sdf123 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg skulle bytte ut den ene disken min i dag med en større en og etter at jeg gjorde det vil ikke maskinen boote inn i windows. Alle diskene er s-ata: c:250GB d:dvd-rom e:500GB - byttet denne til 750GB f:500GB g:2x250GB(den er satt opp som mirror mot den andre i windows(for backup)) Kan den hende at boot informasjon lå på e:500GB ? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Sett disken med OS som primary boot device. Det er ingen som kan fortelle deg hvor du har lagt filene/OS, men det vanlige er C Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Hehe, ble kanskje litt rart formulert det. C:250GB Her ligger OS. Og denne disken sitter fortsatt i. Når jeg bootet etter å ha byttet E: disken, så fikk jeg opp informasjon om at jeg måtte sette inn noe med "bootable media". Jeg gikk så inn i Bios hvor man kan sette hvilken hard drives som skal bootes først, når jeg da satte den C:250GB disken så kommer det ikke opp at jeg må sette inn noe med "bootable media", kun en liten underscore (_) kommer opp og ingenting skjer. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Har egentlig ikke et konkret svar til deg, men prøv å koble vekk alle andre disker bortsett fra den med OS, boot opp, slå av maskinen, monter de andre diskene og se om det fungerer. Sjekk kabelene til disken, prøv andre. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 E: hadde tydligvis boot-infoen. Selv om C: er OS-disk inneholder din gamle e: info om hvordan maskinen skal bootes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Sett inn den gamle disken så du får kjørt Windows, og legg ut et bilde fra Diskbehandling. Da kan vi se om noe kan gjøres. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Nå er jeg tilbake etter ferie og vil prøve å få den opp å gå igjen. Jeg har nå prøvd å tatt ut alle utenom system disken, men får opp: Reboot and select proper Boot Service. Tips? Jeg har ikke tilgang til den gamle 500GB disken hvor sannsynlig all boot-infoen lå. Men jeg har sjekket system disken og all informasjon ligger der, altså windowsmappa og alt annet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det høres ut som du har System og Boot på separate disker. System er den som booter fra BIOS. Boot er den med Windows mappa. Og da har du fjernet System disken. Du trenger en Primær partisjon som System. Den må gjøres Aktiv. Så kan du prøve FIXBOOT fra Recovery Console, eller Startup Repair hvis du har Vista. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hadde satt pris på litt guiding her. Kan jeg gjøre boot disken som jeg har nå også til system disk nå, slik at jeg får det opp å gå igjen? Jeg kjører win2k3. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Først må man vite hvilken type Partisjon det er. Hvis det er Utvidet / Dynamisk er det svært vanskelig, du trenger en Primær partisjon. Hva har du å hjelpe deg med? Kan du sette diskene i en annen PC og sjekke i Diskbehandling? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Har nå koblet den til pcn via s-ata-usb adapter, den ser slik ut nå i diskbehandling: Litt mer info her: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) OK, den er Primær. Høyreklikk på den i Diskbehandling og gjør den Aktiv. Hvis menyeen er grå er den allerede Aktiv. Så kan du kjøre FIXBOOT fra Recovery Console. http://support.microsoft.com/kb/229716 Dette må du gjøre i den PCen der den skal være, og da med kun denne disken tilkoblet. Er dog ikke helt sikker på om dette er nok, har aldri gjort det selv. Endret 4. januar 2009 av hårek Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Etter at jeg satt den i aktiv, kom det opp: NTLDR is missing. Da er jeg vel et skritt nærmere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja, da er mye på plass. Da er MBR i orden, og bootsektor er grei. Nå trenger du NTLDR og Ntdetect.com. http://support.microsoft.com/kb/318728 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Nei, nå prøver jeg et par ting til eller så formaterer jeg og legger inn ubuntu server.. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Alt funker nå som jeg formaterte system disken. Men hvordan kan jeg finne ut om feks boot og system ikke er på samme disk? Og en annen ting jeg merket, var at når jeg satt inn den ene disken på 500GB, så kom det opp i diskmanager at jeg mangler de 2x250GB diskene, ligegr det noe informasjon på den 500GB disken om de 250GB diskene da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Du ser i Diskbehandling at en partisjon er System. Hvis du ser at en annen partisjon er Boot, så er de separate. Hvis ikke, så er System også Boot. Når man installerer så er det lurt å koble vekk andre disker hvis man ikke er sikker på at det ikke vil skje. Er de diskene du mangler Dynamiske? Ikke lett å uttale seg uten å se hva du har i Diskbehandling. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hei igjen, Sånn ser det ut i diskbehandling: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Du har altså Dynamiske disker. I den grafiske delen av Diskbehandling kan du høyreklikke og se om diskene kan importeres. Ser ut som C er både System og Boot. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Ja, jeg installerte windows kun med dene disken i, så alt burde ligge på den nå. Hadde ikke mulighet til å forandre noe på E: eller G:. Hva er bakdelen med å ha dem som dynamiske iforhold Basic? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå