner, men det som plager meg er at jeg aldri får en kjærste fordi jeg ikke klarer å binde meg til noen Jeg føler meg alene. Dette gjør at min hverdag utenfor det pliktige ender opp i mitt egget rom. Her finner jeg en utvei gjennom å spille diverse spill og se diverse filmer som holder fantasien og inspirasjonen i gang. Dette hjelper meg men det fører ingen vei. Jeg later som om jeg er lykkelig, og det gjør at jeg ikke lengre kan vise følelser som er ekte til andre enn meg selv. Jeg føler at jeg ikke fungerer som jeg skal fordi det er noe som er i veien. Er det noen måte jeg kan havne hos en psykolog uten å måtte gå gjennom fastlegen, gjerne også noe fortere men ikke så forbanna dyrt? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg anbefaler at du oppsøker en psykiater, istedet for psykolog. Evnt. du kan alltid pm forumpsykologen vår: Duttzi Lenke til kommentar
Gjest Guest_jepp_* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 ^^ Mange takk. Hvorfor en psykiater? Er ikke så veldig klok på hva forskjellen er. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Psykiater er leger med psykiatrispesialisering En Pyskiater har mye mer ressurser til å behandler dine problemer enn en psykolog. Lenke til kommentar
Gjest Guest_jeppe_* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Strålende, mange takk. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Men man må vel bli henvist fra fastlegen til en psykiater og? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Men man må vel bli henvist fra fastlegen til en psykiater og? Dessverre.. ja. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Ikke meninga å kapre tråden..., men hvordan få legen til å skjønne at man virkelig trenger en psykolog/psykiater (eller bli lagt inn for den skyld), ikke bare gå hjem og hvile seg etc? Om legen nekter å tro deg? Jeg tør rett og slett ikke legge ut til legen min i frykt for ikke å bli trodd. Har før antydet diverse ting og opplevd at h*n bare tror jeg kjeder meg, er lat eller slike ting Lenke til kommentar
Gjest Guest_jeppe_* Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Men man må vel bli henvist fra fastlegen til en psykiater og? Det kan være litt problematisk, er det ingen mulighet for å ta det privat? Jeg liker heller ikke å måtte greie ut om ting til fastlegen min som han ikke har noe kompetanse til å behandle. Vil ikke det også si at jeg må vente i en lang kø? )= Som sagt har jeg problemer nok med å la andre folk vite hvordan jeg føler meg. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Fastlegen din er en person som du burde lære deg å bli kjent med. Kanskje dere skal ha et livslangt forhold. Uansett så trenger dere ikke si så mye til fastlegen. Et forslag er å si "Jeg følger jeg trenger å snakke med noen, og jeg føler at det er seriøst" så ser du hvor dette går. Man trenger ikke si mye om situasjonen for å forklare at man har det vanskelig. Men når det er sagt så må man snakke om problemet en eller annen gang. Håper virkelig du/dere får den hjelpen dere trenger Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Ikke for å spore av tråden, men jeg har mye mer til overs for psykologer enn psykiatrien. Det eneste psykiatrien gjør er å pumpe deg full av antipsykotiske medisiner, bare behandling men ingen kur. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Ikke for å spore av tråden, men jeg har mye mer til overs for psykologer enn psykiatrien. Det eneste psykiatrien gjør er å pumpe deg full av antipsykotiske medisiner, bare behandling men ingen kur. Og hva mener du det andre alternative er? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Men man må vel bli henvist fra fastlegen til en psykiater og? Det kan være litt problematisk, er det ingen mulighet for å ta det privat? Jeg liker heller ikke å måtte greie ut om ting til fastlegen min som han ikke har noe kompetanse til å behandle. Vil ikke det også si at jeg må vente i en lang kø? )= Som sagt har jeg problemer nok med å la andre folk vite hvordan jeg føler meg. Dessverre, det er slik Helse-Norge fungerer. Du må henvises av en fastlege, uansett om det er til en psykolog eller psykiater. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg anbefaler at du oppsøker en psykiater, istedet for psykolog.Evnt. du kan alltid pm forumpsykologen vår: Duttzi Hvis jeg er interessert i å ta i mot PM så kan jeg si det selv, takk. Fastlegen kan skrive ut antidepressiva hvis det er behov for det, ingen grunn til å foretrekke psykiater fremfor psykolog. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Send meg en PM så gir jeg deg "msn'en" min så tar vi en prat. Lenke til kommentar
ambivalens Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Det finnes mange privatpraktiserende psykologer der du kan få time mer eller mindre på dagen uten henvisning. Dersom du vil ha en psykolog med trygdeavtale (altså, en som ikke koster deg mer en til sammen ca 1800 kr) så er du nødt til å få en henvisning fra legen og deretter stå på venteliste. Det er forskjellig hvor mye privatpraktiserende psykologer tar for timen, men et sted mellom 550 og 800 er å forvente. Selv kjenner jeg ikke til noe register over privatpraktiserende psykologer, men vil tippe at du kan finne en del på gulesider eller lignende. Jeg anbefaler at du oppsøker en psykiater, istedet for psykolog. Kan du vennligst forklare meg hvorfor du vil anbefale å oppsøke en psykiater i stedet for psykolog? Blir jo helt feil å kuppe denne tråden. Hva med en egen tråd til dette formålet? Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_* Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Det med psykolog eller psykiatiker trenger ikke bety all verden, det viktigeste er kjemien mellom behandler og patient, fungerer det ikke,bytt. Ser egentlig ikke att OP absolut trenger en psykiatiker så lenge denne får ett menneske med peil å snakke med,titelen er mindre viktig, hvis det skulle vise seg att det er behov for mer skyts finnes det medikamentell behandling...er ikke det første man burde prøve dog...fastlegen burde gi deg henvisning uansett, hvis det ikke fungerer få deg en annen, i verste fall en privat praksiserende, koster ikke så mye mere egentlig. Hvis ekonomien er en faktor er det høykostnadskort å få slik att man ender opp med å betale omtrent 2 tusen uansett Angående fastlege så må jeg si min doktor er en grepa fyr, ikke for grepa, er skummelt kritisk til tider men det passer meg,har hatt han de siste 5 åren slikt noe, og er mulighet å bytte fastlege hvis det er helt håpløst, usikker på om man har krav på det eller om man kun kan be om det, i de fleste tilfeller funker det ju. -lykke til- Lenke til kommentar
Gjest Guest_jeppe_* Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Takk for all opplysningen. Fastlegen min er en grei kar, men han har tatt feil flere ganger før anngående ting jeg allerede visste hva som var problemet, så jeg synes det er dumt å måtte gå gjennom han for en videre henvisning hver gang det er noe. Psykisk behandling av alle ting virker som noe der hvordan legen og stedet har alt å si, det som jeg oppfatter som viktig er at han/hun er behagelig å prate med og at miljøet er avslappennde slik at jeg kan kunne føle meg sikker nok til å betro noe som er personlig. Jeg har lest en del om at private psykologer kan være mer imøtekommende og riktig innstilt, ett råd som jeg betrakter som god fisk. Jeg bor fortsatt hjemme så lenge jeg studerer og jeg har en jobb, så jeg har råd til å betale en stund framover både for legen og eventuelt medikamenter. Er bare litt hypp på å få ting i gang. Lenke til kommentar
ambivalens Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Kjør på! Ofte er kan det være vanskelig å komme skikkelig igang, men om du føler at den personlige kjemien er helt feil så er det ikke noe i veien med å bytte behandler. Forhåpentligvis blir det heller ikke for dyrt for deg - ofte er 12 uker nok (12 besøk á en time). Det lover bra at du er gira på å komme i gang. Motivasjon til å jobbe for å oppnå resultater er gode prediktorer på suksessfull behandling Endret 22. desember 2008 av ambivalens Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_* Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 ...tydeliggjøre att det var private leger som ikke var så dyre, betaler 250 +/- slikt noe på en privat lege klinikk... Hadde 10 møter med en i fjol, vi lagde den avtalen når jeg begynnte. Hun er kjempe ålreit så jeg kan ringe dit (offentlig greie) i tilfelle,så får jeg time etter hvert,er uansett noe ventetid,var heldig der, ikke allt man vil ta med ev, slekt/familie heller, så perioder i livet kan de fleste saktens trenge noen å snakke med. Og ja, personkjemien er a og ø,og er en grei sak å bytte i tilfelle, her jeg bor er det lengre kø til private enn offentlige, de har sånn senter her med masse psykologer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå