Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåking på jobb

Two-headed boy

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en bensinstasjon der det er installert en 6-7 overvåkingskameraer innendørs, som fanger opp stort sett hele butikken. Da dette er for egen sikkerhet har jeg ingen problemer med dette.

I dag sa derimot sjefen til meg at jeg ikke alltid jobbet effektivt nok. Da jeg alltid er alene på jobb, spurte jeg vilket grunnlag hun hadde for å påstå dette. Da sa hun at hun flere ganger hadde studert opptak av meg fra kvelder jeg har jobbet, der hun hadde sett at jeg av og til stod i ro, noe jeg for øvrig er sterkt uenig i.

Poenget er: kan sjefen bruke overvåkingen på denne måten? Jeg har lest meg frem til at det ikke er lov, men er det noe jeg kan gjøre med det? I tillegg til å ta det opp med sjefen selvsagt.

Jeg finner meg uansett ikke i det, og skal levere oppsigelse snarest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er meget strenge regler for hva overvåkningskameraer skal brukes til, og de skal ikke brukes til å holde øye med de ansatte for å se om de arbeider "effektivt".

Kontakt arbeidstilsynet og forklar situasjonen så tar nok de kontakt med sjefen din.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

For øvrig er det da naturlig at en ikke alltid er effektiv på jobb. Det er ikke alltid det er ting å gjøre, og det er faktisk lov til å ha en dårlig dag på jobb. Det at du "av og til står i ro" burde virkelig ikke være noe problem.

Men nei, det hun gjør er ulovlig. Ta kontakt med datatilsynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...