kpolberg Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Tror ikke jeg har så lyst til å erfare CPU forbruket ved ett komplisert RAID 60 oppsett. Men hvorfor i alle dager skulle man kjøre RAID60 på 8 disker? Det er jo helt på trynet å la 4 disker gå til paritet. Mener nå ihverfall jeg i en hjemmebruker situasjon. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Men jeg lurer fortsatt på hvilken hdd jeg skal gå for til RAID-et mitt. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Jeg hadde nok gått for 1.5TBen til Seagate, har hørt andre har hatt problemer med den, men innstallerte nettopp 16stk av den på jobben på en Areca kontroller, hadde ingen problemer der. Men hvis du skal kjøre safe, så er det bare å ta en hvilken som helst 1TB disk. WD sine er greie på den måten at man kan edre TLER verdien, slik at disken ikke faller ut av RAIDet om den skulle støte på en bad block. Endret 21. desember 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Da går vi for den. Hvodan er det man legger til disker i et eksisterende sw raid egentlig? (vil bare ha alt på plass før jeg handler). Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Rimelig enkelt egentlig. hvis du skal utvide raidet gjør du bare. mdadm --add /dev/md0 /dev/sdX hvor X er den ekstra disken du skal legge til mdadm --grow /dev/md0 --raid-disks=X X er det nye totale antallet disker i raidet Husk også å oppdatere /etc/mdadm.conf med det nye antallet disker.Hvis ikke vil det nekte å starte ved neste reboot. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 (endret) OK. Da lurer jeg bare på en ting er det lurest å lage raidet i eller etter instalasjonen av ubuntu? Tenkte jeg skulle reinstallere ubuntu uansett siden jeg har en del tull inne på serveren som jeg egentlig ikke trenger (f. eks. dns server). Endret 22. desember 2008 av ALS Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Har ingenting å si. Lenke til kommentar
slett meg! Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Okey, da kan vi vell kalle denne tråden for løst. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå