Izor Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Jeg har en renault laguna 94 modell, og som på alle andre gamle biler har den visse feil og mangler. Jeg tenkte at jeg kunne legge ut om problemmene her, og se om det var noen som har enkle tips til løsninger. Det første problemet er at døren på førersiden er blitt dårlig, det vil si at når jeg lukker døren virker det ikke som låsemekanismen som ikke tar skikkelig. Dette medfører at døren ikke blir helt lukket. Finnes det enkle løsninger her? Det andre problemet er at viften min bare blåser på høyeste nivå, stiller jeg til de andre skjer det ingenting. Itillegg virker det som at viften "detter ut" av å til. Ett kakk hjelper den vanligvis i gang igjen. Hva kan være feil her? Leif.. Endret 21. desember 2008 av Izor Lenke til kommentar
otis Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 At døren ikke lukker seg, kan være feil justert hengsel på B-stolpen, slik at den er for nært eller for langt unna. Vet ikke helt. At viften kun fungerer på høyeste hakk, har nok med å gjøre at motstanden bin til viften er defekt. Må byttes, som oftest, kan nok fikses, men ikke av de fleste. At viften stopper, kan være børstene eller ankeret, som motparten heter. Nye børster, eller en skikkelig rens av ankeret vil nok hjelpe deg. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Men døren har jo vært fin tidligere, kan feiljusteringen komme etter hvert eller? Er motstands bin en del som bare må byttes, eller snakker vi her om lodding eller andre festemetoder? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 At viften stopper, kan være børstene eller ankeret, som motparten heter. Nye børster, eller en skikkelig rens av ankeret vil nok hjelpe deg. "Motparten" til børstene er kommutatoren. Lenke til kommentar
otis Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 At viften stopper, kan være børstene eller ankeret, som motparten heter. Nye børster, eller en skikkelig rens av ankeret vil nok hjelpe deg. "Motparten" til børstene er kommutatoren. Okei, beklager, men børstene beveger seg på ankeret. Vet ikke om kommutatoren kalles for ankeret? Lenke til kommentar
otis Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Men døren har jo vært fin tidligere, kan feiljusteringen komme etter hvert eller? Er motstands bin en del som bare må byttes, eller snakker vi her om lodding eller andre festemetoder? Feiljustering kan vel komme etterhvert, om den kanskje har kommet litt utav stilling. Men når jeg tenker meg om, så kan det hende at den armen i døra, som skal "slås" over den der festegreia på B-stolpen, kanskje er dårlig smurt, eller noe annet? Slik at den ikke blir slått ordentlig over, og bare griper halvveis...? Et skudd i mørket, kanskje.. Men delen til viften bytter man som oftest hel. Om du er litt mer erfaren innenfor lodding og elektro, så kan du fikse den selv. Eller kanskje du finner en tråd om dette, en annen plass på det store nettet. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 For å ordne dette antar jeg at jeg må ta ut vifta? Hvor finner jeg da denne motstands bin dingsen? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Motstandene pleier å ligge i nærheten utenfor, på et lite "brett" som festes med en skrue eller klips. Koster ikke mange kronene originalt. Vifta som stopper og går kan være så enkelt som litt dårlig kontakt, men kan også være slitte børster. Avhengig om de kan byttes eller ei på denne, spørs. Prisen for et par børster er så å si ikke noe, mens ei ny vifte fort blir 2-3000kr. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Sånne vifter pleier å gå på f.eks. 5v, 7v, 9v og 12v hvor den siste kommer rett fra batteriet. Så om hakk 1,2 og 3 ikke fungerer men nummer 4. Så er det noe galt med enten bryteren som regulerer(lite sansynlig) eller et relè, eller "motstandsboksen"(mest sansynlig). Lenke til kommentar
Izor Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Motstandsboksen, er det denne motstands binen som de snakker om lenger opp. Eller er det snakk om "sikringsboksen"? Lenke til kommentar
Izor Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Nice, hvilken bok er det der? Renaults workshop and repaire manual? På noen av bildene manglet litt av teksten, hadde du orket å skannet nye bilder? Hvis det var noe viktig der liksom.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) Jeg mener jeg tok med alt som var relevant. Noe spesielt du er ute etter? (uansett, bildet over er en link) Endret 22. desember 2008 av gxi Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 De haynes bøkene finnes omtrent for hver kurrante bilmodell, De koster 200-250kr og står omtrent alt du trenger. Verdt hver eneste krone og er innspart ved den minste fiks man ordner selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Eit innlegg med kopi av opphavsbeskytta materiale er fjerna. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Eit innlegg med kopi av opphavsbeskytta materiale er fjerna. .. men det er lovlig i begrenset grad å kopiere slikt materiale, i motsetning til f.eks musikk og video, for privat bruk, altså ikke-kommersielt bruk om jeg ikke tar veldig feil. § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Da var jeg tilbake, har nemlig fått ett nytt problem med bilen min. Når jeg skal starte opp bilen min så hender det at den tenner(gjør ikke dette på alle forsøk), og når den tenner så "dør" den igjen etter ett par sekunder. Turtallnålen går maks opp til 2k for å så synke igjen å dø. Har noen forslag til hva dette kan være? Har prøvd å skifte tennpluger, siden den ikke tente i helle tatt før. Har også hatt på kondensfjerner, men uten at dette har hjulpet nevneverdig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Startsperra som jukser? Har du du det? Lenke til kommentar
Izor Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Startsperra som jukser? Har du du det? Ja, men det var ikke den. Sjekka det i går. Jeg lurer på om det kan være et drivstoff-relatert problem. Noen som kan fortelle meg sånn ca hvor jeg vil finne drivstoff-filtret på en renault laguna? Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Er det tenningsystem med 2 coiler på den? veit at det er en del problemer med de værtfall Lenke til kommentar
Izor Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Litt grønn på motor:p Så jeg er ikke helt sikker på hva en coil er.. Du må nesten forklare meg hva det er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå