Gå til innhold

Skjerm ødelagt etter litt over 2 år. Gjelder Forbrukerkjøpsloven fortsatt?


Løve

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny PC-skjerm på Elkjøp i april 2006, og den har nå sluttet å fungere. Jeg trodde dette var et produkt som var ment å vare lengre enn 2 år, og at jeg da fikk 5 års reklamasjonsrett, men Elkjøp mener at dette ikke er tilfelle. Er det jeg eller Elkjøp som har rett? Det er en skjerm til 2000kr, så man burde da kunne forvente litt av den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en ny PC-skjerm på Elkjøp i april 2006, og den har nå sluttet å fungere. Jeg trodde dette var et produkt som var ment å vare lengre enn 2 år, og at jeg da fikk 5 års reklamasjonsrett, men Elkjøp mener at dette ikke er tilfelle. Er det jeg eller Elkjøp som har rett? Det er en skjerm til 2000kr, så man burde da kunne forvente litt av den.

Denne skjermen har du fem års reklamasjonsrett på. En hvilken som helst PC skjerm må man forvente at varer lenger enn to år ved normalt bruk. Du har retten på din side.

Lenke til kommentar
Akkurat, men hva skal jeg si til folka på Elkjøp da? De sier bare: "Nei, her står det at du bare har 2 års reklamasjonsrett. Beklager." og smiler lurt. Begynner å bli lei den butikken nå.

 

Dersom butikken nekter deg avhjelp og ved å påføre deg ein vesentlig ulempe med varen, så kan du kreve å få ein ny skjerm eller å få pengene tilbake (med renter fra kjøpsdato, viss butikken begynner å trekke fra på kjøpesummen).

 

Dette er uansett ein reklamasjon, så du må i teorien reklamere på produktet. Dette bør du aller helst gjøre skriftlig når butikken nekter deg avhjelp. Skriv ein reklamasjon og forlang at produktet blir tatt inn som reklamasjonssak.

 

Dersom personen(e) du snakker med fortsatt nekter, så forlanger du å få snakke med noen som har peiling på forbrukerkjøpsloven i butikken. For eks butikksjefen eller serviceansvarlig.

 

Viss du nå ikkje får igjennom noe som helst så tar du med deg ein kopi av klagen din, feilbeskrivelsen og kjøpskvitteringen til forbrukerrådet der du fyller ut klageskjema. Der krever du det du vil kreve, merk deg at viss butikken nekter deg gratis reparasjon på reklamasjonsretten så har du din fulle rett til å kreve heving av kjøpet!

 

Viss du er sikker på at varen er behandler korrekt iht bruksanvisning (ikkje utsatt for lynnedslag o.l.) så kan du også kreve at saken blir tatt videre til forbrukertvistutvalget (som har juridisk makt til å fatte vedtak rundt saken din). Forbrukerrådet kan bare være megler og gi anbefalinger til partene, rådet kan ikkje kommandere butikken til å gjøre noe som helst.

 

Håper du vinner fram!

 

God jul og godt nyttår :D

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en ny PC-skjerm på Elkjøp i april 2006, og den har nå sluttet å fungere. Jeg trodde dette var et produkt som var ment å vare lengre enn 2 år, og at jeg da fikk 5 års reklamasjonsrett, men Elkjøp mener at dette ikke er tilfelle. Er det jeg eller Elkjøp som har rett? Det er en skjerm til 2000kr, så man burde da kunne forvente litt av den.

 

 

Det er 5 år reklamasjonsrett på dataskjerm, og dette burde han som betjente deg vite. gå inn igjen og be han dobbeltsjekke, eventuelt be om å få snakke med serviceansvarlig eller driftsleder i butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...