m-kane Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Retten til å bestemme over oss selv har vi mistet for lenge siden. Angående Toget du nevnte tidligere, finnes det en hel den steder i Norge uten et slikt tilbud. Det røykere ser ut til å ha problemer med å forstå er at deres uvane skader oss andre minst like mye som dere selv. Passiv røyking er i mange tilfeller farligere enn det som røykeren selv suger ned i lungene. Andre "skadelige" påvirkninger (biler etc) har tross alt en viss nyttevirkning. Røyking er bare ekstraskatt på svake mennesker. (Og jeg mener også at KrF bør brenne......) Lenke til kommentar
ilex Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Og hvor har du dette fra? Er klar over at de har en viss innvirkning, men her tror jeg du overdriver litt vel mye.. Jeg snakker av egen, venner og folk jeg har snakket med sin erfaring. Jeg har ALDRI vært dårlig dagen derpå når jeg har vært på røykfrie fester (jeg drikker meg heller aldri idiot). Folk har forskjellig grunner til å røyke.. Kjører du bil? Da anser jeg deg som dum, du vet da skadevirkningene av det, gjør du ikke? ca. 300 dør hvert år og _mange_ blir alvorlig skadet.. Så du sidestiller bil med røyk? Bilen er et transportmiddel og en absolutt nødvendighet i store deler av landet. Hvilken nytte gjør røyken? Nei, jeg har forresten heller ikke bil. Det blir for dumt.. Hvis man ønsker å røyke bør man virkelig kunne gjøre det på steder der det er allment akseptert, slik som på utesteder.. Ikke røykere er klar over at det foregår røyking der og jeg forstår ikke hvorfor i all verden de absolutt skal henge sammen med disse idiot røykerene, må da virkelig kunne gå ann å gå ut eller noe slikt.. Dessuten, hadde det vært et marked for det ville slike ikke røyk steder poppet opp værre enn reklamene på VG sine nettsider.. Røyk for deg selv og med likesinnede. Vi ikke-røykere blir som regel dratt med på røykestedene, da røykerne MÅ røyke, eller så blir det sutring. Jeg har flere venner som røyker, de er fullt klar over hvordan jeg ser ned på de, og mange av de skammer seg. Uansett så lar jeg ikke det gå utover vennskapet, skal jeg plutselig slutte å omgås disse menneskene fordi de har noe jeg synes er en ufyselig vane? I think not. ps. vekk med KrF ds. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Retten til å bestemme over oss selv har vi mistet for lenge siden. Angående Toget du nevnte tidligere, finnes det en hel den steder i Norge uten et slikt tilbud. Det røykere ser ut til å ha problemer med å forstå er at deres uvane skader oss andre minst like mye som dere selv. Passiv røyking er i mange tilfeller farligere enn det som røykeren selv suger ned i lungene. Andre "skadelige" påvirkninger (biler etc) har tross alt en viss nyttevirkning. Røyking er bare ekstraskatt på svake mennesker. (Og jeg mener også at KrF bør brenne......) Men hvorfor skal alle røykerom stenges, der skader vi jo ikke andre eller er det fordi dere har funnet ut at de fleste røykerom har nesten like mange ikke røykere som røykere av den grunn at ikke røykere trkker inn på røykerommet fordi der er det en sosialt mye bedre stemning enn hos ikkerøykerne. Derfor må røykerommene stenges. På min tidligere arbeidsplass ble kantinen delt i to med en vegg på ene siden (den største) var for ikke røykere den andre delen for røykere, etter bare et par mnd var det problemer med sitteplasser i røykeavd fordi de fleste ikkerøykerne trakk inn der fordi det var så mye koseligere der sosialt sett da betydde plutselig ikke røyken noe. Jeg gikk for noen år siden ved narvik tekniske fagskole og da skulle de dele av kantinen der så en liten del skulle bli røykeavdeling , dette ble det imidlertid ikke noe av da ei berte som gikk der hevdet at det ville sive ut røyklukt når noen gikk ut og inn og dette ville medføre at hun måtte slutte på skolen. Imidlertid vist du gikk ut på et utested som heter malmen vem andre enn den samme berta satt der kveld etter kveld i tykk røykos, snakk om dobbeltmoral. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Interessant å se hvordan folk underbygger argumentene sine for og imot røyk. Jeg ser en tendens at ikke-røykere er mye flinkere til å underbygge, mens ja-til-røyk er mer trangsynt og ikke greier å komme med argumenter som har relevanse. (Det gjelder ikke alle her selvfølgelig). Hva kommer det av tro? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Gjør meg ingenting at røyk forbys på utesteder. Hadde ikke gjort meg noe om det ble totalforbud heller, jeg røyker ikke selv. Neida, jeg kan jo skjønne at røykerne hisser seg opp. Men jeg er enig i at å begynne å røyke er totalt idioti, regner ikke med at jeg får noen fornuftige motforestillinger. Et lite forslag: Hvorfor ikke bare totalforby røyk for alle som er født før '85? Det skulle vel forhindre rekruttering av nye røykere, uten at det ville plage de som allerede er 18 og røyker. Hvis noen skulle tro at jeg er en ihuga røykemotstander tar dere feil, jeg driter egentlig i at folk røyker. Men det er utrolig unødvendig... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Interessant å se hvordan folk underbygger argumentene sine for og imot røyk. Jeg ser en tendens at ikke-røykere er mye flinkere til å underbygge, mens ja-til-røyk er mer trangsynt og ikke greier å komme med argumenter som har relevanse. (Det gjelder ikke alle her selvfølgelig). Hva kommer det av tro? Jeg er enig i at røykere skal ta hensyn til andre, men da må ikkerøykerne også ta hensyn. Hva er galt med egne røykerom både på arbeidsplasser og sykehus/insitusjoner,det som nå skjer er at de som må ha seg en røyk blir tvunget til å "lure" seg unna og dermed blir det røykt på mange brannfarlige steder. Og hvorfor kan vi ikke ha utesteder med røykeforbud og utesteder der det er tillatt å røyke. Vi skal jo liksom leve i et demokrati der valgfrihet er satt i høysetet men ikke når det gjelder røyk. Alkohol feks dreper flere pr år, det samme gjør bilene, men er det bare snakk om å få senket fartsgrensen forbi en barnehage/skole er det ramaskrik med en gang. Så lenge tobakk er et lovlig produkt som staten håver inn penger på må det også legges til rette for de som vil nyte dette, i ytterste konsekvens vil det si at alkohol må forbys på utesteder da denne skader ikke bare den som nyter det men også andre, det er en kjent sak at de fleste slåsskamper, knivstikkinger og drap skjer i beruset tilstand. Aner jeg en dobbeltmoral fra vare politiske ledere der de hopper på med masse forbud mot røyk fordi dette er populert og holder kjeft når det gjelder alkohol for ikke å miste stemmer. Hilsen en tidligere røyker som gjerne tar en dram Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 også ta hensyn. Hva er galt med egne røykerom både på arbeidsplasser og sykehus/insitusjoner,det som nå skjer er at de Hva er galt med rusfrie arbeidsplasser? Dobbeltmoral er vel heller at man ikke tillater ett glass øl i arbeidstiden, men å røyke en 20pakk skal liksom være greit bare man gjør det på et dedikert sted? Nei, rusmidler bør brukes kun i fritiden på en måte som ikke plager andre. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 også ta hensyn. Hva er galt med egne røykerom både på arbeidsplasser og sykehus/insitusjoner,det som nå skjer er at de Hva er galt med rusfrie arbeidsplasser? Dobbeltmoral er vel heller at man ikke tillater ett glass øl i arbeidstiden, men å røyke en 20pakk skal liksom være greit bare man gjør det på et dedikert sted? Nei, rusmidler bør brukes kun i fritiden på en måte som ikke plager andre. Hva da med dem som bruker snus eller narkotiske stoffer, er dette da greit fordi det ikke "syns" . Nei tobakk er et legalisert produkt og i lusj pausen har folk fri dermed kan du regne det som fritid, imidlertid synes jeg dette begynner å bli flisespikkeri. Du blir nemmelig ikke ruset av en røyk, de som påstår det prater tull. Men de som går på div narkotiske stoffer blir ruset og utgjør en fare for andre medarbeidere, og når jeg snakket om å ta seg en røyk var det snakk om å ta en røyk i pausen på dertil egnet sted. Å da begynne å snakke om at man ruser seg på arbeidsplassen er et latterlig påstand fra antirøykere som ikke vet hva de snakker om og jeg vil påstå at det høres temmelig fanatisk ut, for det jeg ikke gjør skall ikke andre få lov til heller. Som sagt tidligere lever vi i et fritt land med valgmuligheter og da må enver få lov til å bestemme over sitt liv så lenge dette ikke skadre andre. Skal man begynne med overformynderi over de som bruker ting som skader andre må man forby alkohol, privat bilkjøring(kun bruke bilen til jobb der det kan dokumenteres at ikke andre muligheter finns), flyreiser til luksusformål som feks feriereiser osv osv, hvilket samfunn ville dette bli da. Saksen er den at det er blitt "populert" å hetse de som røyker og dermed henger alle seg på den hetsen istedenfor å legge til rette for at de som røyker kunne gjøre dette på en måte som ikke sjenerer andre. Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Bare lurer på en liten ting... Nå har det vel aldri vært noen som har tvunget utestedene til å tillate røyking, eller ?? Hvorfor er det da så få røykfrie utesteder, kaféer o.l. ? Jaja, synes folk skal slutte og sutre, det gjelder både røykere (som meg) og ikke-røykere. For de som ikke tåler røyk eller synes det er ille at de får røyklukt på klærne sine - Drit i å dra på et sted der det røykes. Og for oss røykere - Vi kan jo bare drite i å dra på utesteder når ikke-røykerne får det som de vil - Grøftefyll er tingen Og til deg som ser ned på vennene dine fordi de røyker - - De er nok glade i deg også! Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Jeg leste første side, resten skumma jeg igjennom men når jeg snakker i akkurat denne diskusjonen så tror jeg at jeg kan snakke for i akkurat denne diskusjonen. Jeg røyker, jobber som dørvakt og bartender på et utested og der jeg jobber så røyker alle ansatte. Er nesten et krav skal man overleve. Men denne loven synes jeg begynner å gå litt uttover hva jeg synes politikerne skal styre. Var jo ikke lenge siden at det var snakk om å forby røyk i eget hjem hvis det var små unger tilstede. Jeg skjønner tankegangen, bevares, er ikke dum selv om jeg røyker, bare avhengig. hehe. men likevel, skal beskytte de små, joda, mene HALLO DA, finnes grenser. Men slik er det men alt føler jeg når noe kommer fra stortinget. Folk dauer på veiene. Ja, det er farlig å kjøre bil, skjønner ikke folk det? ulykker vil alltid skje, og folk som tar selvmord på veiene. Er mange av dem og. Og jeg sitter her i trivelige trøndelag, stjørdal faktisk, men noe jeg vil si er rimelig "ren" luft. Bare lurer på hvor mange her er det som bor og går ut midt i oslo? Er sikkert en god del. Dere syter å klager over røyken, passiv røyking, stakkars dere, men når dere står sidenav en buss midt i eksosutblåsinga da sier dere faen ingenting. Jeg jeg kan love dere, er ikke vidre sunt det som kommer ut der. MASSE eksos er greit men litt røyk på uteplasser er ikke? Tror folk her må sette seg ned å tenke to ganger før de uttaler seg, tror det finnes langt viktigere ting å gjøre enn å hive alle røykerne ut på gaten. Men det er sikkert det billigste. Akkurat slik som veiene våre, hvorfor ikke bygge bedre veier istedet for å drive å sette ned fartsgrensa konstant? Folk gidder snart ikke bry seg. Ble bygd motorvei mellom stjørdal og trondheim for lenge siden. i starten var det 90km/t (veien er bygd for å takle 130km/t) og nå putrer vi til trondheim i 80. Greit nok, jeg bryr meg ikke uansett, den er fortsatt merket 90 for meg. For å¨komme meg tilbake på sporet igjen hvorfor ikke ha noen timer undervisning om røyk på ungdomsskolen på lik linje med alkohol og seksual undervisning?. Røyk er jo et samfunnsproblem, jeg ser det, men man må starte i riktig ende. nå blir det jo ikke noe av billig barnehage og at alle skal få tilbud. Renner ut i kloakken sammen med resten av de virkelig gode forslagene som kommer før valgkampen. lovnader og store ord. Men det blir med det. min mening om dagens politikere, HIV HELE FAENSKAPET PÅ GATA OG FÅ FRISK BLOD INN FOR I HELVETE!! Jah, ler nesten, dere tenker ikke over hvor små og ubetydelige dere egentlig er, bomveien ved trondheim skal stå¨5 år ekstra... vet dere hvorfor? FOR Å BETALE SIN EGEN FJERNING!! skal garantere dere at jeg kan fjerne den på dagen uten å overstige 20000. Men da kommer jo politiet og huker meg fordi jeg gjør noe ulovelig, nei, akkurat det ser jeg på som min RETT faktisk. Sunn gammeldags folkevett og politikere som tenker på fellesskapets beste og ikke bare mæler sin egen kake strax de får sjansen. Bør nevnes så alle her er klar over det, vi jobber å sliter hele livet, min farfar jobba i jernbanen fra han var 17 til han var 67. Nå er han 88 år (fortsatt sterkere enn meg og faktisk og jeg er ikke SÅ svak) og mottar minstepensjon. Yess, og de feite grisene på stortinget jobber i 12 år og har full pensjon, gratis bolig, +++. HVA ER RETT MED DETTE? tenke før man snakker er en god ting. Det er addresert til mange som har lagt innlegg her om røyking. Dette er til ettertanke tl dere alle. hpåer jeg har bidratt med en liten tankevekker. man begynner i det små Lenke til kommentar
ilex Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Og til deg som ser ned på vennene dine fordi de røyker - - De er nok glade i deg også! dette har ingenting med å være "glad" i. det er snakk om å bruke hodet og valg. de er fullt klar over at å begynne å røyke var noe av det dummeste de gjorde. de fleste er faktisk glad for den nye loven, de håper det vil hjelpe de til å slutte. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Hva da med dem som bruker snus eller narkotiske stoffer, er dette da greit fordi det ikke "syns" . Har aldri sagt eller insinuert at det bør være lovlig med noen form for rusmidler på en arbeidsplass, enten de "synes" eller ikke.... Nei tobakk er et legalisert produkt og i lusj pausen har folk fri dermed kan du regne det som fritid, imidlertid synes jeg dette begynner å bli flisespikkeri. Greit nok, tobakk er et lovlig rusmiddel. Det er også alkohol. Tobakk er lov de aller fleste steder men alkohol er ikke lov. Du snakket om dobbeltmoral så jeg trakk frem dette eksemplet. Du blir nemmelig ikke ruset av en røyk, de som påstår det prater tull. Jeg synes du bør lese og lære litt om et snodig lite stoff kalt Nikotin. Har hørt noen rare rykter om at slikt eksisterer i tobakksrøyk?? Det kan umulig stemme dog, for jeg har aldri sett noe nikotin.... snakke om at man ruser seg på arbeidsplassen er et latterlig påstand fra antirøykere som ikke vet hva de snakker om og jeg vil påstå at det høres igjen: Les og lær litt om saker og ting rundt deg. Og etter det jeg har lest i denne tråden er det tydelig å se hvem som ikke vet hva de snakker om av "prorøykere" og "antirøykere". Som sagt tidligere lever vi i et fritt land med valgmuligheter og da må enver få lov til å bestemme over sitt liv så lenge dette ikke skadre andre. Nettopp, med vekt på "Ikke skade andre" Skal man begynne med overformynderi over de som bruker ting som skader andre må man forby alkohol, privat bilkjøring(kun bruke bilen til jobb der det kan dokumenteres at ikke andre muligheter finns), flyreiser til luksusformål som feks feriereiser osv osv, hvilket samfunn ville dette Igjen helt totalt latterlige og feilaktige sammenligninger. Dersom man ofrer et minimum av tankgang på slike argumenter så vil den mest hardbarka røyker skjønne at de ikke holder mål. Var selv imot røykeforbud da dette ble innført i en liten amerikansk utkantprovins ved navn California, men etter noen måneder så jeg faktisk "lyset". De kjørte hard linje fra dag én og det fungerte helt glimrende. Det la på ingen måte noen demper på utelivet. La først faktisk ikke merke til hvor bra det hadde blitt før jeg tok turen ut på byen her på berget igjen og våknet opp neste morgen i en solid sky av røykstank! Jeg har aldri personlig vært plaget av røyk men forandringen var virkelig velkommen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Hva da med dem som bruker snus eller narkotiske stoffer, er dette da greit fordi det ikke "syns" . Har aldri sagt eller insinuert at det bør være lovlig med noen form for rusmidler på en arbeidsplass, enten de "synes" eller ikke.... Nei tobakk er et legalisert produkt og i lusj pausen har folk fri dermed kan du regne det som fritid, imidlertid synes jeg dette begynner å bli flisespikkeri. Greit nok, tobakk er et lovlig rusmiddel. Det er også alkohol. Tobakk er lov de aller fleste steder men alkohol er ikke lov. Du snakket om dobbeltmoral så jeg trakk frem dette eksemplet. Du blir nemmelig ikke ruset av en røyk, de som påstår det prater tull. Jeg synes du bør lese og lære litt om et snodig lite stoff kalt Nikotin. Har hørt noen rare rykter om at slikt eksisterer i tobakksrøyk?? Det kan umulig stemme dog, for jeg har aldri sett noe nikotin.... snakke om at man ruser seg på arbeidsplassen er et latterlig påstand fra antirøykere som ikke vet hva de snakker om og jeg vil påstå at det høres igjen: Les og lær litt om saker og ting rundt deg. Og etter det jeg har lest i denne tråden er det tydelig å se hvem som ikke vet hva de snakker om av "prorøykere" og "antirøykere". Som sagt tidligere lever vi i et fritt land med valgmuligheter og da må enver få lov til å bestemme over sitt liv så lenge dette ikke skadre andre. Nettopp, med vekt på "Ikke skade andre" Skal man begynne med overformynderi over de som bruker ting som skader andre må man forby alkohol, privat bilkjøring(kun bruke bilen til jobb der det kan dokumenteres at ikke andre muligheter finns), flyreiser til luksusformål som feks feriereiser osv osv, hvilket samfunn ville dette Igjen helt totalt latterlige og feilaktige sammenligninger. Dersom man ofrer et minimum av tankgang på slike argumenter så vil den mest hardbarka røyker skjønne at de ikke holder mål. Var selv imot røykeforbud da dette ble innført i en liten amerikansk utkantprovins ved navn California, men etter noen måneder så jeg faktisk "lyset". De kjørte hard linje fra dag én og det fungerte helt glimrende. Det la på ingen måte noen demper på utelivet. La først faktisk ikke merke til hvor bra det hadde blitt før jeg tok turen ut på byen her på berget igjen og våknet opp neste morgen i en solid sky av røykstank! Jeg har aldri personlig vært plaget av røyk men forandringen var virkelig velkommen. For det først så er jeg ikke røyker, for det andre skjønner jeg at du synest det er latterlig og meningsløst å sammenligne /trekke frem bilen, og det er vel av den grunn at den trenger du og da må den ikke røres selv om det er et faktum at den er årsaken til mange ganger så mange dødsfall som røyken og forurenser noe formidabelt, vi snakker om valgfrihet ok da vil jeg ha mulighet til å gå på byen uten å bli sprayet ned med eksos. Men det er jo selvfølgelig latterlig, nei det er ikke det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 For det først så er jeg ikke røyker, for det andre skjønner jeg at du synest det er latterlig og meningsløst å sammenligne /trekke frem bilen, og det er vel av den grunn at den trenger du og da må den ikke røres selv om det er et faktum at den er årsaken til mange ganger så mange dødsfall som røyken og forurenser noe formidabelt, vi snakker om valgfrihet ok da vil jeg ha mulighet til å gå på byen uten å bli sprayet ned med eksos.Men det er jo selvfølgelig latterlig, nei det er ikke det. Ok, fint for deg og de rundt deg om du ikke røyker. Men nei, sammenligning av bil og røyk er og blir helt irrelevant. Kan også opplyse om at denne påstanden har ingenting med min egen bruk av bil å gjøre. I 2000 solgte jeg bilen og har siden brukt kun kollektiv transport. Hadde hatt det mye enklere om jeg hadde hatt bil men siden jeg nå ikke har et absolutt behov for bil så prøver jeg å yte mitt slik at feks. du kan gå ut på byen uten å få min eksos i trynet. Ser helt klart gigantiske ulemper med en stadig økende biltrafikk, men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 dette forslaget er helt tåpelig !!! 8) Hva tror dere skjer hvis 30 folk plutselig finner ut at de skal utforbi og ta seg en røyk? *mye knuffing og mas* = slosskaper så hvis alle skal ut for å røyke blir det bare masse slosskaper og trøbbel med vaktene når folk ikke kommer inn igjen til utestedet Så denne loven har flere sider enn bare at folk som ikke røyker får klær som ikke lukter... (kanskje de får klær med blod ) Se for deg en ikke røyker som står og ler av, og forteller høyt om hvor bra røykeloven er, så kommer en forbanna tulling ut og ser dette. Personen blir forbanna, og bråkety er igang... P.S. jeg er en ikke-røyker Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg er som sagt røyker, men har stor forståelse for de plager røyk kan forårsake for ikke-røykere, men når det blir sagt at røykere er arrogante og 'bare kan slutte' vitner dette om arroganse og/eller uvitenhet den omvendte veien... Det er da ingen nogenlunde oppegående mennesker i Norge i dag som ikke vet at røyking er helseskadelig, og med oppegående inkluderer jeg røykerene selv. At røykerene kunne ha vist mer hensyn på et langt tidligere tidspunkt er selvsagt, og som det er sagt over, egne røykerom/avdelinger for røykere synes jeg er helt ok... Pub'er med røykerom kunne f.eks. ta en tier ekstra for hver øl servert i røykerommet og tiern kunne den som våger å servere putte i egen lomme... Det finnes tross alt andre yrker med en viss risiko også, og deri ligger et risikotilegg til den ansatte, vel og merke i såkalte I-land... Nei, saken er egentlig at uansett hvor flate vi røykere legger oss, og uansett hva vi er villige til å akseptere for å kunne kombinere en pils med en sigarett, har enkelte ganske enkelt bestemt seg for at vi er ut... Foreløpig aksepterer jeg at vi må ut for å røyke, men den dagen det også blir forbudt å røyke i friluft, ja da kommer jeg til å stå på barrikadene for å få slutt på alt som er skadelig og som selv ikke-røykere aksepterer fordi de er avhengige de også, f.eks. biler... Ponenget mitt i forrige melding var imidlertid noe helt annet... Hvor skal det hele ende, og forbud/påbud burde alltid være siste utvei... Det har blitt sagt at Norge er et demokrati uten at jeg gidder å bla tilbake for å finne frem til hvem som kom med den villfarelsen... For ikke å snakke om de som innbiller seg at bare røykerene forsvinner blir verden et bedre sted... Har enda til gode å høre helseminister Høybråten argumentere mot f.eks. nedhugging av regnskoger? Som noen av oss vet er blant annet regnskogene helt essensielle for å skaffe oss den oksygenen vi trenger både for å kunne puste og ev. forurense... Når norske myndigheter går ut mot røyking som de nå gjør er dette dobbeltmoral til tusen... Så en dansk dokumentar som antydet at selv norske myndigheter har lobbyister ute i den store verden for å unngå at bilprodudusenter implementerer alternative dristoff i sine motorer fordi vi er så jævlig avhengig av oljen... Helseminister Høybråten og miljønasjonen Norge er en total vits... Mens f.eks. Sverige subsidierte ettermonterte katalysatorer i biler, la helsenasjonen Norge på en ekstra-avgift.... Miljønasjonen Norge nektet å stille opp for El-bilen Think.... Miljøvennlig gass som alternativt drivstoff finnes på 2 bensinstasjoner i Norge... Våre myndigheter protesterer mot f.eks. Cellafield og utslipp andre steder i verden, og unntar samtidig vår oljeproduksjon fra tallene som sier noe om norske miljøutslipp? Så dere ikke-røykere som velsigner Høybråten for hans tilltak mot skadelig røyk, og som omfanver Norge som internasjonal miljøforkjemper, og ikke minst tror på demokratiet.... Det er forøvrig bare et tidspørsmål før snurpekjeften Svarstad Haugland nå forbyr alle spilleautomater som ikke hun/staten tjener penger på.... Bryr ikke meg da jeg ikke spiller, men samtidig har Norsk Tipping egen sendetid i vår påtvungne "reklamefrie" statskanal (Sponset av ....!) som kun få av oss ønsker å betale for men som alle må ha.... Nåvel, mye på siden i forhold til overskriften, men jeg må gratulere våre myndigheter for måten de jobber på.... Mitt poeng var hvor skal dette ende? Det hører kanskje inn under en annen tråd, f.eks. om politikerforakt og udugelige maktkåte noksakter, eller kanskje under 'Ikke røykere som bare har røykere å irritere seg over'...? Det er mange paradoxer her hjemme... Neste uke er det forbud mot alkoholsalg før 1'ste Mai, er det ikke? Samtidig ser vi sjefen for 'Vinmonopoloet' som jeg fremdeles velger å kalle det stå frem å fremheve den fantastiske omsetningsøkningen i selvbetjente butikker... Hadde Goerge Orwell fremdeles vært i live hadde vi uten tvil vært et foregangsland for hans neste roman... Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 flott for min del. skjønner at ikke alle syntes det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå