Gå til innhold

1922, en dato av betydning?

J@cob

Anbefalte innlegg

I 1922 skjedde følgende: Arthur Griffith blir valgt til president av Den irske fristaten. Insulin blir brukt mot diabetes for første gang. Pave Benedikt XV dør. Achille Ratti blir pave under navnet Pius XI. Egypt blir selvstendig stat ettersom Storbritannia avstår sitt protektorat over landet. Fuad I blir konge i Egypt. I India blir Mahatma Gandhi dømt til seks års fengsel for sivil ulydighet. (Han soner bare to av årene). Josef Stalin overtar etter Lenin som Sovjetunionens leder. Walther Rathenau, tysk politiker av jødisk avstamning, blir myrdet av høyreekstremister. Den irske borgerkrig bryter ut. Offisiell varmerekord: 58.0 ºC i Al'Aziziyah i Libya. Benito Mussolini blir yngste statsminister gjennom tidene i Italia etter at Fascistene hadde gjennomført "marsjen mot Roma". Den irske fristaten blir opprettet som følge av at den anglo-irske traktat hadde blitt undertegnet nøyaktig et år tidligere. Omtrent femti tusen svartskjorter gjennomfører den fascistiske revolusjon i Italia gjennom det som blir kalt «marsjen mot Roma». Mussolini erklærer revolusjonen for gjennomført. Howard Carter og Lord Carnarvon finner graven av Tut-ankh-Amon i Kongenes dal. BBC (British Broadcasting Company) stiftes, fra 1927 statseid som British Broadcasting Corporation. Sovjetunionen blir dannet ved at Russland, Ukraina, Hviterussland og Transkaukasia går sammen i Unionen av sovjetiske sosialistrepublikker.

Alt dette ga nok menneskene i Kaupanger en lang faen i. Alt de hadde å si var: "Nisjantjueto va ait bra aor", samt: "Dessa 'Heibergadn', ha faot seg ain ny fjøs, me ein jeeevlig vimpel pao".

Delvis dedikert til Kim. Av en eller annen impulsiv grunn.

post-76720-1229808927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
helt klart din ukalibrerte skjerm.

det har helt klart tekstur og jeg kan se sveising og alt på min skjerm

Serr? Eneste jeg ser er noen hvite rustflekker. Hmm. Jeg sitter på en kukete monitor der nederste del flimrer, og høyre del er grønn pga. en en høytaler som kysser på intimgrensen.

Må innrømme at jeg liker historien bak bildet mer enn bildet selv. Det skjedde så mye rart, så mye fett, men hvem faen bryr seg? Heiberg fikk en ny låve.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...