Gå til innhold

Bærbar til Journalist

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått spørsmål om jeg kan hjelpe en god venn av meg å finne bærbar pc.

Han er journalist, og bruker da selvfølgelig mye tekstbehandlingsprog. Han tar også en del bilder og bruker 3 forskjellige, tunge bilderedigeringsprog. (Photoshop CS3 og to andre jeg ikke kommer på akkurat nå).

Han kjører mange programmer samtidig- word, outlook, Photoshop, nettleser, osv

Dette vil være en reisemaskin, og det største problemet er å finne en lett maskin med god ytelse og god byggekvalitet.

Jeg tror at enten Lenovo N500 eller Lenovo SL300 er de beste alternativene, men er åpen for alle forslag!

Begge maskinene vil bli oppgradert til 4(3)GB RAM om de blir kjøpt.

Er SL300 vert de ekstra høvdingene kontra N500?

Finnes det bærbare med 13,3" under 10k som har 1440*900

Tusen takk!

Endret av hardcoregamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SL300 er jo ikke i samme klasse som n500

Det er stor størrelseforskjell

Det er en billig konsumentmaskin vs billig bedriftmaskin.

Utover det så hadde jeg alltid gått for en thinkpad så fremt han vil betale for det. Har du noe maks budsjett?

Vet de ikke er i samme klasse, men SL300 er vel den billigste thinkpaden med 13,3" ?

Hele poenget med å gå for SL forran N er i dette tilfellet størrelse.

Skal prøve å holde meg under 10 000 kr.

Endret av hardcoregamer93
Lenke til kommentar
Poenget er at journalist laptoper gjerne får over gjennonmsnittet med juling. Jeg ville i hvert fall aldri kjpt noe annet enn thinkpad til sånt bruk.
Det er en myte at kun thinkpad maskiner tåler juling. HP's elitebook og Dell's latitude er ikke lenger noe dårligere enn thinkpad på dette feltet. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Harikke prøvd de svarte latitudene, men den nest siste latitude modellen er søppel.

HP sine maskiner er helt greie, men jeg tror kanskje du skal prøve å sammenligne dem før du utaler deg. 8 år gammel thinkpad vs hp compaq eller latiude og jeg tviler ikke et halvt sekund på hvem som tåler mest.

Lenke til kommentar
Harikke prøvd de svarte latitudene, men den nest siste latitude modellen er søppel.

HP sine maskiner er helt greie, men jeg tror kanskje du skal prøve å sammenligne dem før du utaler deg. 8 år gammel thinkpad vs hp compaq eller latiude og jeg tviler ikke et halvt sekund på hvem som tåler mest.

Hehe, du kommer med din oppfatning 2 ganger uten ett ord med argumentasjon for denne, hvorfor skal andre følge andre spilleregler? No thanks. Thinkpad er forøvrig ikke på denne lista, mens HP er det: http://en.wikipedia.org/wiki/MIL-STD-810. De siste inkarnasjonene av Thinkpad produsert av kineserne har faktisk fått kritikk i mange tester for dårlig tastatur, noe som har vært en av spesialitetene til Thinkpad tidligere (IBM).
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke jeg, jeg har en thinkpad 200, 5 thinkpad t20, 3 t22, en t30, en t42, en a31, og en r61, og tastaturet føles likt på alle sammen.

Uten argumentasjon, jeg har prøvd alle latitude serier fra 2002-2007, dvs alle siden 2002 unntatt de svarte.

Jeg har prøvd et utall hp compaq maskiner. Og jeg HAR nevnte thinkpader. Jeg tror kanskje jeg er berettiget til å utale meg om kvaliteten.

Den ene t20-en datt ned fra stolen og ned trappa, klarte seg helt fint den. DEn ble også transportert daglig frem og tilbake til skole i 5 år, slengt rundt, mistet, herjet med, slått på, tråkket på. Den fungerer helt fint. En av t20 maskinene har detti ned 2 meter og ned på betong, så hovedkortet knakk, så den er død. Dog funker skjermen fint, og det er minimalt med ytre skader.

Kan nevne at jeg har sendt over 20 latituder til service fordi de har vært dårlige, rett og slett søppel kvalitet, følelsen på nyeste latitudene er ikke mye bedre.

HP compaqene er faktisk de nest beste, men har likevel sett mange sånne som har gått i stykker ved vanlig bruk.

Du kan jo også godt helle et glass med vann i hpen eller latituden og se hva de sier.

EDIT:

Kan også nevne at jeg har lite erfaring fra Fujitsu Siemens, men inntrykket er meeeeget dårlig. Samme med packard bell.

LG lager middels maskiner, og acer er masse problemer.

Eneste maskinene jeg kunne tenke meg er HP eller Asus V-serie, eller da thinkpad.

EDIT2:

Den lista di består av maskiner som ligger på rundt 20-40 000. Get real.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...