MedStud Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg lurer på hva raid egentlig er. Hva er forskjellen på raid 0 og raid 1? Hvis jeg har 2 hd'er som er i raid, 80 og 120 gb, vil begge da være 80 gb? Hvis den ene hd'en har 2mb cache, og den andre 8mb cache, vil det skje noe med disse? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 raid gir deg maks 33% ytelse under perfekte forhold, da tenker jeg raid 0 (striping), hvis du bruker raid 1 (mirroring) da synker ytelsen men hvs den ene hd dør så har du fortsatt dataen på den andre disken en regel du kan bruke er at det du får igjen med raid er dårligste egenskap til begge disker*2 så i dette tilfellet 80*2gb du kan partisjonere med 2mb cache. RAid er ikke verdt det med to disker som dette, det er derfor to like disker er anbefalt Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Jeg lurer på hva raid egentlig er. Hva er forskjellen på raid 0 og raid 1? Hvis jeg har 2 hd'er som er i raid, 80 og 120 gb, vil begge da være 80 gb? Hvis den ene hd'en har 2mb cache, og den andre 8mb cache, vil det skje noe med disse? Raid 0 er striping dvs at data skrives til eller leses fra 2 disker samtidig. Raid 0 i seg selv er selvfølgelig kjapt men lite sikkert(det har egentlig ingen feilmargin), derfor settes det opp med Raid 1(speiling) i tillegg for å få redundans. Hvis du har 2 disker av forskjellig størrelse og eller hastighet så vil begge anta kapasiteten/karakteristikken til den dårligste. Er litt usikker med tanke på cachen. Er det noen som vet? Det anbefales ikke å bruke disker med veldig ulik spec. til striping/speiling. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 RAID 0: http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/l...leLevel0-c.html RAID 1: http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/l...leLevel1-c.html Generelt om RAID: http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/l...vels/single.htm Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg lurer på hva raid egentlig er. Hva er forskjellen på raid 0 og raid 1? Hvis jeg har 2 hd'er som er i raid, 80 og 120 gb, vil begge da være 80 gb? Hvis den ene hd'en har 2mb cache, og den andre 8mb cache, vil det skje noe med disse? Raid 0 er striping dvs at data skrives til eller leses fra 2 disker samtidig. Raid 0 i seg selv er selvfølgelig kjapt men lite sikkert(det har egentlig ingen feilmargin), derfor settes det opp med Raid 1(speiling) i tillegg for å få redundans. Hvis du har 2 disker av forskjellig størrelse og eller hastighet så vil begge anta kapasiteten/karakteristikken til den dårligste. Er litt usikker med tanke på cachen. Er det noen som vet? Det anbefales ikke å bruke disker med veldig ulik spec. til striping/speiling. Vil det si raid 0/1 eller omvendt. Må man ikke ha flere harddisker for det da?? Eller er 2 nok. Blir det noe raskere da da??Blir det ikke det samme som bare raid 1?? Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Finnes det noen Hovedkort som støtter RAID 5? Raid 5 = 3 disker eller fler (selvsagt mister vi 1/3 totalt av Harddisk plass, for å få gjennomrettet systemet, gjør inget) Lenke til kommentar
jorank Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 for å få noen annen raid enn 0,1,0+1, er du nødt til å ha raidkort...jeg tror du skal lete ganske lenge for å finne noen som støtter ide. raid 3,5 osv er mest for serverbruk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Raid 5 brukes ikke på systemdisker. Det "vanlige" er å sette opp 0+1 på systemdiskene, og evt. raid5 på datadisker. Raid5 forutsetter at man da har en raidkontroller som kjører raid5 og minst 3disker. Raid 5 er mye tregere enn 0+1 pga av at det må leses og skrives paritetsinfo til og fra diskene for hver eneste skriveoppgave som foretas. Raid 5 er altså fint å bruke til applikasjoner som har lite skriv og mye les. Hvis man ikke har spesielle behov så kan man glemme Raid5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå