Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kasko på bil til 60 tusen?

MrL

Anbefalte innlegg

Hei, ville dere tatt kasko på en bil til 60 tusen?(har nettopp kjøpt min første bil) Det billigste jeg kunne finne var på gjensidige der det kostet ca 8 tusen uten kasko, og 15.500 med kasko med egenandel på 16 tusen. Lønner det seg eller er det bare dumt?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 16000 i egenandel skal du ha rimelig stor skade før det lønner seg å ta det på forsikringa. Jeg ville heller gått for del-kasko og eventuelt lagt av de 8000 du sparer, slik at du har en buffer hvis du får større skader. Har selv del-kasko på en bil med ca 80000,- i listepris og har hatt det de siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Hvis du regner inn bonustap på inntil 60% ved kaskoskade + ansvarskade, så blir ikke akkurat det billig.. Men det er selvsagt en fordel om du kjører på en elg f.eks. Det vil da koste deg 16k, og ingen bonustap.

Det kan forresten være verdt å finne ut hva den "offisielle" listeprisen for bilen er. Den kan være mye lavere enn det du betaler for bilen. Dersom den f.eks er 40k, så ender du opp med 40k - 16k = 24k, ikke medregnet bonustap ved kaskoskade.

Lenke til kommentar
Hvis du regner inn bonustap på inntil 60% ved kaskoskade + ansvarskade, så blir ikke akkurat det billig.

Kva er det som bestemmer kor mykje bonustap ein får?

Villkårene i forsikringsavtalen.

Typisk er 30% ved "bruk av" ansvarsforsikring, og 30% ved "bruk av" kaskoforsikringen. De kan kombineres (du kolliderer med en bil og får skylda, du må dekke skadene både på egen og andres parts bil), og dermed gi 60% tap.

Lenke til kommentar

Hmm jeg ser egentlig ingen sider som anbefaler kasko til biler til denne prisen, og samtidig koster det betydlig mye mer i året, og uannsett om jeg skulle krasje og ha kasko vil det forsatt koste ihvertfall 21 tusen som jeg må punge ut selv, og da i tillegg eventuelle bonus tap. Så tror jeg faktisk kommer til å stå over..

Lenke til kommentar
Naf-medlem gir deg vel halv egenandel, kan være noe å tenke på.

Nei. Gjensidige og NAF har en avtale om at NAF dekker 4000,- av egenandelen. Dermed kan NAF- og Gjensidigekunder enten slippe egenandel eller høyne den slik at årspremien blir lavere. Men man må også huske på at det koster å være NAF-medlem.

Lenke til kommentar

Forsikringselskapet sa det ble så mye fordi "motoren er så stor" Å det er jo en 2.0L 115HK..

Men er det noen andre forsikring jeg kan ta som er litt rimeligere? Var faren min som gjorde dette så jeg har ikke så mye peiling :p

Delkasko, er det forsikring på gjenstander inne i bilen det? CD-Spiller og sånt?

Lenke til kommentar
Gjensidige er de som er rimligst for unge.

Erfaringen min er at det er billigst første året, så etter det er det dyrt.

For meg gikk årspremien i antall kroner hos gjensidige opp etter første året, selv med 10% mer bonus. Har spart flere tusen i året på å bytte. De forsøker å holde kundene sine med tilbakebetalingsopplegget for ungdomstillegg, men prisen jeg har betalt ekstra i forhold til andre selskap har vært høyere enn ungdomstillegget uansett.

Lenke til kommentar
Gjensidige er de som er rimligst for unge.

Gjensidige og Sparebank 1. Sistnevnte ble litt billigere for meg, samt at ungdomstillegget der er større ob blir tilbakebetalt med BSU-rente dersom man ikke bruker forsikringa innen man er fylt 24(?).

Ellers så kan det være verdt å nevne at man får gode rabatter hos Gjensidige gjennom blant annet NITO. :)

Lenke til kommentar
Ellers så kan det være verdt å nevne at man får gode rabatter hos Gjensidige gjennom blant annet NITO. :)

Nåja, så gode rabatter er det ikke. Sparte ca 300-400,- i året på bilforsikringen ved å gå over fra Fordel 2 til NITO avtale.

Da jeg sjekket kunne jeg få 25-30 % rabatt gjennom NITO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...