Spoleg Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg har kjøpt Datakjeden Entry Level 8450 og tenker å flytte over en del filer fra min gamle PC. Har der en Western Digital (WD2000BJ) som inneholder all informasjon jeg vil flytte. Denne står som slave i den gamle maskina og inneholder ikke OS. I den nye PC'n brukes selvfølgelig SATA. Mitt spørsmål er derfor; er det mulig å flytte WD-disken direkte over i den nye maskina? Hvis ja; kan noen gi meg en god forklaring på hvordan jeg gjør dette? PS: Forklar gjerne grundig, da jeg ikke er spesielt datakyndig... Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 ja det er fult mulig. men det krever at du har ide kontroller på hovedkortet. eller du kan gå på qxl å kjøpe en ide til usb kontroller. kan sikkert også skaffe via en nettbutikk eller lingnende. måte: åpne kabinettet på maskinen. koble hdd til ledig ide kabel + strøm molex. er ide kabel opptatt med cd-rom eller lingnede kan du koble fra denne å bruke hdd i steden. midlertidig løsning. dukker ikke hdd opp i windows sjekk da at bios finner hdd. Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Et bruktbart hovedkort har helt sikkert både IDE og SATA kontakter. Selv nye X58 (De som går til Intel sine nye i7 cpuer) kort har IDE og floppy (diskettstasjon) kontakter. Det er flere måter du kan få dataen over. ***************************************** 1. Fysisk flytte harddisken til det nye toweret. 2. Kjøp en " "(Hvordan link, ikke produkt anbefaling.), som er satt opp for IDE vell å merke, og legge den oppi den.3. Bruke/låne en skikkelig stor USB penn(eller lignende) og overføre via USB. (Low tech måten. ) 4. Eller sette den gamle og ny pcen i et nettverk og overføre filene via nettet. Personlig ville jeg nok anbefale måte 2, eller la harddisken ligge i det gamle toweret om ikke pcen skal kastes. Dette er fordi hard disker varer ikke evig. Overfører du harddiskene hele tiden med oppgraderinger øker du bare risikoen for å selv oppleve hard disk feil, med mulig tap av data om du ikke har backup. Har du den i en "boks" ligger dataen du overførte der som backup samtidig som den er lett å få tak i fra "hylla". Good Luck. Endret 21. desember 2008 av LOBOS Lenke til kommentar
Spoleg Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 Fikk det til. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå