Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har blitt utsatt for mobilstråling i 5 år kontinuerlig, farlig?

Gjest G.16

Anbefalte innlegg

Man hører nå mye til dags om mobilstråling og økende tilfeller med testikkelkreft osv. Jeg fikk mobil når jeg var 11 år, og så vidt jeg husker har jeg alltid hatt en mobil påslått nær meg siden den gang. Er det stor sjangs for at jeg er skadet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man hører nå mye til dags om mobilstråling og økende tilfeller med testikkelkreft osv. Jeg fikk mobil når jeg var 11 år, og så vidt jeg husker har jeg alltid hatt en mobil påslått nær meg siden den gang. Er det stor sjangs for at jeg er skadet?

Sammenheng mellom mobiltelefon og kreft er en myte.

Ingen av de "nyere" forskning har vist noe økt risikor for strålingskader.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så farlig å ha mobilen liggende i bukselomma på standby hvis det er det du tenker på.

De har vel funnet ut at celle-energien er svakere en god stund etter at den er utsatt for mobilstråling når senderen er aktivert i tillegg til at C-rekativt protein som er et slags alarmsignal som produseres i kroppen når cellene "er under angrep" øker.

Stoffer som er i blodbanen vil lettere komme seg igjennom til hjernen i.o.m at blod/hjerne-barrieren fort blir svekket etter bare noen sekunder.

Konklusjonen må vel være at man ikke skal holde en mobiltelefon med senderen aktivt i bruk mot øret. Bruk heller høyttalerfunksjonen eller en fasttelefon.

Lenke til kommentar

Har min egen lille teori om dette:

Folk er ikke like og vil derfor ikke reagere på mobilstråling på samme måte. Noen kan kanksje bli syke av det, mens andre ikke.

Tror ikke mobilen alene vil gjøre noe syke, men kanksje i sammenheng med andre ting.

Har selv jobbet en del år med å henge opp mobilantenner (og div andre antenner). Har jobbet forran de mens de var på lufta og aldri merket noen problemer.

Er også folk som har jobbet lengere enn meg og har fått helt fine barn.

Lenke til kommentar

Om man tror på stråling eller ikke så er det uansett noen ting man kan gjøre for å være mer sikker. Feks ikke gå med mobilen på deg hele tiden. Ikke sov med den rett ved siden av deg. Er du på steder med dårlig dekning vil også mobilen gi ut mer stråling enn vanlig.

Stråling eller ikke så tror jeg alle har godt av å slå av mobilen en gang i blant. Ingenting er bra for deg i alt for store mengder.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg at mobilståling ikke er så altfor heldig. Det er flere folk som har blitt nærmest allergiske mot moblistråling etter lange samtaler i mobilen. Det er også snakk om at mobilstråling kan føre til hjernesvulst, noe som ikke er heldig. En mobiltelefon stråler mest når man utfører telefonsamtaler, og mindre igjen når den kun er påslått. Sansynligheten er også større for at den stråler mer ved at bluetooth er påslått. Det vi vet i dag er at folk som bor i lenger tid under høyspentledninger har utvilket kreft, men det er jo også sansynlig at dette er en annen form for ståling enn den strålingen som en mobiltelefon gir oss. Det er dokkumentert at mobiltelefoner stråler i mer eller mindre grad, men virkningen av stålingene på menneskene og vårt miljø er vel ennå ikke kjent. Det gjenstår å se om noen år, kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...