gwh Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Skal bytte/oppgradere fra en Linksys 54g til en Dlink 655 grunnet gigabit mulighetene i det kablede nettverket som omfatter idag en NAS(qnap109) en Squeezebox v3 og snart en PS3. Linksys'en har ip-adresse 192.168.1.1 mens Dlink vil ha 192.168.0.1 Grunnen til at jeg spør er at qnap'en og SB3 har faste ip-adresser i dag. Henholdsvis ...1.109 og ...1.108 Vil da Dlinken oppdage disse på disse ipadressene, eller må jeg endre de på noen vis? Lenke til kommentar
rmacvest Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 du må nok dessverre inn å sette opp dette manuelt. hvis du ikke skal bruke brannmuren i routern, så anbefaller jeg deg å bytte ip adresse på routern. kanskje gjøre det uann sett. for da jobber du med samme ipadressene som før. får du noe problemer med routern, så dra til d-links hjemmeside å få ny firmware. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Er ikke noe problem å endre D-Linken til 192.168.1.1 og la den dele ut adresser i samme rangen. Anbefaler samtidig at du ikke setter fast IP på maskinene, men lar D-Linken ta seg seg av det også via MAC adressene. Mye lettere å håndtere etter min mening Lenke til kommentar
rmacvest Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) du må nok dessverre inn å sette opp dette manuelt. hvis du ikke skal bruke brannmuren i routern, så anbefaller jeg deg å bytte ip adresse på routern. kanskje gjøre det uann sett. for da jobber du med samme ipadressene som før. får du noe problemer med routern, så dra til d-links hjemmeside å få ny firmware. sjekket ikke alt du skrev. sorry Endret 20. desember 2008 av rmacvest Lenke til kommentar
gwh Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Ok, takker for svar. Skal nå gjøre noe så lite mandig som å lese litt maual før installeringen Har alltid ofretrukket faste ip-adresser innad i nettverket for å unngå krøll med hva som har hvilke ipadresser og for å unngå "kollisjoner" Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Er jo i utgangspunktet bare nødvendig med fast IP for maskiner som har spesielle oppgaver. For alle andre er det en fordel om de får IP'er tildelt automatisk. La D-Link'en håndtere dette. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Har du satt de statisk i hver enkelt server/PC så holder det å endre oppsettet i D-link til 192.168.1.x på LAN for at de skal bli oppdaget automatisk. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 endret bare ip adressen i oppsettet, og det satt som et skudd. Nå mangler det bare å sette op ps3 på julaften.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå