Gå til innhold

Gaming Pc ca. 15000 Dobbeltsjekk

Anbefalte innlegg

Hei,etter at min kjære gode innbygde mediacenter fra 2005 fikk strømforsyningen til å høres ut som pynten på en Kransekake et par uker siden har jeg fått muligheten til å kjøpe en ny pc.

Visse medlemmer av familien ville det skulle være en Dell. *skjelve*

Så jeg fikk på meg utfordringen av å sette opp noe bedre.

Lurte på om jeg kunne få noen litt smartere enn meg til å sjekke raskt over listen om alt fungerer med hverandre, evnt. forbedringer osv. Takk ^^

(PS: Prisene mine går sånn egentlig ut i fra komplett.no selv om det ikke er det billigste for å holde meg til minst mulige leverandører, men godtar forbedringer på dette og, så klart

PPS: Takk til Nicho for hjelpen med oppsettet ^^)

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe

CPU : Intel Core 2 Quad Q9550

RAM : OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Harddrive: Samsung Spinpoint F1 1 TB

PSU : Thermaltake Toughpower 750W

Kabinett : Antec Nine Hundred sort midtower

GPU : Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

+1 Vifte: Nexus 120mm Real Silent Vifte

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=89571

Bekymringspunkter er varmen 4870'en og muligens Q9550'en lager.

Har muligens tenkt å overklokke, men det blir heller om en 2-3 år, avhengig av ytelse og etterspørsel på ting framover i tid.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en kikk på core i7 (1366). Skal selv kjøpe pc til samme prisklasse og jeg har selv vurdert dette systemet her

jeg ser at skjermkortet i mitt oppsett har litt høyere frekvenser, men tror ikke det har så mye å si. På dette oppsettet er det også 6GB, DDR3 minne, som er noe raskere en det du har satt opp.

Lenke til kommentar
Hva med en kikk på core i7 (1366). Skal selv kjøpe pc til samme prisklasse og jeg har selv vurdert dette systemet her

Dette er en veldig god og framtidsrettet PC.

jeg ser at skjermkortet i mitt oppsett har litt høyere frekvenser, men tror ikke det har så mye å si. På dette oppsettet er det også 6GB, DDR3 minne, som er noe raskere en det du har satt opp.

Hastigheten til RAM'en har nesten ingenting å si så lenge det er raskere enn det man minium trenger til prosessoren. PC6400 skal fint holde til minst 3,5 GHz, så f eks PC8000 holder selv om man skal klokke mye.

Lenke til kommentar

Tror egentlig overgangen til f.eks P6T hovedkortet ville økt kostnadden for mye, prøver å holde det så billig som mulig med maks tak på 15k.. Er klar over at Komplett.no er ikke det billigste alternativet, men da får jeg alt på et sted, og gjør det litt lettere for meg selv (garantimessig) på mitt første bygg.

På den andre siden vet jeg ganske lite så kan jo være langt på jordet. Så klart.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Tror egentlig overgangen til f.eks P6T hovedkortet ville økt kostnadden for mye, prøver å holde det så billig som mulig med maks tak på 15k.. Er klar over at Komplett.no er ikke det billigste alternativet, men da får jeg alt på et sted, og gjør det litt lettere for meg selv (garantimessig) på mitt første bygg.

På den andre siden vet jeg ganske lite så kan jo være langt på jordet. Så klart.

Med tanke på at Q9550 er en ganske dyr prosessor vil ikke prisforskjellen være på mer enn 2000 - 2500 kroner for et X58 oppsett ;) .

Lenke til kommentar

Hehe, er vel ikke så flink på å ordlegge meg :) Ja mente vel ytelse, men var kjekt å få vite det med strømmen og. Jeg antar 95% av bruken på denne PC'en blir til Spill. Tror ikke det er verdt å gå ut med 2000kr mer for bare en liten øknin (selv om skrytefaktoren hadde vært litt gøy og ha).

Men ellers, det er vel ingen åpenbare kompabilitets problemer med oppsettet?

Lenke til kommentar
Hehe, er vel ikke så flink på å ordlegge meg :) Ja mente vel ytelse, men var kjekt å få vite det med strømmen og. Jeg antar 95% av bruken på denne PC'en blir til Spill. Tror ikke det er verdt å gå ut med 2000kr mer for bare en liten øknin (selv om skrytefaktoren hadde vært litt gøy og ha).

Men ellers, det er vel ingen åpenbare kompabilitets problemer med oppsettet?

Et X58 oppsett vil være mye mer fremtidsrettet mtp at du kan skifte prosessor om f eks 2 år ;) . Den har også støtte for både SLI og crossfire med 16x på tror det var 3 porter (P45 greier bare 8x på 2 porter).

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar
Sånn ærlig talt tror jeg at jeg skipper det, kan ikke utnytte og har rett og slett ikke bruk for så mye minne.

Men jeg takker, bukker, neier og hopper for all den gode (og ikke minst raske!) hjelpen!! Er vel beundringsverdig :)

Gå i hvert fall for tipple channel minne som er spesielt designet for X58. Denne var litt interresant må jeg si, ellers så finnes det masse 3 GB kit ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...