Gå til innhold

hjelp med partisjonering..

1915

Anbefalte innlegg

er en stund siden jeg hadde linux ja. halvt år maybe ja.

har installert xp på en partisjon på 130 gb. og er komment til partisjonerings delen. husker ikke helt hvordan man gjorde det. satte av 30 gb til linux.

det er linux mint 6 felicia det er snakk om. partisjoneringen er samme metode som ubuntu siden mint er bygget på ubuntu. så hvor mange gb til swap ? har 3 gb ram, men jeg regner med det er nokk med 1,5 gb til swap ? og skal jeg lage swap disk eller operativ system partisjon først ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/ (root) er det alle programmer og selvet OS'et ligger (kan sammenlignes litt med c:\windows + c:\program files i windows)

/home er det alle dokumentene og innstillingene dine ligger (lignende c:\users eller noe i vista)

swap er en hjelpende hånd til minnet ditt hvis det fylles...

Se på hva jeg skrev over, det er hva jeg anbefaler...

Lenke til kommentar

SATAN!

skjønner ikke en drit nå.

før hadde jeg en partisjon på 3 gb som het /home og en som het bare / som linux var installert på. og den var sånn 50 gig. og da hadde jeg good plass. hvorfor er det annerledes.

tell me hvordan det skal være da. gidder ikke plages.

EDIT:

..... nå da... ? ;o

http://bildr.no/view/308109

Endret av Danielsm
Lenke til kommentar

Nei, swap og /home er ikke det samme.

Swap er det som kalles sidevekslingsfil, eller noe sånt, i windows. Om du bruker mye minne, så vil OS-et bruke swap-partisjonen som ram, enkelt forklart.

/home er en partisjon for hjemmekataloger i linux. Du trenger ikke denne, men den er veldig fin å ha. Selve OS-et og programmene dine ligger på root-partisjonen, mens personlige filer ligger på /home. Dette gjør at du kan reinstallere systemet uten å miste filer.

Om du ikke har en egen /home-partisjon vil du ha en katalog på root-partsisjonen som heter /home der hjemmekatalogen din vil ligge. Denne vil da bli slettet om du installerer på nytt.

Selv har jeg:

/: 15GB

/home: 25GB

swap: 2GB

Edit: Ser at mange har svart mens jeg skrev svaret mitt

Endret av Strange_quark
Lenke til kommentar
Nei, swap og /home er ikke det samme.

Swap er det som kalles sidevekslingsfil, eller noe sånt, i windows. Om du bruker mye minne, så vil OS-et bruke swap-partisjonen som ram, enkelt forklart.

/home er en partisjon for hjemmekataloger i linux. Du trenger ikke denne, men den er veldig fin å ha. Selve OS-et og programmene dine ligger på root-partisjonen, mens personlige filer ligger på /home. Dette gjør at du kan reinstallere systemet uten å miste filer.

Om du ikke har en egen /home-partisjon vil du ha en katalog på root-partsisjonen som heter /home der hjemmekatalogen din vil ligge. Denne vil da bli slettet om du installerer på nytt.

Selv har jeg:

/: 15GB

/home: 25GB

swap: 2GB

hva skal være ext2 og hva skal være ext3 ?

Endret av Danielsm
Lenke til kommentar

Ahh... dette er fordi du ikke har brukt "safe remove" når du plugget den ut av windows...

Så det letteste er da bare å gjøre det, du kan også montere den ved bruk av -force.

Edit: Men nå står det jo eksakt hva du må gjøre i den feilmeldinga da

F.eks. skriv:

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/Daniel -o force

i terminalen. (Mulig du må opprette den mappa først.)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...