Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke at jeg byttet hdd.

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bytte ut den ene disken min i dag med en større en og etter at jeg gjorde det vil ikke maskinen boote inn i windows.

Alle diskene er s-ata:

c:250GB

d:dvd-rom

e:500GB - byttet denne til 750GB

f:500GB

g:2x250GB(den er satt opp som mirror mot den andre i windows(for backup))

Kan den hende at boot informasjon lå på e:500GB ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ble kanskje litt rart formulert det.

C:250GB Her ligger OS. Og denne disken sitter fortsatt i.

Når jeg bootet etter å ha byttet E: disken, så fikk jeg opp informasjon om at jeg måtte sette inn noe med "bootable media".

Jeg gikk så inn i Bios hvor man kan sette hvilken hard drives som skal bootes først, når jeg da satte den C:250GB disken så kommer det ikke opp at jeg må sette inn noe med "bootable media", kun en liten underscore (_) kommer opp og ingenting skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er jeg tilbake etter ferie og vil prøve å få den opp å gå igjen.

Jeg har nå prøvd å tatt ut alle utenom system disken, men får opp:

Reboot and select proper Boot Service.

Tips?

Jeg har ikke tilgang til den gamle 500GB disken hvor sannsynlig all boot-infoen lå. Men jeg har sjekket system disken og all informasjon ligger der, altså windowsmappa og alt annet.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har System og Boot på separate disker.

System er den som booter fra BIOS. Boot er den med Windows mappa.

Og da har du fjernet System disken.

Du trenger en Primær partisjon som System. Den må gjøres Aktiv. Så kan du prøve FIXBOOT fra Recovery Console, eller Startup Repair hvis du har Vista.

Lenke til kommentar

OK, den er Primær.

Høyreklikk på den i Diskbehandling og gjør den Aktiv. Hvis menyeen er grå er den allerede Aktiv.

Så kan du kjøre FIXBOOT fra Recovery Console. http://support.microsoft.com/kb/229716

Dette må du gjøre i den PCen der den skal være, og da med kun denne disken tilkoblet.

Er dog ikke helt sikker på om dette er nok, har aldri gjort det selv.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Alt funker nå som jeg formaterte system disken.

Men hvordan kan jeg finne ut om feks boot og system ikke er på samme disk? Og en annen ting jeg merket, var at når jeg satt inn den ene disken på 500GB, så kom det opp i diskmanager at jeg mangler de 2x250GB diskene, ligegr det noe informasjon på den 500GB disken om de 250GB diskene da?

Lenke til kommentar

Du ser i Diskbehandling at en partisjon er System. Hvis du ser at en annen partisjon er Boot, så er de separate. Hvis ikke, så er System også Boot.

Når man installerer så er det lurt å koble vekk andre disker hvis man ikke er sikker på at det ikke vil skje.

Er de diskene du mangler Dynamiske? Ikke lett å uttale seg uten å se hva du har i Diskbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...