AnonymGjest Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) Hvis man går Yvein er kravet fagbrev. Tar du påbygning teller såklart alle avsluttende fag fra skolen. Men det er ikke alle skolene som har Y-Veien. Velger du et ingeniøryrke som det kan taes fagbrev i er du mere attraktiv hvis du har det fagbrevet. For bedrifter vil ha ingeniører som har praktisk erfaring. Endret 10. januar 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det hjelper ikke å ha fagbrev om du har dårlige karakterer. UiA tilbyr forøvrig Y-veien på skolen dems i Grimstad. Har hørt at det skal være en fin plass. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis man går Yvein er kravet fagbrev. Tar du påbygning teller såklart alle avsluttende fag fra skolen. Men det er ikke alle skolene som har Y-Veien. Velger du et ingeniøryrke som det kan taes fagbrev i er du mere attraktiv hvis du har det fagbrevet. For bedrifter vil ha ingeniører som har praktisk erfaring. Du kommer ikke automatisk inn om du har fagbrev! På samme måte som generell studiekompetanse + 3mx og 2fy er kravet for å komme inn vanligvis, er fagbrev kravet for å komme inn gjennom y-veien. Det er ikke dermed sagt at du automatisk kommer inn, de har et begrenset antall plasser og hvis det tallet er x og tallet på søkere y, og y>x, så vil bare de x beste søkerne kommer inn, og y-x antall søkere vil ikke komme inn. Poenggrensen vil da være poengsummen til den av de x søkerne som kom inn, som har lavest poengsum. Det jeg ikke er helt sikker på, er hvordan en regner ut poeng her. Jeg vil tro samtlige yrkesfag teller, men har ikke gått yrkesfag selv så er litt usikker. Det jeg vet er at om du går allmenn påbygning etter 2 år yrkesfag (eventuelt også etter fagbrev), så teller BÅDE allmennkarakterene og noen (de fleste) av yrkesfagene dine. Det betyr at yrkesfagene teller både på vanlig vei og y-vei, dermed er ditt innlegg som sier at "[hvorvidt yrkesfag teller eller ikke] kommer helt an på hvilken vei man tar" feil. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvor står det automatisk kommer inn? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Haha. Du velger å ta den første setningen min, sette den ut av kontekst, ignorere de neste 7 linjene og kverulere på det? Du sier at "kravet er fagbrev", og det insinuerer at det er det eneste kravet. Et annet krav er jo gode nok karakterer. Det vi diskuterer i denne tråden, i tilfelle du ikke har lagt merke til det, er hvilke karakterer det er som teller på snittet (som er det som bestemmer om du har "gode nok" karakterer eller ikke. Du påstår at hvorvidt yrkesfagene teller eller ikke varierer alt etter om du søker Y-vei eller vanlig ingeniørlinje. Jeg har enda til gode å se deg begrunne det. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Haha. Du velger å ta den første setningen min, sette den ut av kontekst, ignorere de neste 7 linjene og kverulere på det? Du sier at "kravet er fagbrev", og det insinuerer at det er det eneste kravet. Et annet krav er jo gode nok karakterer. Det vi diskuterer i denne tråden, i tilfelle du ikke har lagt merke til det, er hvilke karakterer det er som teller på snittet (som er det som bestemmer om du har "gode nok" karakterer eller ikke. Du påstår at hvorvidt yrkesfagene teller eller ikke varierer alt etter om du søker Y-vei eller vanlig ingeniørlinje. Jeg har enda til gode å se deg begrunne det. Jeg sier at kravet er fagbrev på på å komme inn på y vei studier ja. Hva er feil med det? For det er jo det som er kravet på samme måte at man må ha spesiell studiekompetanse for å komme inn på lege og ingeniør studier. Jeg har jo på ingen måte skrevet at man garantert kommer inn. Men det er jo faktisk sånn at det som er kravet og det kan heller ikke du protestere på. For de fleste som har fagbrev har jo bestått alt fra videregående noe som er kravet for å få fagbrev på den ordinære måten. Det er jo ingen krav iforhold til karaktersnitt, det kommer jo helt ann på hvor mange som søker og hvor mange poeng man har. De gies tillegspoen for hvor mange fagbrev man har, relevant arbeidserfaring osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Herregud. Dumheten har ingen grenser, jeg gir opp. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Herregud. Dumheten har ingen grenser, jeg gir opp. Ja du gir vel opp nå som du ikke hadde noe bedre å si. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Champ892: Hvordan fant du ut av dette? Jeg har alltid tenkt at det var bare allmenfagene man har på GK og VK1 som telte. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Earthworm-Jim: Har selv gått to år yrkesfag og et år med allmenn påbygning. Yrkesfagkarakterene står nok på vitnemålet. Siden de fleste allmennfagene man har på yrkesfag ikke er avsluttende hvis man tar påbygning, er det de som ikke gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå