Gå til innhold

eksport av bilder fra lightroom, hvilken kvalitet er "riktig"?

Anbefalte innlegg

hei

naar jeg eksporterer raw filer fra lightroom, til jpg filer, saa kan man velge kvaliteten paa bilde, men man kan ogsaa velge pixler per inch eller pixler per cm!? Hva er forskjellen paa dette og hva burde jeg velge? En inch er jo 2,5 cm, hvis jeg husker korrekt!?

Haaper ikke dette er noe viktig, siden alle mine bilder sa langt har blitt eksponert med pixler per inch. Jeg gjorde en sammenligning og kunne ikke se noe forskjell, men det betyr ikke at det ikke er en forskjell!?

Jeg kan ogsaa velge resoultion, men den staar alltid paa 240, men hva betyr dette?

Jeg har egentlig ikke tenkt paa disse funksjonene saa veldig naar jeg har ekspotert bildene mine, saa haaper ikke jeg har dritti meg ut naar jeg har eksponert alle mine raw filer :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som egentlig betyr noe er antall piklser horisontalt og vertikalt, samt hvor kraftig komprimering du velger. Så lenge du ikke haker av checkboxen for Image resizing vil bildene beholde sin opprinnelige oppløsning.

Oppløsningen i Pixel per inch eller pixel pr cm sier noe om lineær oppløsning ved utskrift - hvis du ikke overstyrer det når du skriver ut.

Og eksport påvirker jo ikke RAW-filene dine.

Lenke til kommentar

takk, skal lese den senere, men hva vill vaere best for a4 utskrift, cm eller inch?

tingen er at jeg har mista en del av mine orginale raw filer, og de filene ble ekspotert i pixlers pr inch? Er det dette noe "krise" hvis jeg skal printe disse bildene senere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...